Fejl i Guide til oprydning i Ubuntu?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
birthe
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Fejl i Guide til oprydning i Ubuntu?

Indlæg af birthe »

Et sted i guiden skriver Christian sådan her:

Hent det færdige script og kør det “grafisk”

Download det færdige script Klik her

Højreklik på ”opryd.sh” filen,.
Vælg Egenskaber->rettigheder
Marker i ”Tillad kørsel af filen som program”
Vælg ”Luk”
Dobbeltklik på ”opryd.sh” og vælg ”Kør i terminal”.

Når jeg klikker på "klik her" for at dowloade det færdige script, ryger jeg ud på en side der beklager at filen ikke findes mere, og så er der et banner/reklame hvor man kan downloade et windowsbaseret oprydningsprogram!?

Og så undrer det mig, at over flere emner her i Forum, er der et banner der henviser til dos/windows kørbare filer. Fx scan din computer nu gratis. Hvorfor disse bannere? Det går da grueligt galt, hvis nogen forsøger at køre dem på et Ubuntu/Linux system?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Fejl i Guide til oprydning i Ubuntu?

Indlæg af Christian.Arvai »

Hmmm, jeg kan godt hente den fil online. Ignorer den besked, og vælg "Download now" og derefter "Download file now".
Jeg skal lige finde ud af, om jeg kan få hostet den fil her på forums server.

Og så undrer det mig, at over flere emner her i Forum, er der et banner der henviser til dos/windows kørbare filer. Fx scan din computer nu gratis. Hvorfor disse bannere? Det går da grueligt galt, hvis nogen forsøger at køre dem på et Ubuntu/Linux system?

Det sker der så intet ved. Jeg har prøvet det flere gange, men det kan godt give lidt forvirring, hvis man, som undertegnede, får besked om at "C-drevet ikke kan findes".

Bleachbit er et program, som jeg lige er begyndt at bruge selv, og det ser ud til at det kan klarer selve oprydningen fint. Lidt om Bleachbit i denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=15555&p=102390&hilit=bleachbit#p102374
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
birthe

Indlæg af birthe »

christian.arvai skrev:Hmmm, jeg kan godt hente den fil online. Ignorer den besked, og vælg "Download now" og derefter "Download file now".
Jeg skal lige finde ud af, om jeg kan få hostet den fil her på forums server.

Det har jeg lige gjort, og den siger tak fordi jeg downloadede, men filen kommer ikke ned. Den er hverken på skrivebordet eller i "hentede filer", hvor mon den gemmer sig?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Prøv at kontroller hvor downloadede filer bliver gemt, under Firefox>rediger>præferencer>overordnet>gem filer i.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
birthe

Indlæg af birthe »

christian.arvai skrev:Prøv at kontroller hvor downloadede filer bliver gemt, under Firefox>rediger>præferencer>overordnet>gem filer i.

Det er i orden nu. I første omgang var "gem i" nedtonet, men nu kom den frem. Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det var da så lidt. Virker scriptet så nu ?

AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Vi har bannere på siden da det desværre ikke er helt gratis at drive siden samt nogle af de events vi er med til, og har valgt at gå væk fra bruger betaling. Præcis hvilket banner der bliver vist styres af Google og hvilke søgeord deres kunder har valgt til deres reklamer.
birthe

Indlæg af birthe »

christian.arvai skrev:Det var da så lidt. Virker scriptet så nu ?

Ja, og jeg tror da at der er ryddet op, men problemet med parcellite og manglende ikoner til netværksforbindelsen og "Klipper" udklipsholder er ikke løst. Jeg har lagt et indlæg om det i Tekniske spørgsmål generelt, men ingen har svaret endnu.

Men kan man ikke fjerne den lange liste, der kommer frem når man starter pc'en?
Det er noget med generic 2.35 - jeg tror det er opdateringer af "kernel" eller noget i den retning.
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:Vi har bannere på siden da det desværre ikke er helt gratis at drive siden samt nogle af de events vi er med til, og har valgt at gå væk fra bruger betaling. Præcis hvilket banner der bliver vist styres af Google og hvilke søgeord deres kunder har valgt til deres reklamer.

OK, tak for svar, så forstår jeg bedre.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Men kan man ikke fjerne den lange liste, der kommer frem når man starter pc'en?
Det er noget med generic 2.35 - jeg tror det er opdateringer af "kernel" eller noget i den retning.

Jo, men slet nu ikke dem alle. Behold den nyeste, som har det højeste tal.

*Gå ind i system>administration>synaptic - pakkehåndtering.
*Brug funktionen "Søg" og søg efter "linux-headers" (brug ikke hurtigsøgning).
*Højreklik på de udgaver som du vil fjerne, og vælg "Marker til fuldstændig fjernelse".
*Vælg ”Anvend”.

Nu var det så heldigt, at jeg heller ikke selv havde slettet dem endnu, så du kan lige få et screenshot af hvordan jeg markerede dem:
Billede

Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Ellers kan det også nemt klares med det lille program ubuntu-tweak foruden at det rydder op i en masse andre ting på systemet. :)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
birthe

Indlæg af birthe »

christian.arvai skrev:
birthe skrev:Men kan man ikke fjerne den lange liste, der kommer frem når man starter pc'en?

Jo, men slet nu ikke dem alle. Behold den nyeste, som har det højeste tal.

*Gå ind i system>administration>synaptic - pakkehåndtering.
*Brug funktionen "Søg" og søg efter "linux-headers" (brug ikke hurtigsøgning).
*Højreklik på de udgaver som du vil fjerne, og vælg "Marker til fuldstændig fjernelse".
*Vælg ”Anvend”.

Nu var det så heldigt, at jeg heller ikke selv havde slettet dem endnu, så du kan lige få et screenshot af hvordan jeg markerede dem:

Mange tak, nu er de overskydende væk :)
birthe

Indlæg af birthe »

Stra skrev:Ellers kan det også nemt klares med det lille program ubuntu-tweak foruden at det rydder op i en masse andre ting på systemet. :)

Jeps, det har jeg - og faktisk brugte jeg både Ubuntu Tweak og Synaptic pakkehåndtering - tak for hjælpen.