Ubuntu HUD - ekstra funktion til næste Ubuntu

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu HUD - ekstra funktion til næste Ubuntu

Indlæg af lath »

Prøv at læse her om Ubuntu HUD: http://www.version2.dk/blog/nu-begynder-ubuntus-retning-give-mening-43107

Se videoen! Læg mærke til at man også kan søge inde i et program: http://www.youtube.com/embed/w_WW-DHqR3c
Mark Shuttleworths blogindlæg om Ubuntu HUD, meget interessant læsning: http://www.markshuttleworth.com/archives/939

Wow! :shock:
Det er godt nok meget smart. Som der står i en kommentar i v2 (version2.dk) blogindlægget, så er det en slags udvidet Gnome-Do.

Gnome-Do er i øvrigt meget vanedannende på den positive måde. :)

/Lars

Hvad synes du om det?
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Ubuntu HUD - ekstra funktion til næste Ubuntu

Indlæg af kfj1972 »

Er jeg den eneste som sidder tilbage med en følelse af at stemmestyring meget vel kunne være næste skridt ?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu HUD - ekstra funktion til næste Ubuntu

Indlæg af Christian.Arvai »

kfj1972 skrev:Er jeg den eneste som sidder tilbage med en følelse af at stemmestyring meget vel kunne være næste skridt ?

Hmmm .. Vil det så betyde at min pc skifter til "Mute", hvis jeg råber "Hold mund" til børnene ? ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu HUD - ekstra funktion til næste Ubuntu

Indlæg af lath »

kfj1972 skrev:Er jeg den eneste som sidder tilbage med en følelse af at stemmestyring meget vel kunne være næste skridt ?


Det er næste skridt: (Hint: Læs M. Shuttleworths blogindllæg jeg linkede til)
... eller det her uddrag jeg har sakset fra hans blogindlæg:
Voice is the natural next step

Searching is fast and familiar, especially once we integrate voice recognition, gesture and touch. We want to make it easy to talk to any application, and for any application to respond to your voice. The full integration of voice into applications will take some time. We can start by mapping voice onto the existing menu structures of your apps. And it will only get better from there.

But even without voice input, the HUD is faster than mousing through a menu, and easier to use than hotkeys since you just have to know what you want, not remember a specific key combination. We can search through everything we know about the menu, including descriptive help text, so pretty soon you will be able to find a menu entry using only vaguely related text (imagine finding an entry called Preferences when you search for “settings”).

There is lots to discover, refine and implement. I have a feeling this will be a lot of fun in the next two years :-)


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu HUD - ekstra funktion til næste Ubuntu

Indlæg af lath »

christian.arvai skrev:
kfj1972 skrev:Er jeg den eneste som sidder tilbage med en følelse af at stemmestyring meget vel kunne være næste skridt ?

Hmmm .. Vil det så betyde at min pc skifter til "Mute", hvis jeg råber "Hold mund" til børnene ? ;)


hehe :) - kun hvis den kan genkende dansk - og det er nok ikke tilfældet (i forhold til hvad jeg kender til stemmestyring. For det har brug for en sprog-database af blandt andet fonemer og allofoner), samt ord og hvilke fonemer der indgår i et ord.

Fordelen ved at være medlem af en lille nation er at mange er flersprogede (polygot), så vi kan bruge samme ord i forskellige sprog til at lave forskellige ting med stemmestyring.

Jeg kan i øvrigt nævne at der på danske sygehuse bruges stemmegenkendelse til at indtale tekst til patientjournaler.
Talegenkendelsen skal lære baggrundsstøjen at kende før den virker ordentligt. Skifter baggrundsstøjen fra at der er personer der taler i baggrunden til at der ikke længere er nogen der taler i baggrunden, så skal softwaren lære baggrundsstøjen at kende igen for at talegenkendelsen virker godt. Beklageligvis er det ikke noget brugerne forstår.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu HUD - ekstra funktion til næste Ubuntu

Indlæg af thomasjohansen »

er også selv meget betaget af HUD.

Men, har ikke kunnet gennemskue om den helt fjerner menuen, eller om begge er tilgængelige.


Det er jo ikke altid man lige kan huske den menu man vil have fat i, eller at menuen er på engelsk og at man kun har det danske ord for det man leder efter.


Eksempelvis så sad jeg forleden i gnome-shell og skulle brænde en cd, men jeg kunne ik lige huske navnet på programmet, og selvom jeg skrev brænde eller cd så kom der ikke noget brugbart resultat. Så er det rart man i et eller andet menu struktur kan lede efter det.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu HUD - ekstra funktion til næste Ubuntu

Indlæg af John Doe »

Det er godtnok lidt offtopic, men

Jeg har en ide om at man kunne sætte lyde til det fonetiske alfabet, så kan man jo let lave en multilingual stemmegenkendelse. Tror I det kunne være en mulighed?
- nu også uden signatur
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu HUD - ekstra funktion til næste Ubuntu

Indlæg af lath »

grontoft skrev:Det er godtnok lidt offtopic, men

Jeg har en ide om at man kunne sætte lyde til det fonetiske alfabet, så kan man jo let lave en multilingual stemmegenkendelse. Tror I det kunne være en mulighed?


Det er bestemt muligt især set i lyset af at det kun er få dage siden at nogle forskere har annonceret atFFT (Fast Fourier Transform) kan gøres 10x hurtigere.
Overnævnte forstår du sikkert ikke rækkevidden af, men den er ekstrem vigtig, forvent at se nye ting der betydeligt bedre end før på området for lyd, video, billeder - og meget andet.

Ret konkret kan man bruge en data-struktur der hedder et træ: til at analysere hvilken rækkefølge af allofoner tilhører bestemte fonemer i hvilken kontekst, og dermed sprog og ord der blev sagt.
Dermed ikke sagt at det på nogen måde er nemt (det er slet ikke nemt).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags