System fryser ved bestemt internet side. skat Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlægaf buddig » 2. maj 2013, 22:06

AJenbo skrev:
buddig skrev:For få dage siden blev jeg igen overrasket over, hvor få, der kender til Linux og bruger det på deres PC.

Fortæl :)
Ja Anders, her er fortællingen:
Jeg sad blandt nogle hardware ingeniører, og spurgte om de brugte Linux, og hvor meget de kendte til det.
I forvejen har jeg fået at vide af en kollega, der studerer til ingeniør, at et helt semester som alle skal igennem, er Linux embedded systemer og virtuel machines.
Dem jeg sad hos, vidste da, at der var noget, der hed linux, men de havde ingen erfaring med det.
Jeg fortalte dem, at det ikke får virus, og deres svar var, at det var kun fordi, det ikke er udbredt.
Diskisionen gik, og jeg påstod hårdnakket, at jeg sagtens kunne lave en PC, der var garanteret uangribelig.
Et af deres svar, var, at hvis jeg var så klog, hvorfor søgte jeg så ikke job som IT chef...
Jeg svarede, at det kunne da let ske, at jeg gør det, men ikke her og ikke nu, men måske senere og et andet sted, hvor jeg mødte mere forståelse.
Til sidst sagde jeg, at en PC uden harddisk, der booter på en Ubuntu CD kunne køre på nettet og arbejde med dokumenter osv. og arbejdet kunne gemmes på en USB stick.
Det lykkedes mig at overbevise dem om, at systemet, der ligger på en CD ikke får virus, og ikke spreder virus. ?
Altså kan det laves, og de forstod det...
I dag oplevede jeg noget lignende til et møde om IT sikkerhed, og den stigende trussel på verdensplan.
Jeg oplever det som en psykolog, eller terapeut, der har en løsningsmodel der bliver tilsidesat af en fra medicinalindustrien, hvis eneste løsning er lykkepiller.
Chris Mac. Donald kører i øjeblikket en tv udsendelsesrække, der skal forsøge at bedre situationen for folk med livsstilssygdomme.
Det lykkes forhåbentlig at påvise, at livsstilsændringer kan afløse medicin, men det kræver en meget hård kamp af en verdenskendt og hele vores nationale TV selskab i ryggen, for at overbevise de uvidende om det vi andre opfatter som selvfølgeligheder.
Bare for at forklare, at uvidenhed er meget udbredt, og kampen er hård.
Citat: Dem der påstår at det ikke kan lade sig gøre, bør ikke stå i vejen for dem, der allerede har gjort det. :)
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlægaf AJenbo » 2. maj 2013, 22:39

Takker :)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlægaf zob » 2. maj 2013, 23:30

Jeg fornemmer intuitivt (og altså uden at vide det helt bestemt) at det ville være praktisk umuligt at lave et komplet sikkert system der samtidig skal kunne interagere med omverdenen via internettet. Den eneste løsning jeg lige kan komme på, involverer faktisk dine omtalte hardware ingeniører, og må være en kombination af sikker software og noget hardware godkendelse (måske noget dongle halløj), men selv da... Men du kan selvfølgelig gøre det mere eller mindre svært for eventuelle hackere. For at blive i din Chris MacDonald sammenligning, så kan du træne ligeså meget du har lyst (og det ER godt, for praktisk taget alt, hvis vi ser bort fra den sociale stigmatisering af dem der ikke formår eller ønsker at deltage i det bedre borgerskabs sundhedstrip), men stadig blive ramt i morgen af en blodprop eller kræft. Du kan gøre noget for dit helbred, men der er ingen garantier, og sådan tror jeg egenlig også det er med IT-systemer.

Løsningsmodellen med at sløjfe alt hvad der hedder lagringsmedier for at undgå at vira spredes (som f.eks. at køre fra en CD), tror jeg ikke er praktisk anvendeligt for alt for mange mennesker (og måske er der stadig en snedig filur i det israelske efterretningsvæsen, der kan læse/skrive direkte i RAM'en, hvem ved - ok, det var måske lidt paranoidt). Og hvis du mener det i alvor som en løsning, så går jeg ud fra at du mener at man skal bruge det system noget af tiden, men ikke hele tiden. Og hvornår er det så man skal bruge det, og overholder vi det, og glemmer vi. Du kan nok ikke tillade dig at tænke mennesket ud af IT-systemet, med mindre det kun er et tankeeksperiment, og det gør det rigtig svært at lave noget 100% sikkert. Men det er klart, jo mere ubrugeligt du gør dit system, ved f.eks. at koble det fra internettet, ikke tillade at man kan skrive på disken, og så videre, jo mere sikkert kan du også gøre det.

Jeg tror ikke rigtig jeg forstod psykolog vs medicinalindustrien sammenligningen. Men hvis præmissen er at psykologien, som den ser ud nu, menes at have effektive behandlinger af alle psykiske lidelser, så...

Nå ja. Jeg skulle vel egentlig læse til eksamen. Tak for at give mig mulighed for at prokrastinere en stund. Og tilgiv mig støjen i tråden.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlægaf AJenbo » 3. maj 2013, 02:45

Problemet med en CD er at du så også er bundet med de sikkerhedshuller der fandtes ved udgivelsen. En hacker kan således målrette den version og så vendte på at der kommer nogen forbi. De vil selvfølgelig være virus fri igen så snart de slukker maskinen, men samtidig kan de også have lukket nogen ind på deres bank konto.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 2 gæster