Nautilus rettigheder

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
pollute
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Nautilus rettigheder

Indlæg af pollute »

Jeg har nogle filer jeg gerne vil have flyttet i Nautilus. For at flytte dem skal jeg åbne Nautilus med Sodu. Men når jeg gør det er det eneste jeg kan se desktop og intet andet, filerne og de andre mapper er der ikke. Er der nogen der eventuelt kan hjælpe mig?
Min computer er en Acer Predator G3610
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Nautilus rettigheder

Indlæg af Christian.Arvai »

Kode: Vælg alt

gksudo nautilus
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Udover at grafiske programmer netop startes med "gksu" (for terminal-programmer er det stadig "sudo"), er det så ikke bare et spørgsmål om at Nautilus starter i hjemmemappen for root? Prøv enten og tryk "Filsystem --> home --> <din bruger>" eller også og tryk to gange på "en op"-pilen lige til højre for "Fremad".
pollute

Indlæg af pollute »

Jeg har også prøvet Gksudo med samme resultat. Problemet er at der ingen hjemmemappe er, men åbner jeg uden root kan jeg se det hele. Det endnu mere mystiske er at ting på mit eksterne drev kan jeg se fint, men rykker jeg dem derfra er det som de ikke eksisterer. Filsystemet kan jeg også fint se, det er alt det i hjemmemappen.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Ja, det lyder godt nok lidt mærkeligt. Normalt ville man bare kunne skifte til sin bruger-mappe efter at have startet Nautilus som root.

Må jeg spørge lidt ind til hvorfor det overhovedet er nødvendigt at bruge Nautilus som root?
Ofte ville man sige at systemet ikke er indstillet korrekt hvis du har brug for det, men der er selvfølgelig undtagelser.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Er du sikker på at du har udført Titanus' første forslag korrekt. Der sker det samme for mig som for dig, men jeg skal altså bakke lidt i filsystemet først for at komme til den rigtige /home/brugernavn/Skrivebord
Ellers kan jeg heller ikke se noget på det der "tilsyneladende" er mit skrivebord.

Hvis det stadig ikke fungerer kan du åbne direkte i den ønskede mappe ved at skrive f.eks.

gksu nautilus /home/brugernavn/Skrivebord
Eller hvis dit system taler engelsk

gksu nautilus /home/brugernavn/Desktop
Bemærk at "brugernavn" skal erstattes af dit brugernavn.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

@zob

gksu nautilus ~/Desktop

er den "korte" sti til skrivebordet. "~/" vil skifte til din hjemmemappen, uden at man skal indsætte brugernavn.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

@Christian
Ja, det ved jeg. Men det er lige præcis der han er endt (er jeg overbevist om). Kommandoen som du foreslår placerer i hvert fald mig i root's hjemmemappe og det dertilhørende (hos mig) tomme skrivebord. Det vi prøver er at få ham på det "rigtige" skrivebord. Ellers er det netop at han vil opleve at det er tomt.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

zob skrev:@Christian
Ja, det ved jeg. Men det er lige præcis der han er endt (er jeg overbevist om). Kommandoen som du foreslår placerer i hvert fald mig i root's hjemmemappe og det dertilhørende (hos mig) tomme skrivebord. Det vi prøver er at få ham på det "rigtige" skrivebord. Ellers er det netop at han vil opleve at det er tomt.

Underligt, når jeg kører kommandoen ender jeg på mit eget skrivebord...

Virker

gksu nautilus /home/$USER/Skrivebord

også i Ubuntu? Forudsat Ubuntu er dansk, ellers er det Desktop i stedet for Skrivebord.
(jeg kører Debian, men her virker det fint)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

@Titanus
Det er nemlig korrekt (og det jeg prøvede at kommunikere). Den kode du angiver fungerer efter hensigten, men gksu nautilus ~/Desktop (som blev foreslået) smider i hvert fald mig i root's hjemmemappe, der, som du selv antyder, er der pollute er endt, og netop derfor ikke kan se sine filer fra brugerens hjemmemappe.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

gksu nautilus ~/Skrivebord

Åbner mit skrivebord, hvor jeg kan se den "test-mappe" (oprettet helt alm. uden root-rettigheder), som jeg har lavet for kontrols skyld.

gksu nautilus /home/$USER/Skrivebord

gør præcist det samme her.

zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det er også korrekt. gksu nautilus ~/Skrivebord fører mig det korrekte sted hen. Jeg ender stadig i root's mappe når jeg kører gksu nautilus ~/Desktop (sandsynligvis fordi den mappe ikke eksisterer på denne computer). Men bare det virker for OP, så er det vel fint. Jeg ville bare advare om at det ikke fungerer efter hensigten på den computer jeg sidder ved nu, for ikke at gøre OP mere forvirret. Det er nok for sent nu ;)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg er på 10.04/64bit med Dansk sprog.
Jeg ender stadig i root's mappe når jeg kører gksu nautilus ~/Desktop (sandsynligvis fordi den mappe ikke eksisterer på denne computer)

Præcist det samme her, vi spørger jo også efter en mappe, som ikke eksistere med Dansk sprogunderstøttelse.

zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Nemlig. Det er præcis det jeg prøver at kommunikere (tilsyneladende med meget lidt held).
pollute

Indlæg af pollute »

Jeg skal bruge det til at flytte nogle filer til theme mappen, så jeg kan få et nyt tema i Ubuntu. Jeg bruger Ubuntu 11.10 med engelsk sprogunderstøttelse.

Når jeg kører begge komandoer siger computeren at der ikke findes noget /home/brugernavn/desktop.