Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Indlæg af Christian.Arvai »

Vi havde jo engang "månedens tråd" om forskellige emner, men det var efter min mening ikke den helt store succes, og enkelte af dem, som feks. dem om ferier, var vi ikke ret mange deltagende i. Desuden syntes jeg at det var lidt svært at finde på noget interessant hver måned, hvilket sikkert også er en af grundende til at det er stoppet.

Jeg kom så på en ide der ligger tæt på, nemlig at vi laver Månedens "Tech-tråd", hvor vi tager et enkelt stykke hardware hver gang, som feks. en Router, og snakker om alt fra funktion, til hvilket nyheder der er på markedet for tiden. Links til Youtube med forklarende videoer, som feks. denne om Routere http://www.youtube.com/watch?v=RhvKm0RdUY0&feature=player_embedded , kunne også bruges til at beskrive et emne.

Jeg tænker også at vi vil kunne "genbruge" emner efter et stykke tid, da der jo som bekendt er en meget hurtig udvikling, hvilket gør at det stadigt kan være spændene at genoptage et emne.

--

Hvad siger i andre til ideen, og har i evt. forslag til at forbedre den ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Indlæg af AJenbo »

Jeg kan eventuelt snakke med mit arbejde om det er noget de Har lyst til at sponsorer.
Allan_DK
Indlæg: 39
Tilmeldt: 6. sep 2011, 19:41
Geografisk sted: Solbjerg / Århus

Re: Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Indlæg af Allan_DK »

Som stadig meget ny indenfor opensource verdenen vil jeg hilse Christians initiativ om en månedlig Tech-tråd mere end velkommen. Det er altid spændende, og lærerigt, at følge en meningsudveksling om dette eller hint fra mere hardcore brugere.

Ser frem til lidt seriøs tekniksnak da jeg som ny har en utrolig masse små spørgsmål, der bare er svære at formulere :D
Mange hilsner
Allan
Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx

If You always do what You always have done - You always get what You always have got
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvis der ikke kommer andre forslag inden januar, har jeg selv et oplæg til en debat om "bits & bytes", både som decimal og binær . Der er generelt ret stor forvirring på dette område, da bla. harddiskproducenter og internetudbydere regner "kilo=1000", hvor det binærer system i pc'en regner med 1024.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Indlæg af AJenbo »

Hm jeg tror alle regner bits i 1000 ;)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Indlæg af Christian.Arvai »

Skal du rende og lokke indholdet ud af mig allerede ;)

Jeg regner ikke med 1000 men med 1024, hvilket Ubuntu også gør når der beregnes plads.

eks. med en 500 GB Hdd:

500 GB omregnet til Bytes = 500*1000*1000*1000 = 500.000.000.000 Bytes
500.000.000.000 Bytes omregnet til GiB = 500000000000/1024/1024/1024 = 465,66 GiB
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Indlæg af Christian.Arvai »

Åhhhhhh .. Som du ved har jeg været lidt spændt op i dag, så jeg opfattede slet ikke joken med at bit regnes i 1 og 0 . Der fik du mig :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg ville ønske at den globale standard blev sat til at være 1000 i stedet for 1024, da det vil gøre det væsentligt lettere at omregne fra kilo til mega og giga og den anden vej rundt.

Med 1024 skal man, medmindre man er ekstremt god til hovedregning, bruge en lommeregner.

Og det med 1024 synes jeg også gør det forvirrende i forhold til harddiskstørrelser.
Hilsen Kenny
kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Indlæg af kfj1972 »

christian.arvai skrev:Skal du rende og lokke indholdet ud af mig allerede ;)

Jeg regner ikke med 1000 men med 1024, hvilket Ubuntu også gør når der beregnes plads.

eks. med en 500 GB Hdd:

500 GB omregnet til Bytes = 500*1000*1000*1000 = 500.000.000.000 Bytes
500.000.000.000 Bytes omregnet til GiB = 500000000000/1024/1024/1024 = 465,66 GiB

Ja, man har hørt på mange gennem tiden som har følt sig snydt af størrelsen på deres købte harddiske efter formatering. Selvfølgelig deres uvidenhed, men hvad i alverden skulle man ellers kalde f.eks. en 500GB harddisk ???
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Månedens "Tech-tråd" i offtopic

Indlæg af Christian.Arvai »

Det glæder mig virkeligt at i vil deltage i emnet. Men skal vi ikke lige vente til tråden bliver oprettet til Januar ? , jeg har lavet et ret godt oplæg til det :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing