Lave en iso-fil fra en partion
-
- IRC nickname: How to be me
Lave en iso-fil fra en partion
Jeg har lavet min egen lille mini-Ubuntu på en partion og vil gerne lægge den på et usb-stik, men jeg kan ikke finde ud af at lave den om til en iso-fil til at lave en boot-bar cd, nogen der kan forklare hvordan?
nb
jeg har klonet den med clonzilla, men kan ikke komme videre derfra.
nb
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Lave en iso-fil fra en partion
How to be me skrev:Jeg har lavet min egen lille mini-Ubuntu på en partion og vil gerne lægge den på et usb-stik, men jeg kan ikke finde ud af at lave den om til en iso-fil til at lave en boot-bar cd, nogen der kan forklare hvordan?
nb
Det du har lavet er et image (billede) af indholdet fra en partition med Clonezilla.
Et image er slet ikke en iso - langt fra.
Du synes nok at remastersys er et interessant program.
Tutorial til det program er her: http://www.dedoimedo.com/computers/remastersys.html
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
må lige kigge lidt nærmere når jeg får tid
-
er det bedst at installere det på den partion der skal kopieres eller er det ligemeget?
-
How to be me skrev:er det bedst at installere det på den partion der skal kopieres eller er det ligemeget?
Det spørgsmål viser at du slet ikke har forstået hvad en iso fil egentlig er.
Du kan med remastersys lave en fil i dit filsystem der installerer en kopi af det system du har nu, med clonezilla kan du kopiere en partition til et andet medie, senere kan du så igen med clonezilla kopiere den partition til der hvor partitionen oprindeligt kom fra. Dette overskriver naturligvis den tidligere partitions indhold.
Cloezilla er perfekt til en kopi af et system sådan som det skal se ud med alle programmer installeret, og evt også data for bestemte brugere præ-installeret.
Ved harddsikcrash kan må så indsætte en ny harddisk og så lave kopieringen fra ens backup-partition med Clonezilla og man er kørende igen små 15+ minutter senere med operativsystem, alle programmer, ens personlige opsætning, og ens data klar til brug. Clonezilla kan også klare multi boot, da den kopierer data fra harddisken råt (uden at prøve på at forstå/fortolke dem), så både en Windows, og en Ubuntu installation på en harddisk bliver taget backup af.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
http://www.dedoimedo.com/computers/remastersys.html
nu var det dette programs placering jeg spurgte til
-
How to be me skrev:http://www.dedoimedo.com/computers/remastersys.html
Idéen i remastersys er at den kan lave en iso af det system remastersys er installeret på.
Dermed giver dit spørgsmål ...
How to be me skrev:er det bedst at installere det på den partion der skal kopieres eller er det ligemeget?
... ikke rigtig nogen mening.
For at skære det ud i pap:
- Du kan kun installere Remastersys på den partition der har et Linux styresystem, som du vil lave en iso af. Du kan ikke installere remastersys på en partition, da et program kræver et styresystem for at virke.
- At lave en iso er ikke det samme som at kopiere en partition
- Skal du kopiere en partition kan du bruge et værktøj såsom Clonezilla.
/Lars
-
hmm jeg udtrykker mig uklart, med partion mener jeg selvfølgelig den partion hvor jeg har den ubuntu jeg vil kopiere eller en anden partion hvor jeg også har en ubuntu liggende, min tvivl var at jeg var i tvivl om om man kunne lave en iso af den ubuntu man kørte programmet remastesys i, om det konfliktende, men hvad jeg kan forstå, så gør det det ikke?
-
How to be me skrev:hmm jeg udtrykker mig uklart, med partion mener jeg selvfølgelig den partion hvor jeg har den ubuntu jeg vil kopiere eller en anden partion hvor jeg også har en ubuntu liggende, min tvivl var at jeg var i tvivl om om man kunne lave en iso af den ubuntu man kørte programmet remastesys i, om det konfliktende, men hvad jeg kan forstå, så gør det det ikke?
Hvordan skulle den konflikte når meningen med programmet netop er at lave en iso af det systemet programmet kører på? Den finder ud af hvilke pakker du bruger og lægger dem i isoen, sammen med en konfigurationsfil til et installationsprogram - sikkert Ubiquity - Ubuntus installationsprogram.
Isoen er en fil i filsystemet - ikke en partition. En partition er et fysisk lagermedie, eller et logisk lagermedie på et fysisk lagermedie, hvorpå der skrives en partitiontabel. Et installationsprogram vil via dets live-system (styresystem) sørge for at en partition vil blive formatteret med et filsystem, der passer med det der står i lagermediets partitiontabel. Partitiontabellens indhold bestemmer du under installationen af styresystemet fra en CD eller et USB lagermedie. CDen eller USB lagermediet har fået kopieret indholdet af en iso/img fil ind.
/Lars
-
nå indtil videre fik jeg indstalleret remastersys i 10.10 herfra http://www.geekconnection.org/remastersys/ubuntu.html
med dette "deb http://www.remastersys.com/ubuntu maverick main" indsat i synaptic, så skal jeg bare prøve det også
hmmm, noget gik galt
med dette "deb http://www.remastersys.com/ubuntu maverick main" indsat i synaptic, så skal jeg bare prøve det også
hmmm, noget gik galt
-
Wauser det virker
efter en del roden i synaptic og pakkehåndtering uden rigtig at vide hvad jeg gjorde da den protesterede flere stede, så kører jeg nu fra min første egen Ubuntu-version fra en disk, den er ikke magen til den oprindelige fuldstændig, men måske det blot er et spørgsmål om at installere den i stedet det vil jeg så prøve på et usb-stik senere
efter en del roden i synaptic og pakkehåndtering uden rigtig at vide hvad jeg gjorde da den protesterede flere stede, så kører jeg nu fra min første egen Ubuntu-version fra en disk, den er ikke magen til den oprindelige fuldstændig, men måske det blot er et spørgsmål om at installere den i stedet det vil jeg så prøve på et usb-stik senere
-
Med yderlig roden rundt med remastersys (skidtet er på engelsk ) lykkes det at lave min egen tro kopi af min Ubuntu10.10-opsætning fræk som jeg er installerede jeg den på et 8 Gb usb-stik ved siden af en 11.10 med gnome 3 desktop
længe leve legebarnet
længe leve legebarnet