Årh nej - netbankforsikring og sikkerhedskrav.
-
- Geografisk sted: København
Årh nej - netbankforsikring og sikkerhedskrav.
Når man har en erhvervskonto i en bank og benytter netbank er man ikke dækket hvis der skulle ske grimme ting og sager. Man kan så købe en forsikring formedelst dkk 700,-/år, og det er jo fristende for en bedre nattesøvn.
Selvfølgelig stiller et forsikringsselskab visse krav op. De kan læses her: http://netbankforsikring.dk/netbankforsikring/sikkerhedsforanstaltninger
Teksten er mest henvendt til windowsbrugere, og da jeg jo gerne vil sikre mig at jeg har mulighed for at overholde deres krav, skrev jeg flg. til selskabet:
'Jeres sikkerhedskrav lader til i høj grad at være henvendt til windowsbrugere, men hvilke krav stiller i til brugere af linux? 'Sikkerhedspakker' er jo ikke noget der findes som sådan til linux, for firewallen er indbygget, og jo, man kan installere clamAV, men det er mest til beskyttelse af ens windowsbrugende medmennersker.
Jeg overvejer at tegne en netbankforsikring, men er det overhovedet nødvendigt eftersom der (endnu?) findes så lidt malware til linux?
Venligst,'
Svaret kom hurtigt efter, og jeg fik helt ondt i maven, for ÅH NEJ, ikke igen!! Jeg har levet lykkeligt uden i 4 år! Her er svaret:
'Tak for din mail.
Det er sikkerhedsforanstaltningerne under FAQ på vores hjemmeside http://www.netbankforsikring.dk du skal følge.
Det siges, at Linux er en relativ sikker platform overfor virus m.v., men det kan også ske her. Jeg er ikke it-kyndig, men fx. F-Secure har et "F-Secure Linux Security 9.00" til Linux, der også har både antivirus og firewall. Du kan evt google dem på nettet og finde leverandører.
Håber ovenstående besvarer dit spørgsmål.
Venlig hilsen'
Hvad mener I? Skal jeg igen til at investere i 'sikkerhedspakker' (for der findes da vist ikke Open Source antispyware , gør der?), eller skal jeg bare leve uden forsikringen?
Input meget velkomment,
Venligst,
Britta
Selvfølgelig stiller et forsikringsselskab visse krav op. De kan læses her: http://netbankforsikring.dk/netbankforsikring/sikkerhedsforanstaltninger
Teksten er mest henvendt til windowsbrugere, og da jeg jo gerne vil sikre mig at jeg har mulighed for at overholde deres krav, skrev jeg flg. til selskabet:
'Jeres sikkerhedskrav lader til i høj grad at være henvendt til windowsbrugere, men hvilke krav stiller i til brugere af linux? 'Sikkerhedspakker' er jo ikke noget der findes som sådan til linux, for firewallen er indbygget, og jo, man kan installere clamAV, men det er mest til beskyttelse af ens windowsbrugende medmennersker.
Jeg overvejer at tegne en netbankforsikring, men er det overhovedet nødvendigt eftersom der (endnu?) findes så lidt malware til linux?
Venligst,'
Svaret kom hurtigt efter, og jeg fik helt ondt i maven, for ÅH NEJ, ikke igen!! Jeg har levet lykkeligt uden i 4 år! Her er svaret:
'Tak for din mail.
Det er sikkerhedsforanstaltningerne under FAQ på vores hjemmeside http://www.netbankforsikring.dk du skal følge.
Det siges, at Linux er en relativ sikker platform overfor virus m.v., men det kan også ske her. Jeg er ikke it-kyndig, men fx. F-Secure har et "F-Secure Linux Security 9.00" til Linux, der også har både antivirus og firewall. Du kan evt google dem på nettet og finde leverandører.
Håber ovenstående besvarer dit spørgsmål.
Venlig hilsen'
Hvad mener I? Skal jeg igen til at investere i 'sikkerhedspakker' (for der findes da vist ikke Open Source antispyware , gør der?), eller skal jeg bare leve uden forsikringen?
Input meget velkomment,
Venligst,
Britta
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss
-
- Geografisk sted: Fredericia
Re: Årh nej - netbankforsikring og sikkerhedskrav.
Problemet er, at de fjerner Windows virus - og det kan du jo ikke få på Linux.
Og der er en firewall i Linux, hvis du da ikke allerede har en kørende på din router.
Men hvis de kræver at din computer er virusbeskyttet og at den kører med firewall, så er Ubuntu som udgangspunkt dækket. Der findes ikke virus til Linux pt og firewallen er jo oppe.
Du kan evt. spørge om hvorfor du skal sikre din computer mod Windows vira, da det er det eneste som linux "antivirus" software reelt set gør.
Du kan jo også vælge at køre CLAMAV dagligt som en del af dine procedurer og derved overholde forsikringsselskabets krav.
Men ærlig talt så tvivler jeg, da de med garanti ikke har sat sig ind i de problemstillinger der er med Linux-platformen, og jeg tror at din eneste reele mulighed er, at installere en af de der pseudo antivirus. Om de så reelt set dækker hvis skaden sker er jo så en helt anden sag - for de vil jo altid kunne hævde at din software ikke virker reelt på en Linuxplatform.
Og hvis du kører noget over 10.10 skal du nedgraderer ( http://community.f-secure.com/t5/End-point-Security/Installing-Linux-Security-9-11-on-64-bit-Ubuntu-11-10-with/m-p/6207/highlight/true#M275 ) da der kun bliver supporteret ubuntu op til 10.10. Og så er der jo langt større risiko for andre sikkerhedshuller.
Reelt set.
Du må bare erkende at din forsikring koster de 700 + prisen for et nyttesløst og ligegyldigt antivirusprogram. og så må du overveje om du kan leve med det.
Og der er en firewall i Linux, hvis du da ikke allerede har en kørende på din router.
Men hvis de kræver at din computer er virusbeskyttet og at den kører med firewall, så er Ubuntu som udgangspunkt dækket. Der findes ikke virus til Linux pt og firewallen er jo oppe.
Du kan evt. spørge om hvorfor du skal sikre din computer mod Windows vira, da det er det eneste som linux "antivirus" software reelt set gør.
Du kan jo også vælge at køre CLAMAV dagligt som en del af dine procedurer og derved overholde forsikringsselskabets krav.
Men ærlig talt så tvivler jeg, da de med garanti ikke har sat sig ind i de problemstillinger der er med Linux-platformen, og jeg tror at din eneste reele mulighed er, at installere en af de der pseudo antivirus. Om de så reelt set dækker hvis skaden sker er jo så en helt anden sag - for de vil jo altid kunne hævde at din software ikke virker reelt på en Linuxplatform.
Og hvis du kører noget over 10.10 skal du nedgraderer ( http://community.f-secure.com/t5/End-point-Security/Installing-Linux-Security-9-11-on-64-bit-Ubuntu-11-10-with/m-p/6207/highlight/true#M275 ) da der kun bliver supporteret ubuntu op til 10.10. Og så er der jo langt større risiko for andre sikkerhedshuller.
Reelt set.
Du må bare erkende at din forsikring koster de 700 + prisen for et nyttesløst og ligegyldigt antivirusprogram. og så må du overveje om du kan leve med det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
sædvanlige sikkerhedsforholdsregler
Er jo det samme som at sige at "Gud ikke findes, medmindre han findes", eller noget tilsvarende nyttesløst.
Jeg tror nærmere at du skal bide mærke i, at du skal overholde din banks sikkerhedsanvisninger, for det eneste de ellers skriver er at du skal tænke dig om, holde systemet opdateret osv. Som thj01 netop skriver behøves Linux ikke antivirus for at være sikker, og firewall'en er jo indbygget.
kan også ske her. Jeg er ikke it-kyndig
Hvis den pågældene ikke er kyndig udi IT, hvordan ved pågældene så at "det" kan ske (og hvad er "det" overhovedet?). Sådan et svar fra et firma er jo reelt set en falliterklæring.
Er det ingen danske banker der forsikrer erhvervskunder?
---
Jeg sidder lige og læser resten af hjemmesiden igennem og falder over
Det er en betingelse for udbetaling af erstatning ved netbankindbrud, at der er installeret en internet-sikkerhedspakke på virksomhedens computersystemer – indeholdende firewall og anti-virusprogram – og at pakken automatisk opdateres.
-
thj01 skrev:....og jeg tror at din eneste reele mulighed er, at installere en af de der pseudo antivirus. Om de så reelt set dækker hvis skaden sker er jo så en helt anden sag - for de vil jo altid kunne hævde at din software ikke virker reelt på en Linuxplatform.
Tak for input. Meget de samme tanker jeg har gjort mig. Jeg stoler så ikke specielt meget på forsikringsselskaber. De har det med at sno sig udenom, hvilket jo også var grunden til at jeg skrev til dem for at sikre mig inden jeg glad tegnede den. m.h.t. at skulle nedgradere og oven i købet købe noget nytteløst - nej, det tror jeg så ikke jeg gør. Jeg tror til gengæld jeg prøver at kontakte dem igen i håb om at få svar fra en der kender bare en smule til linux.
Problemstillingen er da vist lettere tåbelig, er den ikke?
Venligst,
Britta
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
BrittaP skrev:Problemstillingen er da vist lettere tåbelig, er den ikke?
Jo den er
Min bank understøtter Firefox og Sun Java, men kun hvis det køres på Windows eller Macintosh. Fordi jeg kører det på Linux, så må jeg finde mig i at netbanken kun virker 98% (faktisk svar fra dem...).
-
TitanusEramius skrev:Jeg tror nærmere at du skal bide mærke i, at du skal overholde din banks sikkerhedsanvisninger, for det eneste de ellers skriver er at du skal tænke dig om, holde systemet opdateret osv. Som thj01 netop skriver behøves Linux ikke antivirus for at være sikker, og firewall'en er jo indbygget.
Ja, det tror jeg såmænd også, men jeg skrev jo til dem i håbet om at blive sikker på at det hang sådan sammen, altså at få grønt lys, for elles kan jeg da være sikker på at de ikke dækker hvis uheldet en dag skulle være ude. Jeg er sikker på at jeg ikke er den første linuxbruger der bliver udsat for 'windowsbehandling', hvis du forstår hvad jeg mener.
M.h.t. banker der forsikrer deres erhvervskunder, jeg må blive dig svar skyldig. Jeg har Sydbank, som henviser til det selskab jeg så kontaktede - med svingende held.
Venligst,
Britta
Det er en monokultur du er oppe imod Stræk våben og invester i et usikkert Windows
Mod uvidenhed kæmper selv guderne forgæves
Mod uvidenhed kæmper selv guderne forgæves
-
- Geografisk sted: Smørum
Men hvis du vil være meget sikker, kan du gøre som jeg.
Jeg tog harddisken ud.
Og installerede ubuntu på en memorystick. (8 GB)
Ind med harddisken igen.
Nu kan jeg med bootvalg starte den stick op og gå i banken.
Ingen hackere kan vist komme ind og drille.
Eller den nemme metode.
System > administrator > lav en opstartdisk> på en memorystick (2 GB)
Den skal også bootes op med boot-valg (F 12)
Da den stick ikke bruges til andet end bankbesøg med direkte opstart i browser
Installer evt "icedtea 6 eller 7" fra synaptic
Jeg tog harddisken ud.
Og installerede ubuntu på en memorystick. (8 GB)
Ind med harddisken igen.
Nu kan jeg med bootvalg starte den stick op og gå i banken.
Ingen hackere kan vist komme ind og drille.
Eller den nemme metode.
System > administrator > lav en opstartdisk> på en memorystick (2 GB)
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Ud fra hvad jeg kunne finde på deres site, og specielt på http://netbankforsikring.dk/faq/sikkerhedsforanstaltninger , vil jeg mene at det er nok at installere Clamav, og kører det dagligt, også selv om jeg er sikker på at det er totalt tidsspilde.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
eyvind skrev:System > administrator > lav en opstartdisk> på en memorystick (2 GB)
Tja, det var da en tanke, men medmindre man laver den persistent, så den kan opdateres, så er man lige vidt fordi den med tiden vil få huller hist og pist, men jo, jeg har da vist nogle stykker liggende fordi jeg har testet en del forskellige distroer på min netbook og på min shuttle med touchskærm. Jeg skal ellers lige hilse og sige at det ikke er alle distroer der er lige glade for sådan en skærm, men det er et sidespring
Venligst,
Britta
-
christian.arvai skrev:.... vil jeg mene at det er nok at installere Clamav, og kører det dagligt, også selv om jeg er sikker på at det er totalt tidsspilde.
Tidsspilde såvel som overkill og måske endda også lidt overdrevent livrems/seler-agtigt. Men jeg kontakter dem igen, fordi jeg gerne vil have et bedre svar end 'jeg er ikke IT-kyndig, men det sker en dag' (eller hvad det nu var), og når 'det' så er sket, så skal de ikke have mulighed for at nægte mig dækning fordi jeg ikke havde installeret antispyware
God week-end
Britta
-
Når jeg installerer, er den hurtigere i opstart og til at opdatere.
Jeg tager harddisken ud, fordi der ellers lægges noget i starten af harddisken.
Installeret på USB gør stadig at den kan køres på andre computere, uden at efterlade sig spor.
Nyere ubuntu's laver også persistent plads til lidt opdatering og især til installation af Java til brug for netbank. Den mindste jeg har installeret er en EEEbuntu 2.0 standard på en 2GB pind.
Man skal dog lige huske at der kan både kigges og røres ved en win partition, men da win virus ikke berører Linux skulle det ikke kunne gøre noget.
Jeg tager harddisken ud, fordi der ellers lægges noget i starten af harddisken.
Installeret på USB gør stadig at den kan køres på andre computere, uden at efterlade sig spor.
Nyere ubuntu's laver også persistent plads til lidt opdatering og især til installation af Java til brug for netbank. Den mindste jeg har installeret er en EEEbuntu 2.0 standard på en 2GB pind.
Man skal dog lige huske at der kan både kigges og røres ved en win partition, men da win virus ikke berører Linux skulle det ikke kunne gøre noget.
-
eyvind skrev:Installeret på USB gør stadig at den kan køres på andre computere, uden at efterlade sig spor.
Hej Eyvind,
Jeg bruger aldrig offentlige eller andre computere end en af mine egne, så det er ikke noget problem.
eyvind skrev:Man skal dog lige huske at der kan både kigges og røres ved en win partition, men da win virus ikke berører Linux skulle det ikke kunne gøre noget.
Jeg er lidt usikker på hvad du mener? Jeg har slet ikke en win partition.....
venligst,
Britta
-
Ok - jeg kører både forskellige windows udgaver og forskellige ubuntu udgaver, på forskellige computere.
Derfor er det nemt lige at proppe en USB stick ind og starte op med banken.
(Og lidt for at lege)
Derfor er det nemt lige at proppe en USB stick ind og starte op med banken.
(Og lidt for at lege)
Det sikrer dig bestemt ikke mod at forsikringsfirmaet sniger sig uden om, fordi du installerer et nytteløst antivirus program blot fordi det er et krav.
Det du bør gøre er at bede dem lave en reel sikkerhedsvurdering af dit system og give dig en garanti for at de også dækker dig. Det skal du have på skrift eller på en båndet samtale. Sådan er det jo desværre blevet. Du skal have en personlig kontrakt.
Alternativet er at du kontakter Sydbank igen og holder ved hos dem, til de finder en løsning der passer på dit system baseret på en rationel og konkret sikkerhedsvurdering.
Du skal blive ved til du har fået din vilje ellers så truer du med at skifte bank til en der kan give dig en forsikring. Det er ret nemt at skifte bank og alle bankrådgivere er flinke. Det er deres job.
Skulle det utænkelige ske at du må følge op på truslen om at skifte bank så vil jeg, I disse tider hvor man funderer over kausaliteten i finanskrisen, anbefale en andelsbank. En folkets bank hvor kunderne skaber produktet og er medejere.
Spørgsmålet er om du overhovedet har brug for en forsikring der dækker hacking gennem din computer, da du vil kunne få en sikkerhedsvurdering af din computer af en ekspert for de 700 kr. Da det oven i det stadig er kriminelt at stjæle, skal politiet stadig efterforske sagen (jeg hjælper også gerne).
Du skal sørge for at din computer er en del af et lokalt netværk bag en router så der ikke er direkte adgang til dine åbne porte. En ekstra sikkerhedsforanstaltning kan være at lave en LiveCD hvorfra du logger ind på din netbank. Den vil automatisk være sikret mod virus og hacking da der ikke kan skrives på CD'en. Undgå også trådløst netværk til din netbank.
Det du bør gøre er at bede dem lave en reel sikkerhedsvurdering af dit system og give dig en garanti for at de også dækker dig. Det skal du have på skrift eller på en båndet samtale. Sådan er det jo desværre blevet. Du skal have en personlig kontrakt.
Alternativet er at du kontakter Sydbank igen og holder ved hos dem, til de finder en løsning der passer på dit system baseret på en rationel og konkret sikkerhedsvurdering.
Du skal blive ved til du har fået din vilje ellers så truer du med at skifte bank til en der kan give dig en forsikring. Det er ret nemt at skifte bank og alle bankrådgivere er flinke. Det er deres job.
Skulle det utænkelige ske at du må følge op på truslen om at skifte bank så vil jeg, I disse tider hvor man funderer over kausaliteten i finanskrisen, anbefale en andelsbank. En folkets bank hvor kunderne skaber produktet og er medejere.
Spørgsmålet er om du overhovedet har brug for en forsikring der dækker hacking gennem din computer, da du vil kunne få en sikkerhedsvurdering af din computer af en ekspert for de 700 kr. Da det oven i det stadig er kriminelt at stjæle, skal politiet stadig efterforske sagen (jeg hjælper også gerne).
Du skal sørge for at din computer er en del af et lokalt netværk bag en router så der ikke er direkte adgang til dine åbne porte. En ekstra sikkerhedsforanstaltning kan være at lave en LiveCD hvorfra du logger ind på din netbank. Den vil automatisk være sikret mod virus og hacking da der ikke kan skrives på CD'en. Undgå også trådløst netværk til din netbank.