Blank skærm Ubuntu 11.10 Unity

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
pedroso

Blank skærm Ubuntu 11.10 Unity

Indlæg af pedroso »

Hej, jeg har et problem - når jeg starter op så er skærmen blank! Kun baggrundsbilledes vises. Jeg kører Unity i 11.10.

Jeg er nødt til at trække stikket for at genstarte. Efter 3-4 gange bliver det normalt igen, men jeg er noget træt af det, og også lidt bange for at den pludselig går helt i stå.

Er det Unity, som ikke starter op? Jeg kan godt bruge ctrl-alt-F1 og logge ud og ind, men har ikke fundet en kommando, som resetter det. Hvilket jo heller ikke burde være nødvendigt...
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Blank skærm Ubuntu 11.10 Unity

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg er ikke sikker på at det vil hjælpe, men prøv at kører denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Man kan åbne terminalen med ctrl+alt+t
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

For at genstarte Unity, skal desktop manageren (DM) genstartes. I de Ubuntu'er der kører Unity der bruges lightdm, så kommandoen bliver:

Kode: Vælg alt

sudo /etc/init.d/lightdm restart

Udover restart tager den også imod start og stop, og nogen gange gange når restart bruges kan den kun finde ud af at lukke lightdm ned, og så har den lige brug for at få en start :)
pedroso

Indlæg af pedroso »

Tak skal I have.

ctrl-alt-t fungerer ikke, bare til en orientering.

Christians kommandoer gav en masse aktivitet, men ændrede ikke noget umiddelbart.

Genstarten fungerede til gengæld. Efter en genstart af computeren var den dog tilbage på blank skærm igen.

Nu har jeg da en måde at genstarte desktoppen på.

Jeg er bange for at jeg er nået dertil hvor jeg siger farvel og tak til i hvert fald Unity, dvs. tilbage i Gnome. Altså version 10.04, måske 10.10. Men da jeg derfor misser alt det nye og spændende der sker i et operativsystem er det nok i virkeligheden et farvel til Ubuntu.

Kan I anbefale et andet system, jeg har tidligere prøvet Suse. Men er der mon noget, som ligger lidt nærmere Ubuntu?
pedroso

Indlæg af pedroso »

Nå, så kom jeg over på Xubuntu - det var jo nemt nok, og det er jo stadig Ubuntu :)

Ellers lød Mint også ret så tillokkende, men så skulle jeg jo geninstallere, og det har jeg ikke lyst til.

Men tak for hjælpen. Jeg har dog opgivet Unity nu - det var bare ikke for mig.
Lubuntu
pedroso

Indlæg af pedroso »

Hmm, panelerne er væk - skrivebordet har stadig ikoner, og nu kan jeg da starte programmer som f.eks. terminal.

Men mon ikke det er selve systemet i Ubuntu, der har problemer.

Det var jo lidt kedeligt. Geninstallering er nok det mest fornuftige. Troede ellers det kun var Windows, som opførte sig sådan...

Andre ideer?
Lubuntu
pedroso

Indlæg af pedroso »

Nå, nu fungerer det såmænd alligevel fint. Og det er faktisk et rigtig dejligt interface vil jeg bare lige sige.

Linus Torvalds har iøvrigt også dumpet Gnome 3 til fordel for Xfce :!:

"In Google+, Torvalds criticized the direction that GNOME has taken with GNOME 3. He called GNOME 3 an 'unholy mess' and said that the user experience is unacceptable, adding that because of GNOME 3, he has ditched GNOME for Xfce. He said that Xfce is a step down from GNOME 2 — but a huge step up from GNOME 3."

http://linux.slashdot.org/story/11/08/04/0115232/linus-torvalds-ditches-gnome-3-for-xfce

Det skal siges at han senest på sin blog skriver at han ser nogle gode takter i den seneste version af Gnome 3, men kun hvis man går ind og konfigurerer det anderledes end standardopsætningen, og det mener han så stadig ikke vi bør være tjent med. Helt enig.

Og hvem er han så? Såmænd bare ham, som opfandt Linux :)

Hvorfor al denne snak? Fordi jeg gerne vil være med til at gøre alt for at Gnome vender tilbage til at være det supergode interface det var engang. Og nu er Unity jo måske nok ikke det samme som Gnome, men mine problemer hører med garanti hjemme i Gnome skuffen.
Lubuntu
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Har du prøvet at oprette en test bruger og se om problemet også er der.
Hvilket grafikkort og driver anvender du?

Du kan genstarte hele. Maskinen med sudo reboot.
pedroso

Indlæg af pedroso »

Ja, det fungerer.

Men da det er jo stadig et irriterende interface, holder jeg fast i xubuntu.

Hvem i alverden har fundet på at et programs overskrift-bjælke skal sidde på panelet?

Nvidia er grafikkortet. Jeg ved ikke hvilken driver det er. Men det fungerede jo fint i et godt stykke tid, så kan det være den, som driller?
Lubuntu
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det kunne det sådan set godt. Men hvis det virker med test bruger så er det nok noget med dine indstillinger der skal konflikter. Men hvis du ikke har lyst til at bruge unity er der selvfølgelig ingen grund til at bruge tid på det.
pedroso

Indlæg af pedroso »

Nej netop. Skulle jeg gøre noget nu var det en fuld geninstallation af f.eks 10.04, hvor jeg kunne holde mig til Gnome 2.
Lubuntu