Opsætning af privat mail-server på hosted VPS

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Opsætning af privat mail-server på hosted VPS

Indlægaf NickyThomassen » 22. apr 2012, 11:24

Spørgsmålet har ikke noget med Ubuntu Danmark at gøre, selvom ligheden kan være slående :)

Jeg er begyndt at leje en lille VPS hos et svensk firma, for jeg stod og manglede noget online backup plads. Ved at nedlægge mit webhotel og rykke det hele over på VPS'en, kan jeg få den backup-plads næsten gratis (webhotel, webmail, php og den slags koster næsten det samme som en VPS), men det giver et problem = mail.

Jeg er blevet ret afhængig af den frihed, som POP3, IMAP (til webmail) og Claws Mail giver, så min plan er at sætte en mail-server op på VPS'en, så jeg kan fortsætte med at bruge det på den måde. Den artikel som jeg har fundet, og som bedst beskriver opsætningen, hedder "Debian Mail Server Setup with Postfix + Dovecot + SASL + Squirrel Mail" og dækker emnet nogenlunde fornuftigt.

Men det rejser nogle spørgsmål:

Er det nogen der har nogen erfaringer i det her felt? Er der fx nogle åbenlyse faldgruber?

Er der en bedre kombination af programmer end den artiklen nævner? Jeg tænker på at sendmail åbenbart er standard, men både forfatteren og debian anbefaler postfix. Kan Squirrel Mail (en IMAP klient) bruges i kombination med fx Claws Mail (en POP3 klient) uden at give konflikter (ie., kan Squirrel læse mails på farten på en måde, så Claws stadig kan downloade og slette dem fra serveren, når jeg kommer hjem)?

Hvad med sikkerhed? Er de her programmer generelt sikre, eller skal man kende dem, for at kunne sikre dem ligesom med Apache2 fx?

Hvad med certifikater? Jeg mener, min nuværende udbyder verificerer vel min mail nu, så hvad når jeg rykker det til VPS'en, skal jeg så købe et certifikat til 150$/året?

... Der er sikkert 100 spørgsmål mere, men ofte har man bare brug for et skub i den rigtige retning, så kommer det hele af sig selv. Jeg har cirka 5 uger til enten at nedlægge webhotellet, eller forny det for et år mere, så det haster heldigvis ikke så meget. Enhver hjælp vil blive værdsat mere end normalt, for jeg er næsten på bare bund, og snotforvirret :)

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Opsætning af privat mail-server på hosted VPS

Indlægaf wangerin » 22. apr 2012, 14:33

TitanusEramius skrev:Men det rejser nogle spørgsmål:

Er det nogen der har nogen erfaringer i det her felt? Er der fx nogle åbenlyse faldgruber?


Jeg har flere maskine kørnde med postfix + dovecot. Det kører stort set out of the box.

TitanusEramius skrev:Er der en bedre kombination af programmer end den artiklen nævner? Jeg tænker på at sendmail åbenbart er standard, men både forfatteren og debian anbefaler postfix. Kan Squirrel Mail (en IMAP klient) bruges i kombination med fx Claws Mail (en POP3 klient) uden at give konflikter (ie., kan Squirrel læse mails på farten på en måde, så Claws stadig kan downloade og slette dem fra serveren, når jeg kommer hjem)?


Jeg er gået den anden vej, og gået 100% IMAP. Så ligger alt på serveren (evt med kopier på klienterne), og der er ingen tvivl om hvor tingene ligger.

Der er ikke noget problem i at kombinere imap og pop3, men det giver problemet når du lige skal ha fat i en mail som du HAR læst på den pc. Det kan du ikke gøre via webmail.

Ved at gå all-in på imap, og sætte pop3 på porten er du ude over det problem.

TitanusEramius skrev:Hvad med sikkerhed? Er de her programmer generelt sikre, eller skal man kende dem, for at kunne sikre dem ligesom med Apache2 fx?


Alt er relativt, og der er sikkert uopdagede huller i dem. Ligesom der er i alle andre programmer, men de bruges af så mange, så jeg tror ikke det er det store problem. Men de skal som alt andet software holdes opdateret.

På et webhotel sørger udbyderen (forhåbenligt) for det. På en vps er det dit eget problem.

TitanusEramius skrev:Hvad med certifikater? Jeg mener, min nuværende udbyder verificerer vel min mail nu, så hvad når jeg rykker det til VPS'en, skal jeg så købe et certifikat til 150$/året?


Korrekt.
Eller du opretter et cacert-certifikat, eller du kører med self-signed certifikater.

Jeg er igen gået en anden vej hvor jeg helt bevidst IKKE har SSL/certifikater på imap/pop3/smtp, men tilgengæld har jeg i forvejen har mine maskiner koblet sammen via vpn, så ligegyldigt hvor jeg er, sidder serverne på mit eget beskyttede net.

TitanusEramius skrev:... Der er sikkert 100 spørgsmål mere, men ofte har man bare brug for et skub i den rigtige retning, så kommer det hele af sig selv. Jeg har cirka 5 uger til enten at nedlægge webhotellet, eller forny det for et år mere, så det haster heldigvis ikke så meget. Enhver hjælp vil blive værdsat mere end normalt, for jeg er næsten på bare bund, og snotforvirret :)


Et alternativt kunne måske være at du flytter din mail til mxhotel i den periode hvor du leger med opsætningen af din mail.

Det koster selvfølgelig lidt, men egentligt ikke det store, og du har ingen binding udover de penge du indbetaler på din konto.
- jeg bruger den selv til en masse projekter, hvor jeg ikke gider host mailen selv.

/Henning

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Opsætning af privat mail-server på hosted VPS

Indlægaf NickyThomassen » 23. apr 2012, 16:57

Tak for svaret, det giver mig da noget mod på at gå i gang med projektet :)

wangerin skrev:Jeg er gået den anden vej, og gået 100% IMAP. Så ligger alt på serveren (evt med kopier på klienterne), og der er ingen tvivl om hvor tingene ligger.

Det er klart at en blanding af IMAP og POP3 kan lave alvorligt rod i sagerne, hvis man ikke tænker sig om, så tak for advarslen.

wangerin skrev:Alt er relativt, og der er sikkert uopdagede huller i dem. Ligesom der er i alle andre programmer, men de bruges af så mange, så jeg tror ikke det er det store problem. Men de skal som alt andet software holdes opdateret.

Ok.

wangerin skrev:Korrekt.
Eller du opretter et cacert-certifikat, eller du kører med self-signed certifikater.

Jeg er igen gået en anden vej hvor jeg helt bevidst IKKE har SSL/certifikater på imap/pop3/smtp, men tilgengæld har jeg i forvejen har mine maskiner koblet sammen via vpn, så ligegyldigt hvor jeg er, sidder serverne på mit eget beskyttede net.

Er der det samme problem "ud af huset"? Altså, er certifikater den måde man identificere sine mails overfor modtageren?

Jeg har heldigvis et sekundært domæne, som også skal rykkes over til VPS'en. Jeg bruger ikke rigtig mail'en der, så jeg får mulighed for at øve mig lidt, inden at jeg laver rykket.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Opsætning af privat mail-server på hosted VPS

Indlægaf wangerin » 23. apr 2012, 22:54

TitanusEramius skrev:Tak for svaret, det giver mig da noget mod på at gå i gang med projektet :)


Det var så lidt ;-)

TitanusEramius skrev:Er der det samme problem "ud af huset"? Altså, er certifikater den måde man identificere sine mails overfor modtageren?


Certifikaterne bruges KUN mellem klient og server.

Der er INTET sikkerhed i kommunikationen melem mailserverne, så der er certifikaterne uden betydning.

TitanusEramius skrev:Jeg har heldigvis et sekundært domæne, som også skal rykkes over til VPS'en. Jeg bruger ikke rigtig mail'en der, så jeg får mulighed for at øve mig lidt, inden at jeg laver rykket.


Det er helt klart en fordel at gøre det på den måde ;-)

pingbit
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. jun 2012, 16:52

Re: Opsætning af privat mail-server på hosted VPS

Indlægaf pingbit » 7. jun 2012, 16:56

Ved godt det er en lidt gammel tråd jeg hiver op i, men et andet alternativ til en MDA er Exim, som jeg egentligt syntes virker ret godt. Men gør nu ikke den store forskeld om man bruger postfix, sendmail eller exim, det er vel bare en smagssag :)

Held og lykke med projektet
Find tilbud på billige virtuelle servere på http://billig-vps.dk

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster