Unity eller klasisk

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Hvad vælger du ? Unity brugerflade eller den klasiske ?

Unity:
19
53%
Klasisk:
13
36%
Ved ikke:
4
11%
 
Afgivne stemmer: 36

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af zob »

Hehe. Meget sjovt med tråden her. Den er vel egentlig symptomatisk for hele Unity vs Gnome2 diskussionen. De fleste kan lide unity, men dem der udtaler sig, er dem, der ikke kan lide det.

Jeg må indrømme at jeg ikke forstår argumentet om at man får noget presset ned over hovedet i ubuntu. Det er da stadig muligt at installere en anden Desktop Environment. Ellers kunne man vel også argumentere for at man fik Gnome2 presset ned over hovedet i ubuntu 10.04. Den eneste mulighed for ikke at få noget presset ned over hovedet er at lade sine frustrationer/glæder føre til handling og udnytte den frihed som ubuntu eller andre linux distributioner giver en til at installere det man bedst kan lide. Hvis det endelig skal være, installerer man bare ubuntu-server og bygger op derfra.

Dette siger jeg ikke fordi jeg synes at Unity er perfekt. Det er da meget muligt at man kan få en bedre shell/DE. Jeg siger det fordi at jeg synes det er oplagt at hvis man har fundet noget der er bedre, kan man bare installere det, og DET er da lækkert. Er det ikke?
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af Jimmyfj »

Allerede under Alpha-test af 11.04 gjorde jeg min mening om Unity helt klar: Det duer ikke. Ikke at forstå at jeg dengang hentydede til Alpha-udgaven, men hele den utroligt store omvæltning Unity ville skabe for den almindelige, ikke-nørdede bruger, som jo egentligt havde en nem opgave med installation af Ubuntu. Hvor mange af dem tabte Ubuntu på gulvet allerede ved skiftet mellem Unity og GNOME?? Det tal vil vi sikkert aldrig få opklaret.

Jeg tror ikke Zob har ret i at de fleste kan lide Unity, og at det kun er os, der ikke kan lide det, som taler. Hvad med os, der IKKE kan lide Unity, og IKKE taler, men blot skifter til et system, som dækker vores behov?

Jo frihed HAR vi da. Vi kan jo altid vælge Ubuntu hélt fra. Min første tid uden Ubuntu gik såmænd med behagelige Debian GNU/Linux. Debian har lært mig meget. Ikke mindst har det givet mig mod på at system-surfe mellem *nix-udgaver, og er her stødt på PC-BSD, som er bygget på FreeBSD. Et udmærket system; nem at installere. Installeren lader dig vælge selv mellem mange forskellige desktops.

Men - Jeg vender helt sikkert tilbage til GNU/Linux. Det bliver bare ikke tilbage til Ubuntu. Så bliver det til Debian GNU/Linux i en testing-udgave.

May the Pinguin be with you all
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af zob »

Lad os bare sige at jeg ikke har ret i min lidt provokerende udtalelse. Jeg refererede bare til afstemningen og den siger givetvis ikke nødvendigvis meget om folks holdning til unity, selvom der er næsten dobbelt så mange der har stemt for unity, da der jo ikke er mange der har stemt. Det handler jo ikke om hvem der har ret, eller om unity er godt eller skidt for dig eller mig. Det er bare den vej canonical har valgt at gå som en distro ud af mange linux-baserede. Og deriblandt kan man jo vælge som man har lyst til. I sidste ende får man jo stadig gode, stabile, virus-fri systemer.

Det jeg dog har ret i, er jo, som du også siger at man har friheden til at vælge DE både ved at fravælge ubuntu (det giver jo sig selv) eller ved at installere en anden DE på sit ubuntu-system. Og det er glædeligt.

Og for lige at komme tilbage til afstemningen, er den selvfølgelig også lidt sær, fordi den stiller det op som om at Canonical havde en mulighed for at køre Gnome2 i al evighed. Det var jo Gnome's beslutning at tage livet af Gnome2 - ikke Canonicals.

Jeg tror vi får svært ved at blive uenige om noget som helst andet end at jeg synes at unity fungerer fint og du ikke kan lide det. Og så har vi hver især taget konsekvensen af det, og det er jo fint.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af Rattus Norvegicus »

I mit første indlæg i denne tråd skrev jeg at Unity var ok til mig, men det må jeg indrømme har ændret sig til at jeg ikke gider det, da designet virker fesent og tegneserieagtigt.

Og da både Unity og Gnome Shell (elsker Gnome Shell konceptet) har jeg haft store problemer med i 11.10, da programmer som DVDStyler konstant crashede med underlige fejlmeldinger, og da ingen andre programmer har kunne matche DVDStyler, samt problemer med afvikling af 3D spil via Wine pga. tilstrækkelig understøttelse af ATI grafikkort i Gnome 3 generelt, så har jeg de seneste måneder kørt med Ubuntu 11.04 og Gnome 2.

Jeg har imellemtiden forsøgt at snuse lidt til andre Linux distros og andre desktopmiljøer, men hver gang er jeg endt med at droppe tanken med at forlade Ubuntu og Gnome, for der har været især 2 problemer...

1. Ubuntu har den bedste, største og letteste software installation via Synaptic og/eller Software Center, hvor de andre enten ikke har haft et lignende tilbud eller kun har haft et meget ringe udbud af software.
Og jeg synes at distros hvor man først skal downloade fra en hjemmeside manuelt og herefter skal skrive en helvedes masse kommandoer for at installere bare ét program er for besværligt og egentligt ikke særligt sikkert.

2. Jeg har kigget på nogle af de andre desktops, men et par fællestræk ved dem alle har gjort at jeg ikke har lyst til at bruge dem.
De er kedelige og grimme, og ligner stort set alle noget der er baseret på Windows 95 i udseende, og i de få temaer man har kunne installere og vælge imellem til de forskellige miljøer, der har de også enten været forfærdeligt grimme eller det har ikke været muligt at lave de store ændringer, så som f.eks. at flytte vinduesknapperne over i venstre side (nogle kunne man andre kunne man ikke).

I det store hele har jeg endnu ikke fundet en anden distro der var lige så nem at arbejde med, som Ubuntu, og som samtidig havde et tåleligt udseende.

Og ja, Cannonical har valgt at "trække" Gnome 3 og Unity ned over vores ører, men sådan er det vel med alle distros, at dem der sidder og laver dem, de vælger hvordan det skal se ud som standard og hvilke programmer der skal installeres som default?
Så hvis det er mangel på friheden i Linux, så er der efter min mening ingen frihed i Linux overhovedet.
Men jeg mener nu stadig at vi har friheden i Ubuntu, for vi kan stadig tilpasse netop hver vores Ubuntu installation som det passer os, hvis det der er default ikke tiltaler os, og hvis man ikek har lyst til at bruge Gnome 3, så har alle stadig friheden til at installeret et andet desktopmiljø.
Hilsen Kenny
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af thj01 »

Jeg er enig med Jimmyfj i, at canonical lige nu har nogle trends, som jeg ikke bryder mig om, men det har ingen betydning for mig hverken professionelt eller bruger mæssigt, så indtil nu er jeg afventende. Men jeg vil ikke undvære Ubuntu communitiet.

Men jeg var kort på Xubuntu vognen, men må erkende at det har så mange quirks og mystiske valg af programmer at jeg har forladt det igen.

OG

Efter at have arbejdet med mobil applikationer gennem min uddannelse, må jeg erkende at det som sker lige nu med Ubuntu og Unity faktisk ikke er så tosset tænkt - selvom det på ingen måde er optimalt endnu. Det eneste jeg reelt set savner er en god gammeldags menu, hvor programmerne er struktureret gennem en menu, som i de gode gamle dage.

Så jeg stemte "ved ikke"
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af Rattus Norvegicus »

thj01 skrev:Det eneste jeg reelt set savner er en god gammeldags menu, hvor programmerne er struktureret gennem en menu, som i de gode gamle dage.

Altså menuer som i den gamle Gnome 2?

For i Gnome shell kan man, så vidt jeg husker hente nogle udvidelser der giver sådan en menu.

Ved dog ikke om det vil virke sammen med Unity.
Hilsen Kenny
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af thj01 »

Ja en menu ligesom i GNOME, Windows, Xubuntu, Lubuntu osv.

For selve Unity kører som smurt - og jeg tror at den nye HUD bliver total sej, når man har vænnet sig til den. Det bliver ligesom i Startrek - men jeg tror vi lige skal vente et år eller 2 før vi snakker til computeren....
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
krukow
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19. mar 2008, 17:34
IRC nickname: krukow
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af krukow »

Når de progressive bliver konservative..

... eller når software bliver religion....

Som en ikke nørdet, men glad Ubuntu-bruger skulle jeg som andre vænne mig til Unity, herunder finde programmer. Unity fungerede ikke alt for godt i begyndelsen men bliver bedre hele tiden, sine steder efterhånden enkelt og intuitivt.

Jeg synes det nye look og feel virker lækkert, nutidigt og peger frem mod at flere funktioner er via browser og applikation, ganske som mobiltelefonen, tablets osv. Det letter fremtidig integration. Unity udnytter den lille skærm bedre og man slipper for den forkætrede Windows-mac-kedelig-meny. Ubuntu har hele tiden været sin egen, nu ser den også sådan ud.

Som ikke kyndig er jeg overbevist om at Unity vil klare sig bedre end gnome ift. at tiltrække og fastholde nye Ubuntubrugere. Når de så ad åre bliver nørdede kan de jo prøve Gnome og få alverdens cpu-måler på skrivebordet, hvis det nu er vigtigt. Hvis de ikke kan vente på skal I gode mennesker herinde nok hjælpe med copy og paste terminalkommando til Gnome.

Friheden er vigtig og det nytter ikke at I lærde bliver sure over at de fleste foretrækker Unity :P

Linux bør være (IT)- politisk, ikke religiøst. Det sidste har Apple alligevel patent på ;)

Tak til alle for et godt Forum..

Bo
Jønse

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af Jønse »

krukow skrev:Når de progressive bliver konservative..

... eller når software bliver religion....

Som en ikke nørdet, men glad Ubuntu-bruger skulle jeg som andre vænne mig til Unity, herunder finde programmer. Unity fungerede ikke alt for godt i begyndelsen men bliver bedre hele tiden, sine steder efterhånden enkelt og intuitivt.

Jeg synes det nye look og feel virker lækkert, nutidigt og peger frem mod at flere funktioner er via browser og applikation, ganske som mobiltelefonen, tablets osv. Det letter fremtidig integration. Unity udnytter den lille skærm bedre og man slipper for den forkætrede Windows-mac-kedelig-meny. Ubuntu har hele tiden været sin egen, nu ser den også sådan ud.

Som ikke kyndig er jeg overbevist om at Unity vil klare sig bedre end gnome ift. at tiltrække og fastholde nye Ubuntubrugere. Når de så ad åre bliver nørdede kan de jo prøve Gnome og få alverdens cpu-måler på skrivebordet, hvis det nu er vigtigt. Hvis de ikke kan vente på skal I gode mennesker herinde nok hjælpe med copy og paste terminalkommando til Gnome.

Friheden er vigtig og det nytter ikke at I lærde bliver sure over at de fleste foretrækker Unity :P


Linux bør være (IT)- politisk, ikke religiøst. Det sidste har Apple alligevel patent på ;)

Tak til alle for et godt Forum..

Bo



Meget fint formuleret :) :)
Efter en tilvænningsperiode føles Unity som det helt rigtige, og med de forbedringer som kommer i 12.04 tror jeg at det bliver rigtig godt :D
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af AJenbo »

Jimmyfj skrev:Måske er det bare mig, men jeg var af den opfattelse, at Ubuntu er FOSS, og ikke et eller andet ligegyldigt stykke "pay-ware".

Udtaler som den du har lavet her virker bare som et forsoeg paa at saa malurt.
Ubuntu er FOSS, du kan forke koden m.m. Hvad Ubuntu ikke er, er design via afstemning. Du kan dog faa en vis indfyldelse hvis du aktivt deltagere i udviklingen. Det samme gaelder ogsaa Gnome, BSD m.f. hvor man ogsaa uden at spoerge alle brugere om deres personlige mening vaelger at udvikle i den ene eller anden retning.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af thj01 »

@Ajenbo

Du må erkende, at der er sket en del "pay" valg her på det sidste. Det er f.eks. svært at adskille hvad der skal betales for og hvad der ikke skal betales for i software centeret, med mindre du går ind den konkrete applikation du påtænker at installere.

Jeg synes ikke det er at sprede malurt, når man forholder sig til en udvikling, som ingen af os har nogen som helst mulighed for at være fuldt ud oplyste i - og ingen mulighed har for at påvirke. For det kan jo godt være at man ikke bryder sig om udviklingen.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg havde et uheld med min Lenovo laptop for en lille uges tid siden, hvor resultatet blev en flækket skærm, så jeg måtte hive min gamle Acer Extensa frem fra skuffen, og måtte konstatere at 1 gb ram og et Intel grafikkort på sølle 64 gb hverken kunne trække Unity eller Shell og heller ikke "klassisk" kunne den trække uden at maskinen var enormt langsom.

Jeg valgte derfor at droppe Gnome helt og skiftede til Xfce i stedet og installerede derfor Xubuntu og blev meget overrasket over hvor hurtigt den gamle Acer pludseligt blev.
Dog var jeg ikke tilfreds med flere af de indstallerede programmer, så som Notes, Leafpad og Abiword (og flere andre), så jeg installerede Ubuntu Customization Kit og tilpassede Xubuntu's LiveCD til mine ønsker og behov, og kører nu med min egen custum Xubuntu 11.10, som ikke har en masse programmer installeret som jeg aldrig bruger, men kun de programmer jeg selv har brug for :D

Og selv når jeg får repareret Lenovoen, som sagtens kunne trække Gnome 3, så bliver jeg nok ved Xfce, for det virker faktisk til at være ganske ok til mine behov :)
Hilsen Kenny
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af Jimmyfj »

AJenbo skrev:
Jimmyfj skrev:Måske er det bare mig, men jeg var af den opfattelse, at Ubuntu er FOSS, og ikke et eller andet ligegyldigt stykke "pay-ware".

Udtaler som den du har lavet her virker bare som et forsoeg paa at saa malurt.
Ubuntu er FOSS, du kan forke koden m.m. Hvad Ubuntu ikke er, er design via afstemning. Du kan dog faa en vis indfyldelse hvis du aktivt deltagere i udviklingen. Det samme gaelder ogsaa Gnome, BSD m.f. hvor man ogsaa uden at spoerge alle brugere om deres personlige mening vaelger at udvikle i den ene eller anden retning.


@AJenbo

Lige nu er jeg ligeglad med om du er admin, suppehøne eller ostereje. Du er, sjovt nok, altid så pisse negativ, og skal ALTID lige ind over med en usigelig flabet kommentar til mine indlæg.

Ban mig, slet min profil, gør hvad f..... du vil. Du er ved at være en kende utålelig, så prøv lige at gøre alle her på forum den tjeneste at læse CoC én gang til, og så FORSTÅ hvad det siger, for det er temmelig åbenlyst at du ikke har forstået en bønne af indholdet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af NickyThomassen »

Jimmyfj skrev:
AJenbo skrev:
Jimmyfj skrev:Måske er det bare mig, men jeg var af den opfattelse, at Ubuntu er FOSS, og ikke et eller andet ligegyldigt stykke "pay-ware".

Udtaler som den du har lavet her virker bare som et forsoeg paa at saa malurt.
Ubuntu er FOSS, du kan forke koden m.m. Hvad Ubuntu ikke er, er design via afstemning. Du kan dog faa en vis indfyldelse hvis du aktivt deltagere i udviklingen. Det samme gaelder ogsaa Gnome, BSD m.f. hvor man ogsaa uden at spoerge alle brugere om deres personlige mening vaelger at udvikle i den ene eller anden retning.


@AJenbo

Lige nu er jeg ligeglad med om du er admin, suppehøne eller ostereje. Du er, sjovt nok, altid så pisse negativ, og skal ALTID lige ind over med en usigelig flabet kommentar til mine indlæg.

Ban mig, slet min profil, gør hvad f..... du vil. Du er ved at være en kende utålelig, så prøv lige at gøre alle her på forum den tjeneste at læse CoC én gang til, og så FORSTÅ hvad det siger, for det er temmelig åbenlyst at du ikke har forstået en bønne af indholdet.


Mig bekendt har vi ikke i min tid blandet os i meninger, og jeg kan ikke se hvorfor vi skulle begynde bare fordi du er uenig med AJ. Jeg kunne dog godt have ønsket mig at mere moderet svar, og måske endda et svar på AJs mening, i stedet for din mening om AJ.

Jeg har ikke selv tænkt mig at gå ind i diskussionen, men jeg syntes den er spændene og relevant.

Så af hensyn til diskussionen som helhed, kunne jeg måske opfordre til en mere sober tone, og at kommentarerne bliver rettet mod budskabene og ikke budbringerne?
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Unity eller klasisk

Indlæg af laoshi »

Og til de forumbrugere, som ikke ved hvad CoC er, så er det de retningslinjer for god opførsel for Ubuntubrugere, som f.eks. kan læsesi dansk oversættelse her

Læg f.eks. mærke til flg.:
Vis respekt

Ubuntu samfundets medlemmer behandler hinanden med respekt og alle kan komme med værdifulde bidrage til Ubuntu. Vi er måske ikke altid enige, men uenighed er ikke en undskyldning for dårlig opførsel og dårlige manerer. Vi oplever alle sammen frustrationer nu og da, men vi kan ikke tillade, at den frustration blive til et personligt angreb. Det er vigtigt at huske på, at det ikke er produktivt at være en del af et fællesskab, hvor folk ikke føler sig tilpas eller føler sig truede. Vi forventer, at medlemmer af Ubuntu fællesskabet viser respekt, når man er i kontakt med bidragydere og med andre Ubuntu brugere. Dette gælder også personer udenfor Ubuntu projektet,
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi