aMSN og WinMSN7 - hvordan fjerner jeg de overflødige?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
birthe
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

aMSN og WinMSN7 - hvordan fjerner jeg de overflødige?

Indlæg af birthe »

Jeg installerede aMSN efter anvisningerne her:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=62

Derefter forsøgte jeg at udpakke WinMSN7, men fik denne besked:
Udpakning ikke udført
du har ikke de rettigheder som kræves for at udpakke i mappen "file:///usr/share/amsn/skins"

Så prøvede jeg igen og igen og igen, med samme resultat. Men WinMSN7 ligger flere forskellige steder, hvor de ikke skal være, nemlig her:
/home/birthe/WinMSN7
og her:
/home/birthe/.amsn/WinMSN7
og her:
/home/birthe/.amsn/skins/WinMSN7

Jeg vil gerne have alle WinMSN7 fjernet. Har prøvet at søge efter WinMSN7 i Synaptic pakkehåndtering, men den fandt ikke noget, så hvordan kan jeg så fjerne WinMSN7?

Jeg blev sur og afinstallerede aMSN, men aMSN ligger stadig to steder, her:
/home/birthe/amsn_received
Dette bibliotek er tomt, men skal det være der?

og her:
/home/birthe/.amsn/
Dette bibliotek indeholder to WinMSN7, som det ses oven for, men skal selve biblioteket være der?
Jeg er klar over at .amsn er et skjult bibliotek, men jeg har altid arbejdet med "vis skjulte filer", for jeg vil vide hvad jeg har med at gøre, og hvor tingene ligger :)
Håber nogen kan hjælpe; jeg er bortrejst fra i morgen, men tilbage i næste uge.
mvh birthe
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: aMSN og WinMSN7 - hvordan fjerner jeg de overflødige?

Indlæg af AJenbo »

birthe skrev:Jeg vil gerne have alle WinMSN7 fjernet. Har prøvet at søge efter WinMSN7 i Synaptic pakkehåndtering, men den fandt ikke noget, så hvordan kan jeg så fjerne WinMSN7?

Softwarecenteret, synaptic, og apt-get, aptitude i terminalen, er alle programmer der håndtere pakker fra de softwarearkiver du har aktiveret på dit system.

Når du selv har lagt filerne på systemet har de ikke noget med pakke arkivet at gøre, og der for vil disse programmer ikke være til hjælp.
Alle filer i mappen /home/birthe/ er dine bruger filer og bruger indstillinger og du må som sådan gør med dem hvad du vil, sletter du mapperne fjerne du indstillingerne for aMSN og da du ikke længere brugere aMSN er det jo ikke noget problem.
Du sletter filerne ved at markere dem og trykke på delete, eller højerklik og vælg Smid i papirkurv.

P.s. siden /usr/share/amsn/skins er uden for din hjemme mappe skulle du have administrator rettigheder for at tilgå den, det kunne du have gjort ved at køre:

Kode: Vælg alt

gksu nautilus
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Thomas har da skrevet at der skal bruges sudo :
aMSN – Al's Messenger

Hvis du er vant til at bruge windows messenger, så er aMSN det program der minder mest om det du er vant til, så det vil være let at gå til.
Kamera virker sammen med aMSN uden det store problemer.

Det er lettest at installere aMSN igennem terminalen med kommandoen

sudo apt-get install amsn

Programmer kan startes fra Programmer -> Internet-> aMSN
Programmet hjemmeside er : http://www.amsn-project.net/
Skins : http://www.amsn-project.net/skins.php
Hvis du vil prøve et andet skin kan du prøve at vælge WinMSN7. Når du har hentet pakken åbner den i "arkivhåndtering". Du skal nu udpakke skin'et i dit hjemme bibliotek. Jeg vælger i denne guide at gøre udseenet tilgængelig for alle computerens brugere.

kopier udseenet over i mappen ”/usr/share/amsn/skins” med kommandoen

sudo cp -R WinMSN7 /usr/share/amsn/skins

Nu kan du vælge det nye skin i Konto -> Vælg Skin

Husk også at ændre skriftstørrelsen til 8 - ellers synes jeg den bliver den for voldsom
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

birthe har nok misforstået den forklarende tekst som at det var det hun skulle gøre og har der for ikke kørt kommandoen.
aMSN installeres også allerledest med et browser link: [apt=amsn]aMSN[/apt] ;)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hmmm, er zipudpakningsprogrammet med som standard i Ubuntu nu ? , jeg installere det selv via script.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

AJenbo skrev:birthe har nok misforstået den forklarende tekst som at det var det hun skulle gøre og har der for ikke kørt kommandoen.
aMSN installeres også allerledest med et browser link: [apt=amsn]aMSN[/apt] ;)

Korrekt, jeg har det bare sådan lidt både og med de links, det er en bjørnetjeneste når vi så hverken lærer folk softwarecenter eller terminalen, men det virker da fint nok.

Hvilken aMSN udgave kører du med ? , det kan være at det skin ikke virker på din udgave.

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Omkring de meget store kommandoer tror jeg ikke brugeren lære noget, det virker meget uoverskuelige især når de er uden linje brud. Selv ved en simpel installations kommando ville det ikke give mening for en ny bruger uden en lille forklaring på de enkelte ord i kommandoen. Når jeg skriver guides forsøger jeg så vidt muligt at forklare det via softwarecenteret når det er ment til nye begynder og folk der lige er startet, er der tale om noget hvor brugeren allerede må have været igennem softwarecenteret skriver jeg "[apt=amsn]Installér aMSN[/apt]" og så kan folk enten gøre det ved at trykke på linket eller den måde de fortrækker. Jeg tror også det er meget subjektivt om man syndes det er lettest via softwarecenteret eller terminalen. Jeg er også af den holdning at folk der ønsker at lære terminalen nok skal komme til det.
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:P.s. siden /usr/share/amsn/skins er uden for din hjemme mappe skulle du have administrator rettigheder for at tilgå den, det kunne du have gjort ved at køre:

gksu nautilus

Det har jeg lige gjort, og får denne meddelelse, som jeg ikke forstår noget af:
birthe@birthe-MS-6714:~$ gksu nautilus
Initializing nautilus-gdu extension

(nautilus:3404): GConf-CRITICAL **: gconf_value_free: assertion `value != NULL' failed
eedesktop.ConsoleKit.Manager.GeneralError: Unable to lookup session information for process '3404'
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerede fejl 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Ingen sådan fil eller filkatalog
Please ask your system administrator to enable user sharing.

(nautilus:3404): GConf-CRITICAL **: gconf_value_free: assertion `value != NULL' failed

Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerede fejl 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Ingen sådan fil eller filkatalog

thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

/home/birthe/amsn_received

Det er det bibliotek hvor de filer som Amsn donwloader bliver lagt. Bruger du ikke Amsn mere, kan du fint slette biblioteket

/home/birthe/.amsn/

Det er det skjulte bibliotek for indstillinger, logs osv. Igen - bruger du ikke Amsn mere kan du fint slette.

**

Skins til Amsn kan lægges enten i /home/*user*/.amsn eller /usr/share/amsn/skins. Forskellen er at de skins der er lagt i din hjemmemappe kun er tilgængelig for dig som bruger, hvorimod dem der er lagt i /usr/share/amsn/skins kan tilgås af alle brugere på computeren.

Derfor skal filener til /usr/share/amsn/skins kopieres ved hjælp af sudo cp ..... , eller ved at bruge nautilus i superbrugertilstand. Jeg har altid startet nautilus op i superbruger tilstand ved at åbne en terminal og skrive : sudo nautilus, hvorefter der kommer en del meddelelser, men nautilus fungerer fint. å mit forslag er at du dropper gksu.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
birthe

Indlæg af birthe »

thj01 skrev:/home/birthe/amsn_received

Det er det bibliotek hvor de filer som Amsn donwloader bliver lagt. Bruger du ikke Amsn mere, kan du fint slette biblioteket

birthe skrev:OK, det er væk nu.

/home/birthe/.amsn/

Det er det skjulte bibliotek for indstillinger, logs osv. Igen - bruger du ikke Amsn mere kan du fint slette.

birthe skrev:OK, det er væk nu.

**

Skins til Amsn kan lægges enten i /home/*user*/.amsn eller /usr/share/amsn/skins. Forskellen er at de skins der er lagt i din hjemmemappe kun er tilgængelig for dig som bruger, hvorimod dem der er lagt i /usr/share/amsn/skins kan tilgås af alle brugere på computeren.

birthe skrev:Jeg har slet ingen "user" mapper. Den eneste jeg har med "share" er:
home/birthe/local/share/

Derfor skal filener til /usr/share/amsn/skins kopieres ved hjælp af sudo cp ..... , eller ved at bruge nautilus i superbrugertilstand. Jeg har altid startet nautilus op i superbruger tilstand ved at åbne en terminal og skrive : sudo nautilus, hvorefter der kommer en del meddelelser, men nautilus fungerer fint. å mit forslag er at du dropper gksu.

OK, forstået - problemet er løst og tak for hjælpen til alle der har bidraget :)