Bogmærkefil "bookmarks.html" - hvor?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
birthe
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Bogmærkefil "bookmarks.html" - hvor?

Indlæg af birthe »

Jeg har forgæves forsøgt at finde bogmærkefilen til Firefox, som i Windows hedder "bookmarks.html" i hele "filsystem", og søgt efter den i nautilus, men det lykkedes ikke. Har brug for at finde den, så jeg kan gemme en kopi af den, så jeg bevarer mine bogmærker intakte.

Hedder den fil noget andet i Ubuntu?
Og hvor finder jeg den?
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Bogmærkefil "bookmarks.html" - hvor?

Indlæg af laoshi »

Din opsætning af programmer mm. ligger som en lang række skjulte filer i din Hjemmemappe. De er skjult, for at du normalt ikke har brug for at kunne se dem, og for at hindre at du uden at ville det kommer til at ændre/slette dem.
Men du kan sagtens se ogogså håndtere skjulte filer, hvis du i et åbent nautilusvindue taster <ctrl>+h - og du kan skjule dem igen med samme tastekombination.
Du finder hele din opsætning af Firefox i en skjult mappe i din Hjemmemappe. Den hedder .mozilla - oo inde i den skal du finde udermappen firefox, som bl.a. indeholder gyger6fy.default med hele opsætningen, herunder bookmarkbackups.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Det er nemt at lave en html fil af dine bogmærker direkte fra browseren. Åbn firefox og gå ind på historik>vis historik>funktioner>eksporter bogmærker til HTML, så åbnes det et vindue der spørger hvor du vil gemme bogmærkene. En anden smart ting i firefox er, hvis du bruger to pc'er, sync mulighederne. Den kan synce all din historik, hvad du fjerner eller gemmer af bogmærker, koder etc, så det er som om du bruger den samme browser, uanset hvilket pc du vælger at bruge. Du finder sync under præferencer.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
birthe

Indlæg af birthe »

laoshi skrev:Din opsætning af programmer mm. ligger som en lang række skjulte filer i din Hjemmemappe. De er skjult, for at du normalt ikke har brug for at kunne se dem, og for at hindre at du uden at ville det kommer til at ændre/slette dem.
Men du kan sagtens se ogogså håndtere skjulte filer, hvis du i et åbent nautilusvindue taster <ctrl>+h - og du kan skjule dem igen med samme tastekombination.
Du finder hele din opsætning af Firefox i en skjult mappe i din Hjemmemappe. Den hedder .mozilla - oo inde i den skal du finde udermappen firefox, som bl.a. indeholder gyger6fy.default med hele opsætningen, herunder bookmarkbackups.

Jeg har altid "vis skjulte filer" slået til. Hos mig hedder mappen: k9nqngyt.default - og i mappen bookmarkbackups ligger der en fil, der hedder bookmarks-2012-02-16.json. Den ser lidt "fremmed" ud, men indholder mine bogmærker, så det må være den jeg skal kopiere.

Men i mappen k9nqngyt.default ligger der også en fil, der hedder bookmarks.html på 16,4 kb. Dato for ændring man 07 mar 2011 13:52:44 CET. Men når jeg dobbltklikker på den, så indeholder den kun links til Ubuntu og Mozilla - ikke mine private bogmærker - hmm?
birthe

Indlæg af birthe »

Toddvarg skrev:Det er nemt at lave en html fil af dine bogmærker direkte fra browseren. Åbn firefox og gå ind på historik>vis historik>funktioner>eksporter bogmærker til HTML, så åbnes det et vindue der spørger hvor du vil gemme bogmærkene.

Det var smart. Det har jeg gjort, og når jeg dobbeltklikker på den, så kommer alle mine bogmærker frem, så jeg kan se dem :)

Toddvarg skrev:En anden smart ting i firefox er, hvis du bruger to pc'er, sync mulighederne. Den kan synce all din historik, hvad du fjerner eller gemmer af bogmærker, koder etc, så det er som om du bruger den samme browser, uanset hvilket pc du vælger at bruge. Du finder sync under præferencer.

Det er også smart, dog bruger jeg ikke to pc'ere, men tak for oplysningen.
Jønse

Indlæg af Jønse »

Toddvarg skrev:Det er nemt at lave en html fil af dine bogmærker direkte fra browseren. Åbn firefox og gå ind på historik>vis historik>funktioner>eksporter bogmærker til HTML, så åbnes det et vindue der spørger hvor du vil gemme bogmærkene. En anden smart ting i firefox er, hvis du bruger to pc'er, sync mulighederne. Den kan synce all din historik, hvad du fjerner eller gemmer af bogmærker, koder etc, så det er som om du bruger den samme browser, uanset hvilket pc du vælger at bruge. Du finder sync under præferencer.

Ja, en meget smart funktion :D
Jeg bruger den på fire PC'ere :) :)