Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Indlæg af Kappa »

I 12.04 kommer så Cinnamon som standardvalg, men kan også installeres på 11.10, jeg er meget begejstret for den, da den er som en fork af gnome 2 og 3, med fordelene fra de 2, den er lige kommet i en vers. 1.3.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Indlæg af birthe »

christian.arvai skrev:
birthe skrev:Hvordan finder jeg ud af om jeg har Gnome, "Classic", Gnome 2 eller Gnome 3?

Højreklik på panelet, og vælg "Om paneler".


OK, der står Gnome-panelet 2.30.2 - formoder at det er Gnome 2 jeg så har.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Indlæg af Christian.Arvai »

Korrekt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Indlæg af birthe »

How to be me skrev:
birthe skrev:
AJenbo skrev:Jeg tvivler stærkt på at de vil fjerne det. De fleste programmer i ubuntu er en del af gnome, Jeg har heller ikke hørt noget i den retning fra nogle af de mere officiele kilder.


Den megen snak om Unity forvirrer mig, og jeg er blevet så glad for Ubuntu, så jeg håber at version 12.04 ligner den jeg har nu (10.10).

Hvordan finder jeg ud af om jeg har Gnome, "Classic", Gnome 2 eller Gnome 3?


den ligner ikke 10.10 kan jeg så advare, fra og med 11.04 er der ændret skrivebord markant, det fungerer fint men er meget nyt og moderne at se på.


Det er præcis sådan en udtalelse, der forvirrer mig. Hvordan er skrivebordet ændret markant?
Og hvad mener du med, at det er nyt og moderne at se på?

Jeg har forstået det sådan, at det nye look fra og med 11.04 er Unity - men så kan det vel ikke også være Gnome - eller hvad?
Det jeg håber på, er at menuer og funktioner er mage til dem i 10.10, så jeg er stadig forvirret - og har kun brugt Ubuntu i et års tid, så jeg er stadig en novice i Ubuntu universet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Indlæg af Christian.Arvai »

Unity ser sådan her ud:

Billede


Man kan så selv installere andre miljøer, som f.eks. Gnome3, hvilket jeg også selv har gjort i 11.10.

Det jeg håber på, er at menuer og funktioner er mage til dem i 10.10, så jeg er stadig forvirret - og har kun brugt Ubuntu i et års tid, så jeg er stadig en novice i Ubuntu universet.

Der er meget stor forskel på Unity og Gnome, hvilket også er grunden til at vi er lidt delte i meningerne om det emne. Men ellers kan man jo installere Xubuntu 12.04, som ligner Gnome 2 ret meget (om ikke andet, så kan man da få det til det :)

Her er link til lidt om Xubuntu http://xubuntu.org/about/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Indlæg af Stra »

Unity er bygget på gnome3, men disktop miljøet er ikke Gnome, men Unity.

Det er noget anderledes end det du kender, men det er Gnome-shell, som er det nye miljø der erstatter dit miljø (gnome2 desktop) også.

En lille video, der viser lidt om Unity i den kommende 12.04 https://www.youtube.com/watch?v=PW0UXluiGCA
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Indlæg af birthe »

christian.arvai skrev:Unity ser sådan her ud:

OK - og hmmm.. Jeg kan ikke fordrage sidebjælker/sidepaneler! Det minder om Windows XP synes jeg, men bortset fra det, så ser det da ikke værst ud :) Man kan forhåbentlig ændre baggrunden til fx et solnedgangsbillede, som jeg har nu og ændre farve på toppanelet, så man kan se hvad der står?

christian.arvai skrev:Man kan så selv installere andre miljøer, som f.eks. Gnome3, hvilket jeg også selv har gjort i 11.10.

Andre miljøer? Gider du lægge et billede ind af Gnome 3, så jeg kan se hvad du mener?

birthe skrev:Det jeg håber på er, at menuer og funktioner er mage til dem i 10.10, så jeg er stadig forvirret - og har kun brugt Ubuntu i et års tid, så jeg er stadig en novice i Ubuntu universet.


christian.arvai skrev:Der er meget stor forskel på Unity og Gnome, hvilket også er grunden til at vi er lidt delte i meningerne om det emne. Men ellers kan man jo installere Xubuntu 12.04, som ligner Gnome 2 ret meget (om ikke andet, så kan man da få det til det :)

Her er link til lidt om Xubuntu http://xubuntu.org/about/


Tak, og nej tak. Xubuntu er ikke noget for mig. Hvis bare man stadig kan installere Synaptic, Ubuntu Tweak, en back-up funktion (selv om jeg ikke har brugt den endnu), en udklipsholder og gnome-screenshot, så er jeg godt tilfreds :) Så må jeg bare vænne mig til at skulle acceptere "noget nyt" igen.
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Indlæg af birthe »

Stra skrev:Unity er bygget på gnome3, men disktop miljøet er ikke Gnome, men Unity.

Nåeh, OK, så forstår jeg hvad der menes med "miljø".

Stra skrev:Det er noget anderledes end det du kender, men det er Gnome-shell, som er det nye miljø der erstatter dit miljø (gnome2 desktop) også.

OK - forstået.

Stra skrev:En lille video, der viser lidt om Unity i den kommende 12.04 https://www.youtube.com/watch?v=PW0UXluiGCA

Mange tak :) Jeg bryder mig bestemt ikke om sidebjælken/sidepanelet, det minder om Windows XP (som jeg ikke kan fordrage). Men hvis bare man stadig kan holde filsystem (=læs roden) og hjemmemappen adskilt på hver sit drev, så vænner jeg mig nok til det nye ;)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Indlæg af Christian.Arvai »

Man kan forhåbentlig ændre baggrunden til fx et solnedgangsbillede, som jeg har nu og ændre farve på toppanelet, så man kan se hvad der står?

Ja og nej - Man kan selvfølgelidt sætte et andet billede på, men selve panelet, og de farver som disse har, kan man ikke ændre i Unity. Jeg ved så ikke om der er et "tweak" til det, eller om det bliver muligt i 12.04.

Her er et billede af Gnome 3, jeg har så lagt ikoner til enkelte programmer i panelet, men det kan man jo selv styrer.
Billede
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Gnome - Tilgængelig i 12.04 ?

Indlæg af birthe »

birthe skrev:Man kan forhåbentlig ændre baggrunden til fx et solnedgangsbillede, som jeg har nu og ændre farve på toppanelet, så man kan se hvad der står?

christian.arvai skrev:Ja og nej - Man kan selvfølgelidt sætte et andet billede på, men selve panelet, og de farver som disse har, kan man ikke ændre i Unity. Jeg ved så ikke om der er et "tweak" til det, eller om det bliver muligt i 12.04.

Håber virkelig at man kan ændre farven på selve panelet til lyst, så man kan se teksten.

christian.arvai skrev:Her er et billede af Gnome 3, jeg har så lagt ikoner til enkelte programmer i panelet, men det kan man jo selv styrer.

Mange tak, og godt at man kan lægge ikoner op i panelet, for det er præcis i det sorte panel, at jeg har besvær med at se tekst, og derfor har jeg ændret panelfarven til lys baggrund, så jeg kan se den sorte tekst i fx Programmer, Steder, System og datofeltet.