Kan ikke boote windows efter installation af ubuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Langkiller

Kan ikke boote windows efter installation af ubuntu

Indlæg af Langkiller »

Efter jeg lavede en partition med ubuntu 10.04 (opgraderet til 10.10), har jeg ikke kunne boote op i windows.
Har efterhånden prøvet at installerer ubuntu nogle gange så ved ikke hvorfor den ikke kan klare det denne her gang.

Det der sker når jeg vælge min windows partition, er at den går igang med at loade windows, men kommer efter lidt tid med et glimt af en blå baggrund med hvid tekst på (kan ikke nå at læse noget af det) og genstarter derefter. Det samme sker når man prøver i fejlsikret tilstand. Tænkte problemet måske kunne løses inde fra ubuntu?

Den eneste forskel fra tidligere installationer er at jeg sagde ja til at få mine dokumenter, billeder og andre mapper med over på ubuntu, men det burde vel ikke have noget at sige.

Håber nogen kan hjælpe.

// Mads
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kan ikke boote windows efter installation af ubuntu

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg skal lige overveje hovedproblemet, men :
Den eneste forskel fra tidligere installationer er at jeg sagde ja til at få mine dokumenter, billeder og andre mapper med over på ubuntu, men det burde vel ikke have noget at sige.

har absolut intet med det at gøre, så det kan vi godt udelukke.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Prøv denne kommando inde fra Ubuntu's terminal (ctrl+alt+t):

Kode: Vælg alt

sudo update-grub

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Langkiller

Indlæg af Langkiller »

Det giver mig :

Kode: Vælg alt

Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.35-31-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.35-31-generic
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.32-33-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.32-33-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
Found Windows 7 (loader) on /dev/sda1
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Og hvad sker der så nu, hvis du prøver at genstarte og vælge Windows ?

Langkiller

Indlæg af Langkiller »

Det samme som før .
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg tror at vi skal kigge efter muligheder for at starte Windows op i "fejlsikret tilstand", det virker som om at Grub virker, og at det er et problem der har med Windows at gøre. Jeg prøver lige at se om jeg kan finde ud af noget, ved at teste på min bærbare.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

I min bootmenu er der et punkt som hedder : Windows Recovery Enviroment , prøv den, og se om du ikke kan få liv i Windows den vej.

Blfriis
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Blfriis »

christian.arvai skrev:I min bootmenu er der et punkt som hedder : Windows Recovery Enviroment , prøv den, og se om du ikke kan få liv i Windows den vej.

Jeg havde samme problem engang, efter jeg valgte recovery enviroment startede windows op ganske som normalt.. derefter kørte jeg en scandisk.. derefter havde fejlen rettet sig.. den havde nærmest byttet rundt på recovery og den alm. windows.
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
Langkiller

Indlæg af Langkiller »

Jeg har en hedder ubuntu (recovery), men ikke noget med Windows Recovery i min boot menu..
kan man få adgang til den der Windows Recovery Enviroment på en anden måde.? Trykke f-et-eller andet i starten måske ?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hmmm . Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan din Hdd er partitioneret. Du kan finde oplysninger i programmet "Diskredskab", og jeg vil gerne vide, om der er en partition som hedder "RECOVERY" (det gør den i hvert fald på min egen).

Billede

Langkiller

Indlæg af Langkiller »

det ser ikke ud til at jeg har en der hedder "recovery".
Der er en OS 174 gb NTFS (bootable) not mounted (betyder det noget?).
En Data 53 gb NTFS(windows data går jeg ud fra)
En 196 gb ext4 (version 1.0), partition type: Linux(0x83)
En 8,3 gb Swap space, partition type: Linux swap (0x82)

.. ved ikke hvad halvdelen betyder :P
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Nu er jeg en del bedre til Ubuntu end Windows, men "recovery" partitonen er med på de fleste nyere pc'er, hvilket skyldes at MS ikke giver dig en cd med, når du får pc'en (det var bedre dengang at man fik en cd). Så det undre mig at den ikke er der.

Der er en OS 174 gb NTFS (bootable) not mounted (betyder det noget?).

Det er helt normalt, når du starter op på Ubuntu, vil partitionen med Windows ikke normalt være mounted (det kan man så selv gøre, hvis man evt gerne vil ind i filsystemet). "Data 53 gb NTFS" kunne være dit "D-drev", kan du huske om du havde et andet drev en "C" inde i Windows ?

Langkiller

Indlæg af Langkiller »

Det er en nyere computer, så der er et C og D drev. D drevet er jo det man skal bruge for selv at lave en recovery cd :b
Hvis jeg kunne gøre det inde fra ubuntu ?

Jeg kan jo både få adgang til C og D drevet fra ubuntu, så kan godt få fat i mine data og nå at lave backup.. så jeg kan vel også lave en recovery cd?
Jeg er bare bange for at komme til at gøre noget forkert der ødelægger det hele (er ikke vildt øvet i ubuntu endnu)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

D drevet er jo det man skal bruge for selv at lave en recovery cd :b

På min 3 mdr gamle Asus var "D-drevet" bare til alm data, og hvis jeg ikke husker helt forkert hed den også "DATA" (jeg kan ikke huske det præcist, for jeg slettede hele den partition, og installerede Ubuntu på den).

Jeg kan jo både få adgang til C og D drevet fra ubuntu, så kan godt få fat i mine data og nå at lave backup.. så jeg kan vel også lave en recovery cd?

Men "D" er ikke det samme som en recovery-partition, så ud over at du kan redde dine data inde fra "C" og "D", kan du næppe bruge dem til at lave en rigtig recovery. Generelt er recovery-parttitioner også skjult i Windows, så folk ikke piller ved noget de ikke har forstand på (pilfingre som undertegnede).

Jeg vil foreslå dig at starte med at lave en backup af dine data fra Windows (via Ubuntu), så vi ikke ender med at slette noget vigtigt. Og så må jeg lige se om jeg kan komme på bedre ideer imens.