Begrænse båndbredde på en serie porte

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
kaltoft

Begrænse båndbredde på en serie porte

Indlæg af kaltoft »

Hej

Jeg har prøvet at google lidt frem og tilbage, men jeg synes ikke jeg kan finde noget der hjælper mig.

Jeg har en lille server stående på mit hjemmenetværk som bliver brugt som NAS, hente torrents, backup over internettet osv. Den fungerer fint, men jeg vil gerne kunne begrænse den båndbredde den har til rådighed så den ikke sløver min netforbindelse for meget.

Jeg leder derfor efter en kommando der kan begrænse båndbredden på portene imellem 49160 og 49300 både i up- og download på denne specifikke maskine.

Nogen hints eller nogen der har en kommando der kan gøre det?
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Begrænse båndbredde på en serie porte

Indlæg af NickyThomassen »

Umiddelbart ville jeg tro at det letteste er at indstille de enkelte programmers upload og download. Alt efter hvilket programmer du bruger, kan de måske indstilles til forskellige hastigheder, alt efter hvad klokken er.
kaltoft

Indlæg af kaltoft »

TitanusEramius skrev:Umiddelbart ville jeg tro at det letteste er at indstille de enkelte programmers upload og download. Alt efter hvilket programmer du bruger, kan de måske indstilles til forskellige hastigheder, alt efter hvad klokken er.

Ja det ville være det letteste, men jeg bruger en web-baseret torrent-klient som kun kan indstille båndbredden på den enkelte torrent, dvs. når jeg seeder på en 20-30 torrents og jeg sætter en begrænsning på eks. 1.8 mbit/s ud af de 2 mbit/s jeg har til rådighed vil det gælde for hver enkelt torrent, der er ikke nogen mulighed for at indstille en samlet begrænsning.

Det er derfor jeg efterspørger en generel begrænsning.

Kan det ikke lade sig gøre med iptables på en eller anden måde?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

kaltoft skrev:
TitanusEramius skrev:Umiddelbart ville jeg tro at det letteste er at indstille de enkelte programmers upload og download. Alt efter hvilket programmer du bruger, kan de måske indstilles til forskellige hastigheder, alt efter hvad klokken er.

Ja det ville være det letteste, men jeg bruger en web-baseret torrent-klient som kun kan indstille båndbredden på den enkelte torrent, dvs. når jeg seeder på en 20-30 torrents og jeg sætter en begrænsning på eks. 1.8 mbit/s ud af de 2 mbit/s jeg har til rådighed vil det gælde for hver enkelt torrent, der er ikke nogen mulighed for at indstille en samlet begrænsning.

Det er derfor jeg efterspørger en generel begrænsning.

Kan det ikke lade sig gøre med iptables på en eller anden måde?

Han skal bruge TCP QoS (avanceret routing).
QoS er en forkortelse af "Quality of service", et andet ord for det samme er "traffic shaping".

Kode: Vælg alt

Ubuntu TCP QoS
og

Ubuntu traffic shaping
og

Linux TCP QoS
i Google til at finde mere om emnet.

Det er sandsynligvis nok nemmest at lave QoS routing regeler i brugerens egen router, hvis den understøtter det.

Edit:
En hurtig søgning gav http://ubuntu-snippets.blogspot.com/2008/07/easy-network-traffic-shaping-on-your.html som ser ud til at gøre det.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags