Kan ikke finde @ på Mac keyboard
-
- IRC nickname: Claus M
- Geografisk sted: Karlslunde
Kan ikke finde @ på Mac keyboard
Jeg har installeret Ubuntu på en MacBook og prøvet forskellige keyboardsprog og indstillinger - men jeg kan ikke finde @. Jeg har også prøvet den tast hvor det står på keyboardet med alverdens kombinationer af ctrl, shit og æbletast.
Er der en som ved hvor det ligger ?
Alternativt: hvad er det nu for en knap man holder nede - skriver ASCII koden - slipper og wupti så står det pågældende tegn der ?
Alternativt: hvad er det nu for en knap man holder nede - skriver ASCII koden - slipper og wupti så står det pågældende tegn der ?
Senest rettet af Claus M 22. feb 2012, 17:17, rettet i alt 1 gang.
Ubuntu gives you more windows of opportunities
Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi 400 og Pi 4
Raspberry Pi 400 og Pi 4
-
Re: Kan ikke finde @ på keyboard
Claus M skrev:Jeg har installeret Ubuntu på en MacBook og prøvet forskellige keyboardsprog og indstillinger - men jeg kan ikke finde @. Jeg har også prøvet den tast hvor det står på keyboardet med alverdens kombinationer af ctrl, shit og æbletast.
prøv shift og @
-
Schimmell skrev:Claus M skrev:Jeg har installeret Ubuntu på en MacBook og prøvet forskellige keyboardsprog og indstillinger - men jeg kan ikke finde @. Jeg har også prøvet den tast hvor det står på keyboardet med alverdens kombinationer af ctrl, shit og æbletast.
prøv shift og @
Nej - den vil den heller ikke acceptere som et @
(den skriver *)
Raspberry Pi 400 og Pi 4
Raspberry Pi 400 og Pi 4
-
- Geografisk sted: Smørum
Måske kan dette hjælpe.
Alt +64
eller på en bærbar uden numerisk tastatur
Num LK tasten
Og så Alt+64
(det virker dog ikke her)
Alt +64
Num LK tasten
Og så Alt+64
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
eyvind skrev:Måske kan dette hjælpe.
Alt +64
Num LK tasten
Og så Alt+64
tak også for den.
Alt-tasten ja, det var den jeg tænkte på mht ASCII koden - men virker heller ikke her.
Raspberry Pi 400 og Pi 4
Raspberry Pi 400 og Pi 4
-
Det lader til at kunne klares med en .Xmodmap fil
http://howto.praqma.net/ubuntu/keyboard
Den fra linken her virker dog ikke (jeg kanstadig ikke finde @ på tastaturet)
Men der er en vej - hvad hedder keykode for @ ?
- så kan jeg lave en .Xmodmap fil og tildele en tast
http://howto.praqma.net/ubuntu/keyboard
Den fra linken her virker dog ikke (jeg kanstadig ikke finde @ på tastaturet)
Men der er en vej - hvad hedder keykode for @ ?
- så kan jeg lave en .Xmodmap fil og tildele en tast
Raspberry Pi 400 og Pi 4
Raspberry Pi 400 og Pi 4
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Skriv @ sådan her (Gælder kun på et dansk tastatur layout.)
Kort forklaring:
Lang forklaring:
På et engelsk (UK) tastatur layout fremkommer @ ved at trykke shift-tast og 2-tals tasten.
/Lars
Kort forklaring:
- Alt Gr+2
Lang forklaring:
- Tryk på tasten der hedder "Alt Gr".
- Tryk på 2-tals tasten (ikke den på dit numeriske(tal) tastatur, men den der giver "-tegnet hvis du trykker shift+2
- Slip begge taster samtidgt.
På et engelsk (UK) tastatur layout fremkommer @ ved at trykke shift-tast og 2-tals tasten.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:Skriv @ sådan her (Gælder kun på et dansk tastatur layout.)
Kort forklaring:
- Alt Gr+2
Lang forklaring:
- Tryk på 2-tals tasten (ikke den på dit numeriske(tal) tastatur, men den der giver "-tegnet hvis du trykker shift+2
/Lars
Det lyder godt. Jeg har dog ikke nogen Alt Gr tast.
Er der noget der svarer til ?
(Æble+alt, Ctrl+Alt, andet ? jeg har prøvet en del kombinationer)
Raspberry Pi 400 og Pi 4
Raspberry Pi 400 og Pi 4
-
Claus M skrev:lath skrev:Skriv @ sådan her (Gælder kun på et dansk tastatur layout.)
Kort forklaring:
- Alt Gr+2
Lang forklaring:
/Lars
Det lyder godt. Jeg har dog ikke nogen Alt Gr tast.
Er der noget der svarer til ?
(Æble+alt, Ctrl+Alt, andet ? jeg har prøvet en del kombinationer)
Nej, hvis der ikke står Alt Gr på en tast svarer den ikke til noget andet med mindre man tryller lidt med xbindkeys.
Prøv søgeordet ubuntu xbindkeys i Google - linkene på 1. side ser meget fornuftige ud.
xbindkeys er et grafisk program.
Du kan starte det via kør kommandoen ALT+F2 med xbindkeys som kommando, når du har installeret programmet først.
/Lars
Edit, 20120220 19:55: navnet påprogrammet man skal køre hedder self "xbindkeys" [TYPO]
Senest rettet af lath 20. feb 2012, 19:56, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak - det ser ud til at være vejen her.
Jeg har installeret xbindkeys - den skal udforskes nu.
Med lidt held kan jeg så beskrive vejen detaljeret for andre Mac-brugere
Jeg har installeret xbindkeys - den skal udforskes nu.
Med lidt held kan jeg så beskrive vejen detaljeret for andre Mac-brugere
Raspberry Pi 400 og Pi 4
Raspberry Pi 400 og Pi 4
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Lidt løse rygter, et tip samt et par fif.
Jeg hører at det skulle være shift+2 på et engelsk keyboard. Så hvis du vælger engelsk layout, og mac layout, skulle du kunne gøre det med shift+2.
Andre steder har jeg hørt ALT+64.
ALT+G hør jeg også hørt.
Og tippet: Du kan også fyre op under applikationen onboard, så får du et virtuel keyboard der hele tiden kan ligge klar i tray. Under "keyboard" i settings kan du under "universal access" sætte et short-cut til dit virtuelle keyboard.
Endnu en mulighed. Åbn "keyboard layout". Markér det layout du ønsker at bruge. Vælg det lille keyboard nederst, så får du en oversigt over hvordan symbolerne er placeret på det pågældende layout. Måske kan du finde det på den måde. Her er i øvrigt også flere muligheder under "options...".
WUPTI-fiffet:
Sidst, men ikke mindst. @'s ASCII i HEX er 40 (svarer til 64 i 10-talssystemet). Du skal taste CTRL+SHIFT+U, slippe dem alle og skrive HEX-koden, afslut med mellemrum eller enter. Det er ikke alle steder det virker, men jeg har lige testet gmail online i firefox, thunderbird, gnome-terminal, gedit og LibreOffice. Alle virker (også i adressefelterne i mail-programmerne).
PS:
Jeg har fået kylet en gammel ibook G4 i nakken - det er PPC arkitektur. Jeg tror jeg skal prøve om den kan trække 12.04, når den er klar, så du må endelig dele dine erfaringer.
Jeg hører at det skulle være shift+2 på et engelsk keyboard. Så hvis du vælger engelsk layout, og mac layout, skulle du kunne gøre det med shift+2.
Andre steder har jeg hørt ALT+64.
ALT+G hør jeg også hørt.
Og tippet: Du kan også fyre op under applikationen onboard, så får du et virtuel keyboard der hele tiden kan ligge klar i tray. Under "keyboard" i settings kan du under "universal access" sætte et short-cut til dit virtuelle keyboard.
Endnu en mulighed. Åbn "keyboard layout". Markér det layout du ønsker at bruge. Vælg det lille keyboard nederst, så får du en oversigt over hvordan symbolerne er placeret på det pågældende layout. Måske kan du finde det på den måde. Her er i øvrigt også flere muligheder under "options...".
WUPTI-fiffet:
Sidst, men ikke mindst. @'s ASCII i HEX er 40 (svarer til 64 i 10-talssystemet). Du skal taste CTRL+SHIFT+U, slippe dem alle og skrive HEX-koden, afslut med mellemrum eller enter. Det er ikke alle steder det virker, men jeg har lige testet gmail online i firefox, thunderbird, gnome-terminal, gedit og LibreOffice. Alle virker (også i adressefelterne i mail-programmerne).
PS:
Jeg har fået kylet en gammel ibook G4 i nakken - det er PPC arkitektur. Jeg tror jeg skal prøve om den kan trække 12.04, når den er klar, så du må endelig dele dine erfaringer.
-
Interessant.
Noget af det har jeg dog prøvet uden succés:
- Alt + 64 (som er ASCII koden for@)
- Shit+2 på engelsk keyboard
Disse virkede ikke. Det er rigtigt nok man kan se keyboard layout og at @ ligger der.... men ...
De andre tip du nævner skal absolut prøves. Det ser ud til at være forholdsvis nemme veje.
(selvom xbindkeys giver den permanente rigtige rettelse i keyboardet)
Jeg skal nok rapportere erfaringer med det hele.
STATUS er alligevel ikke helt tosset:
- Min halvgamle 1 GB Ram Macbook er betydeligt hurtigere end den 1 GB Windows som den erstatter (som vi fik stjålet og nu er den gamle Macbook taget frem igen som reserve)
- Mac'en er ikke en jeg selv bruger, men det gør min kæreste så en NY UBUNTUBRUGER er kommet til
PS: fortæl gerne om dine G4 og 12.04 erfaringer til den tid
Disse virkede ikke. Det er rigtigt nok man kan se keyboard layout og at @ ligger der.... men ...
De andre tip du nævner skal absolut prøves. Det ser ud til at være forholdsvis nemme veje.
- Min halvgamle 1 GB Ram Macbook er betydeligt hurtigere end den 1 GB Windows som den erstatter (som vi fik stjålet og nu er den gamle Macbook taget frem igen som reserve)
- Mac'en er ikke en jeg selv bruger, men det gør min kæreste så en NY UBUNTUBRUGER er kommet til
Raspberry Pi 400 og Pi 4
Raspberry Pi 400 og Pi 4
-
Claus M skrev:Interessant.
Jeg kan bekræfte at CTRL+SHIFT+u og så 4+0 og mellemrumstegn eller enter/retur-tast skriver @ - men det er godt nok en lang sekvens for at skrive et enkelt tegn - men det virker.
Panel app "Tegnpalet"
Et andet tip som virker på GNOME 2, man kan tilføje en indbygget panel app (den er allerede installeret) via:
Højreklik på et panel > Tilføj til panel > Vælg tegnpalet, og tryk på tilføj knappen.
Hvis du trykker på pil nd tegnet dukker der en rullegardinsmenu op med masser af sjældent benyttede tegn. Ideen er at du vælger en gruppe af tegn. Skal du så bruge et tegn klikker du på et tegn fra en tegn-gruppe, og CTRL+V indsætter så tegnet i et program.
Hvis du ikke ved det så GNOME 2 hedder Gnome Classic i Ubuntu 11.04, og findes ikke i de nyere Ubuntu'er, hvor du kun har GNOME 3, og du så som standard har Unity oven på. Den kan du slå fra, og så få GNOME Shell, som du også kan slå fra, så du kun har en ren GNOME 3 tilbage.
/Lars
-
Yes:
Ctrl+Shit+U 40 Enter (både Enter og Mellemrum virker).
Det virker og kan bruges umiddelbart. Ditto at vælge tegnet fra et program.
Nu er Mac'en fuldt kørende og jeg kan arbejde videre med xbindkey (den skal jeg bruge lidt tid på at finde ud af).
Jeg har markeret sidste indlæg som svaret men de tre sidste svar har alle en løsning - for dem som måtte kigge med.
Ctrl+Shit+U 40 Enter (både Enter og Mellemrum virker).
Det virker og kan bruges umiddelbart. Ditto at vælge tegnet fra et program.
Nu er Mac'en fuldt kørende og jeg kan arbejde videre med xbindkey (den skal jeg bruge lidt tid på at finde ud af).
Jeg har markeret sidste indlæg som svaret men de tre sidste svar har alle en løsning - for dem som måtte kigge med.
Raspberry Pi 400 og Pi 4
Raspberry Pi 400 og Pi 4
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Normalt på en Mac med Mac OS og dansk tastatur skrives @ med ventra alt+@ tasten, dette er dog ikke mappet i Ubuntu (jeg har sidst testet med Ubuntu 10.04) selv om man vælger dansk Mac layout.
Alt Gr tasten er nogle gange bare skrevet som Alt på Mac's, men det er altid alt tasten til højre for mellemrum. Der findes dog enkelte Mac's som ikke har denne tast og i stedet har en ekstra enter tast.
Har du ikke en højre Alt tast kan du åbne Tastaturlayout og trykke på indstillinger og selv vælge en anden tast som tredje niveau skifte tast, eller du kan ændre Alt/Win-tasteopførsel. Når du har gjort det burde du kunne skrive @ ved at hold 3. niveaus tasten ned sammen med 2.
Du kan i øvrigt opnå 4. niveau's kombinationer ved at trykke 3. niveau + shift tasterne samtidig hvilket giver adgang til følgende tegn: ¶¹²³¼¢⅝÷«»°¿¦ΩŁ¢®Þ¥↑ıŒÞ°ˇº§ÐªŊĦJ&Ł˝ˇ×¬©‘’Nº˛˙˙ (½1234567890+´qwertyuiopå¨asdfghjklæø'<zxcvbnm,.-). Der er også langt flere 3. niveaus tegn end der normalt er tegnet på tastaturet (¾¡@£$½¥{[]}±|@ł€®þ←↓→œþ~ªßðđŋħjĸł´^˝\«»©“”nµ¸·̣).
Er det ikke nok kan du aktivere en composetast, denne bruges til at skrive tegn der ligner kombinationer af andre:
composetast efter fult af
tm = ™
ae = æ
o/ = ø
aa = å
osv. osv...
Alt Gr tasten er nogle gange bare skrevet som Alt på Mac's, men det er altid alt tasten til højre for mellemrum. Der findes dog enkelte Mac's som ikke har denne tast og i stedet har en ekstra enter tast.
Har du ikke en højre Alt tast kan du åbne Tastaturlayout og trykke på indstillinger og selv vælge en anden tast som tredje niveau skifte tast, eller du kan ændre Alt/Win-tasteopførsel. Når du har gjort det burde du kunne skrive @ ved at hold 3. niveaus tasten ned sammen med 2.
Du kan i øvrigt opnå 4. niveau's kombinationer ved at trykke 3. niveau + shift tasterne samtidig hvilket giver adgang til følgende tegn: ¶¹²³¼¢⅝÷«»°¿¦ΩŁ¢®Þ¥↑ıŒÞ°ˇº§ÐªŊĦJ&Ł˝ˇ×¬©‘’Nº˛˙˙ (½1234567890+´qwertyuiopå¨asdfghjklæø'<zxcvbnm,.-). Der er også langt flere 3. niveaus tegn end der normalt er tegnet på tastaturet (¾¡@£$½¥{[]}±|@ł€®þ←↓→œþ~ªßðđŋħjĸł´^˝\«»©“”nµ¸·̣).
Er det ikke nok kan du aktivere en composetast, denne bruges til at skrive tegn der ligner kombinationer af andre:
composetast efter fult af
tm = ™
ae = æ
o/ = ø
aa = å
osv. osv...