NemID virker ikke med h.t. at signere emails.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
poulb

NemID virker ikke med h.t. at signere emails.

Indlæg af poulb »

Jeg har et stykke tid haft NemID og bortset fra min ueninghed med betydningen de 3 første bogstaver lever jeg med det og pappladen med numre.

Opgaven: Jeg ønsker at signere en mail sendt fra Thunderbird.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Har hentet Ubuntu installations programmet ('NemID_32.tar.gz) på hjemmesiden og pakket det ud.
Kørte installationsprogrammet ('NemID Konfigurationsprogram')
Installations programmet meddelte efter nogle sekunder at de nu var installeret.
Der var bare ikke noget at se i hverken Firefox eller Thunderbird under Advances>Encryption>View Certificates
hmmm... der var intet.

Men muligheden for import af certifikat så da. Prøver med alle bl.a. 'libNemID_PKCS11.so.1.0.0.PKCS'
Det var heller ikke muligt. "Systemet" påstod at det ikke var et certifikat.

Testede med mit gamle udgåede TDC certifikat. Det lod sig installere omend ubrugeligt på grund af udløbet.

Jeg Google'de lidt... og fandt et eller andet sted, at det NemID havde lavet kun var at pakke - ikke et certifikat ud - men en "device-fil". Så istedet for at gå i "View Certificates" skulle jeg i "Security Devices" og loade et pkcs11 modul.
Det virkede og certifikaterne kom på plads.
----------------------------------------------------------------
Jeg kan nu se certifikatet i firefox.

Samme procedure i Thunderbird Edit>Preference>Advanced>Certificates>Security Devices>Load muduler fra Nets.
------------------------------------------------
Mit "trust2408" certifikat er nu synlig under "View Certificaets" og alt skulle være OK.

Men når jeg tester virker det ikke.
--------------------------------------------------
jeg sender en mail til min anden email adresse. Vælger S/Mime signerer og sender...
Java applett'en for NemID kommer op og jeg indtaster navn, pw og herefter vinduet til koden fra nøglekortet.
>Enter
(Så Java skulle virke)

Thunderbird skriver "Creating messages" på skærmen og dør.!!!!!!!!!
>"Force quit" er eneste mulighed go Thunderbird lukker helt ned.

Er der nogen som har erfaring med dette. NemID's kundeservice er umulig.

PS! Jeg kan både signere, kryptere, sende og modtage mails med brug af OpenPGP.

vh
Poul

Ubuntu 11.04, Gnome 2.3, Firefox 9.0.1, Thunderbird 9.0
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest