Ny til Linux, mangler et system

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
hejzan
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. aug 2012, 02:29
IRC nickname: Hejzan

Ny til Linux, mangler et system

Indlægaf hejzan » 19. aug 2012, 02:39

Hejsa.

Nu har jeg endelig samlet gejst til at rode mig ud i unix igen, jeg har før rodet med noget debian uden grafik på, men det gik aldrig godt.

Jeg har så været på "lageret" og finde gamle pc'ere til formålet, hvad de skal hoste er sådan set lidt underordnet, bare det kommer op og køre og jeg kan afprøve nogle funktioner, samt hoste en ventrilo server eller lign.. så jeg har noget at bygge videre på.

Desværre står jeg i det dilemma at mange af de gamle pc'er er de gode bundkort røget i, så jeg har at vælge imellem.

En AMD64 Semprom 3000+ med et ECS bundkort, hvor Acer har samlet maskinen (når jeg siger acer har samlet den, popper den op med et acer logo og jeg kan gå ud fra der er en modificeret bios)
(begrænset antal porte)

En pentium 4 2.8ghz med et ASrock bundkort (begrænset antal porte)

En pentium 5 D 930, med et HP modificeret bundkort (der er næsten ingen indstillinger og svært at arbejde sammen med, i kender HP)

Min gamle p3 copperhead server som kørte debian i sin tid, asus bundkort og alt som det ska være, den er fuld scsi også på cd-rw, dog meget brugt. Der var bl.a. nogle ting på den debian ikke kunne køre uden jeg skulle smide en ny core på.. så der faldt det hele til gulvet.

En athlon 64 2500+ på et gigabyte GA-7VM400M (2 ram porte :(()

Ram, IO kort osv. har jeg masser af.. Men hvad syntes i jeg skal satse på til noget ubuntu?
Jeg er bange for Biosen kommer og rammer mig bagfra på et tidspunkt, hvorimod man kan ændre meget i windows nu om dage.

Jeg er bange for systemet bliver for langsomt på min p3 og jeg er bange for de begrænsede antal porte af ram, pci og selv på P5'eren er der kun 1 ATA port.. bider mig bagi.
Hvad syntes i? jeg er i et totalt dilemma.

Håber fremover at benytte forummet og ubuntu meget :)
Senest rettet af hejzan 19. aug 2012, 05:39, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny til Linux, mangler et system

Indlægaf Christian.Arvai » 19. aug 2012, 02:44

Hej og velkommen til forum.

Jeg ville selv hente Ubuntu 12.04/32bit, og så prøve om det kan kører rimeligt på pc'erne. Hvis de ikke kan trække Ubuntu, er der en lettere udgave, som hedder Lubuntu, der kræver meget mindre en Ubuntu.

.iso-fil med12.04 kan hentes her http://www.ubuntu.com/download/desktop , og skal brændes ved lavest mulig hastighed.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

hejzan
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. aug 2012, 02:29
IRC nickname: Hejzan

Re: Ny til Linux, mangler et system

Indlægaf hejzan » 19. aug 2012, 04:29

Den har jeg klar på USB, requirements ser nu ikke så store ud på systemet og skal ikke køre noget grafisk/spil på den.. så vil gerne have et hint til hvilken PC jeg skal satse på med henhold til bioserne osv. for at undgå spildt arbejde :) for den HP bios, har virkelig intet.

Men mon ikke den gamle p3'er skulle ha et forsøg.. /o]

edit: har fundet en athlon 64 2500+ på et gigabyte GA-7VM400M kort også der lige havde forputtet sig i hjørnet.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ny til Linux, mangler et system

Indlægaf Jimmyfj » 19. aug 2012, 10:37

@Hejzan

En athlon 64 2500+ på et gigabyte GA-7VM400M (2 ram porte :((


Jeg vil helt sikkert satse på den maskine, du lister der. Gigabyte er gode bundkort, og CPU'en kan bestille noget. Så helt klart dette setup. (Blot vil det ikke skade, hvis du smider 2 gig ram mere i).

Kan du ikke smide flere ram i, så følg Christians anbefaling og hent 32 bit udgaven af 12.04. Det vil være den, din hardware vil blive mest glad for.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ny til Linux, mangler et system

Indlægaf lath » 19. aug 2012, 15:40

hejzan skrev:Den har jeg klar på USB, requirements ser nu ikke så store ud på systemet og skal ikke køre noget grafisk/spil på den.. så vil gerne have et hint til hvilken PC jeg skal satse på med henhold til bioserne osv. for at undgå spildt arbejde :) for den HP bios, har virkelig intet.

Men mon ikke den gamle p3'er skulle ha et forsøg.. /o]

edit: har fundet en athlon 64 2500+ på et gigabyte GA-7VM400M kort også der lige havde forputtet sig i hjørnet.


Linux, kernen i Ubuntu, bruger ikke BIOS til så meget.

Kun boot, og power management, ACPI, eller den ældre APM
Bruger du ikke ACPI/APM, fordi du skal lave en server, så skal BIOS kun kunne starte GRUB2 (bootloaderen, der starter kernen =Linux) op.

Resten styrer du med Linux værktøjer, der "snakker" med kernens mange indbyggede device drivers.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

hejzan
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. aug 2012, 02:29
IRC nickname: Hejzan

Re: Ny til Linux, mangler et system

Indlægaf hejzan » 19. aug 2012, 17:22

Tak for alle jeres svar. Det har hjulpet meget.

Ja, jeg hælder også mest til den med gigabyte mobo, eller til nøds p4'eren med Asrock fordi den har flere ram porte og en PCI mere, var det ligemeget med bios ville jeg nok prøve p5'eren eller den semprom, for tror det er en AM2 udgave.

Det er skam ubuntu server jeg gerne vil have på og jeg tror der er bootloader på de modificerede bioser også, ellers er det da til at tjekke.

Jeg prøver at tage et kig på det :) men mange tak indtil videre.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny til Linux, mangler et system

Indlægaf AJenbo » 19. aug 2012, 18:15

Bootloader er software på harddisken om biosen skal overdrave computeren til. Windows har sin egen bootloader så hvis en bios ikke kan overdrag systemet til en bootloader er den ikke meget værd.

Den gode nyhed er at linux ikke låser til hardware så du kan frit flytte harddisken mellem de forskellige maskiner efter du har sat systemet op hvis den ikke er kraftig nok til at trække det du vil køre.

hejzan
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. aug 2012, 02:29
IRC nickname: Hejzan

Re: Ny til Linux, mangler et system

Indlægaf hejzan » 20. aug 2012, 00:33

Jimmyfj skrev:@Hejzan

En athlon 64 2500+ på et gigabyte GA-7VM400M (2 ram porte :((


Jeg vil helt sikkert satse på den maskine, du lister der. Gigabyte er gode bundkort, og CPU'en kan bestille noget. Så helt klart dette setup. (Blot vil det ikke skade, hvis du smider 2 gig ram mere i).

Kan du ikke smide flere ram i, så følg Christians anbefaling og hent 32 bit udgaven af 12.04. Det vil være den, din hardware vil blive mest glad for.


Jeg mente 2 ram porte, ikke 2 gb ram.. men jeg aner dog ikke om jeg har 2gb ddr1 liggende, må lige se hvad den kan trække.

Min egentlige grund til citat var, ligesom med Christians hentydning.. hvad er alternativet til 12.04? givet jeg havde noget bedre hardware, i så fald kan jeg da overveje at ofre noget i det.

AJenbo skrev:Bootloader er software på harddisken om biosen skal overdrave computeren til. Windows har sin egen bootloader så hvis en bios ikke kan overdrag systemet til en bootloader er den ikke meget værd.

Den gode nyhed er at linux ikke låser til hardware så du kan frit flytte harddisken mellem de forskellige maskiner efter du har sat systemet op hvis den ikke er kraftig nok til at trække det du vil køre.


Fantastisk, det eliminerer nærmest de fleste af mine bekymringer :) med bootloaderen, mener jeg at have set en dedikeret F knap til boot, selv på HP'en, samt dens mindre vigtighed er jo også fantastisk. Jeg mener de allesammen har ACPI funktionen, måske ikke en af amd'erne uden at forhaste mig.

Jeg har i øvrigt også glemt at nævne det er server udgaven jeg gerne vil arbejde på :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny til Linux, mangler et system

Indlægaf AJenbo » 20. aug 2012, 01:12

De har alle acpi. 1 gb burde være ok til en basis server.

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster