forbinde to computere med lan kabel
-
- IRC nickname: Brotgaard
forbinde to computere med lan kabel
Hvordan forbinder jeg begge mine computere med et lan kabel, for at overføre store mængder data..?
(den ene computer har defekte usb indgange..derfor)
Har det rigtige kabel..
Mvh Søren
(den ene computer har defekte usb indgange..derfor)
Har det rigtige kabel..
Mvh Søren
-
- Geografisk sted: Vejle
Re: forbinde to computere med lan kabel
jeg bruger programmet unison, der sync mellom to pc'er, men det var måske ikke hvad du tænkte på?
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
Måske..jeg skal bare have overført noget data gennem kablet..
-
Nej ikke umiddelbart..
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Det ville gøre det lidt lettere hvis du havde en router med flere LAN-porte. Har du det?
-
- Geografisk sted: Fredericia
Du skal bruge et crossover RJ45 kabel, så kan de to netkort snakke med hinanden, hvis du ikke har en router
http://en.kioskea.net/contents/elec/rj45croise.php3
Udfordringe bliver så, at du skal indstille computerens IP oplysninger selv
http://en.kioskea.net/contents/elec/rj45croise.php3
Udfordringe bliver så, at du skal indstille computerens IP oplysninger selv
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
-
Jeg har et krydskabel, men skal jeg ikke bruge noget software..??
-
- Redaktør
Nej, du skal ikke bruge noget software. Men igen, det er lidt langhåret hvis du ikke har en router (som jeg spurgte om tidligere). Grunden til det er, at en router automatisk kan tildele adresser på et netværk og skabe forbindelse mellem dem. Den feature mangler du når du ikke bruger en router, men blot et cross-over kabel.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1312638
Derfor bliver formålet med mit indlæg udelukkende at gentage mit spørgsmål. Det ville være lidt tåbeligt at sidde og fedte med et crossover kabel og en masse manuelle indstillinger af IP-adresser hvis du har en router du kan bruge.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1312638
Derfor bliver formålet med mit indlæg udelukkende at gentage mit spørgsmål. Det ville være lidt tåbeligt at sidde og fedte med et crossover kabel og en masse manuelle indstillinger af IP-adresser hvis du har en router du kan bruge.
-
Jamen jeg har da sådan en router...det må jeg lige prøve..
-
- Redaktør
Når begge enheder er tilsluttet LAN-portene på din router, burde det være så enkelt som at følge denne instruktion:
[
Kilde: https://help.ubuntu.com/10.10/internet/C/networking-shares.html
To share folders using Nautilus:
1. Press Places → Computer to open a File Browser window.
2. Right click the folder you wish to share and select Sharing Options on the popup menu.
3. Check Share this folder in the Folder Sharing window. You may change the Share name field if you want to use a different share name.
4. You may receive a message which says Sharing services are not installed. If this happens, ensure that the two checkboxes in the message box are checked and press Install services. Sharing service support will then be downloaded and installed; this may take a while.
5. Select Allow other people to write in this folder if you wish to allow others to add, change, and remove files in this folder. If you leave this box unchecked, other people will only be able to view files in this folder. You may also fill in the Comment field.
6. Select Guest access (for people without a user account) if you wish to allow guest users to access your files.
7. Press Create share to make the shared folder available.
8. You may receive a message stating that Nautilus needs to add some permissions to the folder in order to share it. If this happens, press Add the permissions automatically.
9. Other people on the same network (LAN) as you should now be able to access the folder.
You may receive a message which says You do not have permission to create a usershare. If this happens, contact your system administrator or configure the Folder sharing service (samba).
[
Kilde: https://help.ubuntu.com/10.10/internet/C/networking-shares.html
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Øv - zob var først.
Nå jeg poster den alligevel i håb om at det kan hjælpe andre. SMB fildeling delen her er mere generel, så den kan bruges lidt mere bredt (Læs: Til andet end bare lige Ubuntu, f.eks Lubuntu).
Du kan godt forbinde de 2 computere direkte med et krydskabel, men så skal du give de 2 computere hver sin statiske IP adresse.
Den 1. computer kan få adressen 10.0.0.1 og netmasken 255.255.255.0, og den 2. computer kan du give IP adressen 10.0.0.2 og netmasken 255.255.255.0, DNS opsætning springer du over (den forbindelse gør ikke at er ikke forbundet til internettet).
Når du har lavet de 2 opsætninger så skulle det virke:
Du kan teste det ved at bruge ping kommandoen (hvis du har aktive firewalls på begge computere så deaktiver dem midlertidigt, du kan bruge gufw programmet fra gufw pakken til at gøre det på en meget nem måde):
På computer 1. tester du forbindelsen således:
og på computer 2. tester du forbindelsen således:
De skal skrive 0% packet loss, når du har forbundet de 2 computere med et kabel, og 100% packet loos når kablet ikke er forbundet imellem de 2 computere - prøv det.
Bruger du en router bliver du nødt at give den computer du skal hente filerne fra den samme IP adresse hver gang, det gør du ved at finde maskinens MAC adresse og så skrive den IP adresse skal tildeles, hvilken IP adresse du skal bruge afhænger af hvilke private IP adresser du bruger i din router.
Så skal der også noget software til for at kunne overføre filer:
Du kan bruge de her 2 guides og det involverer lidt tekstfil redigering før det virker:
Nederst i sidste link står der \\ubuntumachine\username - du skal bruge maskinens IP adresse istedet for ubunutmaschine navnet. Bemærk også at username skal erstattes med dit ubuntu brugernavn. Du kan altså heller ikke bruge det navn med mindre du rent faktisk har et ubuntu brugernavn der hedder username.
Hvis det er computer 1 du deler filer fra, og du har et ubuntu brugernavn, der hedder "stratenrøver" på computer 1, så skriver du på computer 2:
Den her skulle også virke:
og du skal nu være inde på /home/stratenrøver/ på computer 1 fra computer 2, når du har indtastet det brugernavn, og kodeord som du skrev på computer 1, da du kørte kommandoen fra 1. link:
Altså skriver du SMB brugernavnet the_stratenrøver, og SMB kodeordet Kode1234 er det de 2 ting du skal skrive på computer 2 - du skal ikke bruge dit ubuntu brugernavn og tilhørende kodeord for computer 1 - for det vil ikke virke.
Du opretter the_stratenrøver SMB brugernavnet ved at skrive (husk at gøre alt det der står i 1. link før du kører den kommando):
og du indtaster så det samme SMB kodeordet typisk 2 gange i træk for at du og smbpasswd programmet er enig om hvilket SMB kodeord der hører til det SMB brugernavn du skrev til 'a' ( -a) argumentet.
/Lars
Nå jeg poster den alligevel i håb om at det kan hjælpe andre. SMB fildeling delen her er mere generel, så den kan bruges lidt mere bredt (Læs: Til andet end bare lige Ubuntu, f.eks Lubuntu).
Du kan godt forbinde de 2 computere direkte med et krydskabel, men så skal du give de 2 computere hver sin statiske IP adresse.
Den 1. computer kan få adressen 10.0.0.1 og netmasken 255.255.255.0, og den 2. computer kan du give IP adressen 10.0.0.2 og netmasken 255.255.255.0, DNS opsætning springer du over (den forbindelse gør ikke at er ikke forbundet til internettet).
Når du har lavet de 2 opsætninger så skulle det virke:
Du kan teste det ved at bruge ping kommandoen (hvis du har aktive firewalls på begge computere så deaktiver dem midlertidigt, du kan bruge gufw programmet fra gufw pakken til at gøre det på en meget nem måde):
På computer 1. tester du forbindelsen således:
Kode: Vælg alt
ping -c10 10.0.0.2
og på computer 2. tester du forbindelsen således:
ping -c10 10.0.0.1
De skal skrive 0% packet loss, når du har forbundet de 2 computere med et kabel, og 100% packet loos når kablet ikke er forbundet imellem de 2 computere - prøv det.
Bruger du en router bliver du nødt at give den computer du skal hente filerne fra den samme IP adresse hver gang, det gør du ved at finde maskinens MAC adresse og så skrive den IP adresse skal tildeles, hvilken IP adresse du skal bruge afhænger af hvilke private IP adresser du bruger i din router.
Så skal der også noget software til for at kunne overføre filer:
Du kan bruge de her 2 guides og det involverer lidt tekstfil redigering før det virker:
- http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/install-samba-server-on-ubuntu/
efterfulgt af: - http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/share-ubuntu-home-directories-using-samba/
Nederst i sidste link står der \\ubuntumachine\username - du skal bruge maskinens IP adresse istedet for ubunutmaschine navnet. Bemærk også at username skal erstattes med dit ubuntu brugernavn. Du kan altså heller ikke bruge det navn med mindre du rent faktisk har et ubuntu brugernavn der hedder username.
Hvis det er computer 1 du deler filer fra, og du har et ubuntu brugernavn, der hedder "stratenrøver" på computer 1, så skriver du på computer 2:
\\10.0.0.1\stratenrøver\
Den her skulle også virke:
smb://10.0.0.1/stratenrøver/
og du skal nu være inde på /home/stratenrøver/ på computer 1 fra computer 2, når du har indtastet det brugernavn, og kodeord som du skrev på computer 1, da du kørte kommandoen fra 1. link:
sudo smbpasswd -a <username>
Altså skriver du SMB brugernavnet the_stratenrøver, og SMB kodeordet Kode1234 er det de 2 ting du skal skrive på computer 2 - du skal ikke bruge dit ubuntu brugernavn og tilhørende kodeord for computer 1 - for det vil ikke virke.
Du opretter the_stratenrøver SMB brugernavnet ved at skrive (husk at gøre alt det der står i 1. link før du kører den kommando):
sudo smbpasswd -a the_stratenrøver
og du indtaster så det samme SMB kodeordet typisk 2 gange i træk for at du og smbpasswd programmet er enig om hvilket SMB kodeord der hører til det SMB brugernavn du skrev til 'a' ( -a) argumentet.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
OMG...det skal vist være en aften jeg har god tid...og tålmodighed..men jeg prøver lige..takker
-
- Geografisk sted: Smørum
Hvis de to computere har trådløst netkort, kan det indstilles til "ad hoc" som danner forbindelse mellem to computere.
Jeg ved at man kan, men har aldrig prøvet.
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
eyvind skrev:Hvis de to computere har trådløst netkort, kan det indstilles til "ad hoc" som danner forbindelse mellem to computere.
Det er rigtigt - det kan man godt - ved at bruge iwconfig kommandoen, men maskinen der deler filer skal have en statisk IP adresse.
Man kan også køre winbind på en maskine og så bruge et navn fra et anden maskinen, men det er vildt overkill når det er kun er 2 maskiner der skal snakke sammen: https://help.ubuntu.com/community/ActiveDirectoryWinbindHowto
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags