Efterhånden har jeg ret tit problemer med at udskrive pdf-filer. Jeg får en udskrivningsfejl "Der opstod et problem under behandling af dokumentet" efterfulgt af dokumentnavn og job nr. Fejlboksen kommer ret hurtigt i processen. Jobbet ligger i printkøen hvor jeg kan slette det.
Det er min tanke at nogle nyere pdf-filer indeholder noget som får Evince til at kløjs i det - blandt andet fordi jeg aldrig har problemer med de pdf filer jeg laver fra Libre Office. Jeg har også lige prøvet at udskrive den seneste regning fra TDC og det virkede også, så det er kun nogle kombinationer der giver problemer.
Ud over nogle lønsedler mv. har jeg også i lang tid haft problemer med køreplaner fra Fynbus. Som eksempel kan nævntes køreplanen fra Bøjden til Fåborg - direkte link: http://fynbus.dk/dwn7125
(flere planer kan findes på http://fynbus.dk/wm141213).
Jeg bruger Evince 2.30.3-0ubuntu1.3 på Ubuntu 10.04.
Kan nogle bekræfte at mine Evince og Ubuntu versioner har problemer med nogle pdf-filer - - - eller skal jeg se efter fejl/opsætning i nogle andre programmer?
F.eks. kan jeg i "Om" se at "Document Viewer 2.30.3" gør bruge af "poppler/cairo 0.12.4"
Hvis jeg kigger på attributter for jobbet er der bl.a. denne her: Stopped "/usr/lib/cups/filter/foomatic-rip failed"
Hvis det er min Evince der er "for gammel", hvorledes kan jeg så installere en nyere udgave?
Jeg regnede med at at jeg med min viden nok kunne installer en nyere Evince, og var inde på siden http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/e/evince/?C=N;O=A og fandt også en nyere Evince, men det gik ikke så nemt med at installere en ny versin på grund af en masse afhængigheder.
Så jeg fjernede skramlet igen og kørte en "sudo aptitude install evince" så jeg igen har den Evince der hører til min Ubuntu 10.04 - men problemer er her stadig
Problem med udskrift af pdf - forældet Evince?
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Problem med udskrift af pdf - forældet Evince?
mvh
Jørgen Linde Sørensen
Jørgen Linde Sørensen
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Problem med udskrift af pdf - forældet Evince?
Det er korrekt at det kan give problemer med at læse visse PDF filer (fra nyeste adobe version), hvis du ikke har nyeste evince.
Jeg vil dog tro, den skulle komme til 10.04 snarest.
Men ellers ville det være godt at se hele fejlmeddelelsen du får for at kunne hjælpe med at installere den.
Jeg vil dog tro, den skulle komme til 10.04 snarest.
Men ellers ville det være godt at se hele fejlmeddelelsen du får for at kunne hjælpe med at installere den.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Stra skrev:Men ellers ville det være godt at se hele fejlmeddelelsen du får for at kunne hjælpe med at installere den.
Ok, rart at høre at det ikke umiddelbart er mit system der er problemet.
Tænker du på fejlmeddelelsen når jeg prøver at udskrive? Der får jeg ikke mere end det jeg har anført i mit indlæg - men det er måske fordi jeg ikke kigger de rigtige steder.
Hvis det er fejlen ved installationen af en ny Evince har jeg den ikke. Den pakke jeg prøvede at installere var evince_3.2.1-1ubuntu8_i386.deb fra http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/e/evince/?C=N;O=A
Inden jeg prøver igen vil jeg godt lige være sikker på jeg forsøger at installere den rigtige pakke.
Hvis jeg manuelt skal installere nyeste Evince, hvor skal jeg så hente den? Og skal den blot installeres med aptitude?
Som sagt er Evince (og resten af mit system) opdateret i dag, hvor der skete en opdatering af Evince fra 2.30.3-0ubuntu1.2 (så vidt jeg husker) til 2.30.3-0ubuntu1.3.
mvh
Jørgen Linde Sørensen
Jørgen Linde Sørensen
-
Det er så også den nyeste version til din gnome-version 2.30.3 der findes. Og den burde være opdateret til at kunne klare nyeste PDF filer.
Skal siges det tog lang tid at indlæse denne fil http://fynbus.dk/dwn7125 , men den blev da tilsidst åbnet.
Evt kunne du prøve installere Adobe Reader fra arkiverne.
Skal siges det tog lang tid at indlæse denne fil http://fynbus.dk/dwn7125 , men den blev da tilsidst åbnet.
stra
-
Stra skrev:Skal siges det tog lang tid at indlæse denne fil http://fynbus.dk/dwn7125 , men den blev da tilsidst åbnet.
Den lange indlæsningtid skyldes ikke pdf-filen, men nogle andre problemer på fynbus.dk for jeg har været inde nogle gange og kigge i eftermiddags og det tog 100 år og en sommerdag. Og nu er fynbus.dk helt nede.
Jeg har ikke haft problemer med at indlæse pdf-filer, det er kun udskriften det går galt med.
Indtil videre lader jeg mit system være som det er - i stedet tror nok jeg vil prøve at lege lidt med en nyere Ubuntu på en gammel pc jeg har stående nede i kælderen. Hvis jeg får den op at køre kan jeg se om den kan udskrive de problematiske pdf-filer.
Jeg lader lige tråden stå åben lidt endnu.
mvh
Jørgen Linde Sørensen
Jørgen Linde Sørensen
-
sorry, at det var udskrift og ikke indlæsning, det havde jeg sgu overset.
Så tror jeg ikke det har så meget med evince, at gøre men sidens fortolkning af udskrift eller firefox (den kan nogen gange, også hos mig, undlade at printe en PDF)
Her kunne du prøve med en anden browser.
Så tror jeg ikke det har så meget med evince, at gøre men sidens fortolkning af udskrift eller firefox (den kan nogen gange, også hos mig, undlade at printe en PDF)
Her kunne du prøve med en anden browser.
stra
-
Stra skrev:Her kunne du prøve med en anden browser.
Jeg kører dem ikke gennem browseren, men har hentet pdf-filerne til min disk og åbner dem derfra.
Jeg har lige prøvet at installer min printer på en halvdefekt bærbar jeg har liggende - den viser samme problem med udskriften.
Om det er Evince, eller et senere sted i kæden det går galt tør jeg ikke sige. Men de problematiske pdf'er fejler på 2 computere med 10.04.
Det er meget muligt det er udskriftsprogrammet der kløjs i det.
Forleden prøvede jeg at udskrive en enkelt side i en flersidet pdf til en ny pdf (ved at bruge Udskriv og så vælge udskrift til pdf-fil). Fejlen flyttede med over til den nye pdf-fil.
Nu har jeg i hvert fald hentet Ubuntu 11.10 og så må vi se om jeg får den op at køre i weekenden på den gamle pc.
Og så må vi se den nye 12.04 skal erstatte 10.04 --- det er noget der lige skal vendes med konen da hun ikke kan lide når der bliver lavet om på edb-systemet
mvh
Jørgen Linde Sørensen
Jørgen Linde Sørensen
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Du behøver ikke at installere 11.10. Du kan bare prøve at køre det Live på hvilken som helst computer. Det ændrer ikke noget på den installation du måtte have i forvejen. På den måde kan du komme til at teste om det skulle være evince (eller det bagvedliggende ghostscript) der skulle volde dig problemer.
Så er der muligheden for at installere Acrobat Reader (om end det er noget tungere at danse med end evince). Heller ikke det sker der det store ved evince bliver på computeren.
Endelig ville jeg da gerne se en af de problematiske filer og fynbus.dk ser ud til at være gået helt kold.
Så er der muligheden for at installere Acrobat Reader (om end det er noget tungere at danse med end evince). Heller ikke det sker der det store ved evince bliver på computeren.
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install acroread
Endelig ville jeg da gerne se en af de problematiske filer og fynbus.dk ser ud til at være gået helt kold.
-
zob skrev:Så er der muligheden for at installere Acrobat Reader (om end det er noget tungere at danse med end evince). Heller ikke det sker der det store ved evince bliver på computeren.
Fynbus' hjemmeside "kører" igen.
Prøvede at installere Acrobat som foreslået, og den har ingen problemer med at udskrive de problematiske filer. Jeg lader derfor Acrobaten være på computeren som et alternativ når Evince ikke kan klare ærterne.
Problemet er sådan set ikke løst, men omgået - bør jeg markere tråden som løst?
Med hensyn til live-cd: Det har jeg fået meget tid til at gå med
Nedenstående til info for dem der er interesseret og som foreslog at prøve live-cd:
Vores pc (Zitech) var ikke glad for live-cd 11.10, eller rettere er det nok grafikkortet (NVIDIA). Jeg fik i hvert fald et tomt top-panel, og et tomt panel i venstre side og resten af skærmen kridhvid. Jeg kunne få nogle værktøjstip når jeg kørte musen ned langs venstre kant.
Ned i kælderen med live-cd 11.10 og smække den ind i en gammel Compaq som er tæt på at ryge på containerpladsen. Den meldte timeout ved blkid når jeg forsøgte at starte live-cd eller køre et tjek af filerne på live-cd. Det gjaldt også for nr. 2 live-cd med 11.10, og jeg havde både tjekket md5sum af iso-filen, brændt ved laveste hastighed og tjekket filerne på vores sædvanlige computer.
Så hentede jeg Xubuntu 11.10 og med megen tålmodig fik jeg den installeret på Compaq'en. Efter at have installeret min printer prøvede jeg de famøse pdf-filer og de blev udskrevet som de skal.
En Compaq med en Intel III på 600 MHz forsynet med 256 mb ram kan køre Xubuntu, men det kræver noget tålmodighed!
mvh
Jørgen Linde Sørensen
Jørgen Linde Sørensen
Jeg har/har haft samme problem med min multiprinter. Hvis jeg venter med at starte printeren til Ubuntu er køreklar virker alt perfekt. Hvis jeg starter printeren sammen med Ubuntu kan den ikke finde den. I Acrobat var der ikke samme problem. Jeg er dog vendt tilbage til Evince som nu virker fint, når jeg altså venter lidt med at starte den til Ubuntu kører
-
Jønse skrev:Jeg har/har haft samme problem med min multiprinter. Hvis jeg venter med at starte printeren til Ubuntu er køreklar virker alt perfekt.
Min Canon iP4000 er tilsluttet en gammel HP JetDirect printserver. Det har hidtil virket, og virker også fint med nogle pdf-filer, f.eks. dem jeg laver fra LibreOffice. Jeg hælder stadig til at det er Evince der kløjs i et eller andet i f.eks. min lønseddel og Fynbus' køreplan (http://fynbus.dk/dwn7125) som i øvrigt ikke har noget med hinanden at gøre.
mvh
Jørgen Linde Sørensen
Jørgen Linde Sørensen