Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Indlægaf Warhawk » 27. nov 2008, 23:26

Jeg har nu haft min Acer Aspire One i omkring 3 uger. Oprindeligt var den født med Windows XP, men det kan jo nemt ændres og jeg synes at det var godt at få den med en 160GB harddisk.

I dag var der så tid tilovers til at få Windoze smidt ud og i stedet få installeret Ubuntu 8.10. Da der ikke er noget CD/DVD drev, så skal man enten have et eksternt drev eller lave en bootbar USB-nøgle med Ubuntu. Jeg har et eksternt DVD drev som blev sluttet til, under boot trykkes F12 for valg af medie og straks kan live cd'en bruges.

Da jeg ikke vil have Windoze overhovedet, så vælger jeg naturligvis at bruge en hel disk under installationen. Selve installationen kører problemfrit. Men... det trådløse netværkskort virker ikke out-of-the-box. Det er et Atheros AR5007EG, som desværre ikke fungerer med de indbyggede Atheros drivere. Ved at tweake lidt er det dog muligt at få det til at køre perfekt - endda med WPA2 (som jeg naturligvis selv bruger).

For at få opdaterede drivere, gør følgende:

download http://wireless.kernel.org/download/com ... .6.tar.bz2

åbn terminalen Programmer->Tilbehør->Terminal og skriv

Kode: Vælg alt

sudo tar -jxvf compat-wireless-2.6.tar.bz2


så udpakkes filerne til deres egen mappe. For at se navnet på mappen kan hurtigt tastes

Kode: Vælg alt

ls


I mit tilfælde hedder mappen compat-wireless-2008-11-27. Skriv

Kode: Vælg alt

cd compat-wireless-2008-11-27


for at gå ind i mappen. Nu skal driverne kompileres og installeres

Kode: Vælg alt

make
sudo make install
sudo make unload
sudo make load


Genstart herefter maskinen. Det virker så ikke helt endnu. Højreklik på NetworkManager og vælg Opret forbindelse til trådløse netværk. Angiv SSID og evt. netværkskryptering - og voila, så kører det.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Indlægaf andsen » 28. nov 2008, 00:46

Du kan også bare hente følgende pakke i Synaptic:

linux-backports-modules-intrepid

Driveren, ath5k, som er lavet til netop det wireless-chipset, er inkluderet i pakken. Den inkluderer også ath9k, som er driver til de atheros chipsets der er opererer med n-standarden - som det er tilfældet med den nyeste udgave af MSI Wind.

Med hensyn til WPA2 er jeg ret sikker på, at det fungerer fejlfrit - hæng mig dog ikke op på det :-)
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Indlægaf Christian.Arvai » 7. dec 2008, 15:31

Grundet nyt forum til netop netværk, bliver denne tråd flyttet til den nye lokalitet. :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

ttppeewee
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. jan 2009, 21:02

Re: Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Indlægaf ttppeewee » 3. jan 2009, 21:05

andsen skrev:Du kan også bare hente følgende pakke i Synaptic:

linux-backports-modules-intrepid

Driveren, ath5k, som er lavet til netop det wireless-chipset, er inkluderet i pakken. Den inkluderer også ath9k, som er driver til de atheros chipsets der er opererer med n-standarden - som det er tilfældet med den nyeste udgave af MSI Wind.

Med hensyn til WPA2 er jeg ret sikker på, at det fungerer fejlfrit - hæng mig dog ikke op på det :-)


Da jeg er total ny på linux håber jeg meget du kan fortælle mig hvordan jeg "bare" installere ovenstående pakke.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Indlægaf Jarlen » 4. jan 2009, 01:28

ttppeewee skrev:
andsen skrev:Du kan også bare hente følgende pakke i Synaptic:

linux-backports-modules-intrepid

Driveren, ath5k, som er lavet til netop det wireless-chipset, er inkluderet i pakken. Den inkluderer også ath9k, som er driver til de atheros chipsets der er opererer med n-standarden - som det er tilfældet med den nyeste udgave af MSI Wind.

Med hensyn til WPA2 er jeg ret sikker på, at det fungerer fejlfrit - hæng mig dog ikke op på det :-)


Da jeg er total ny på linux håber jeg meget du kan fortælle mig hvordan jeg "bare" installere ovenstående pakke.


Jeg er ikke sikker på hvad du søger i dit spørgsmål. Men vis du gerne vil installere linux-backports-modules-intrepid (som står med fed i din tekst) er det en almindelig pakke der findes i synaptic.
Bare gå i "System" -> "Administration" -> "Synaptic package manager" og søg på backports... eller evt. på hele den tekst der står med fed i dit spørgsmål :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

ttppeewee
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. jan 2009, 21:02

Re: Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Indlægaf ttppeewee » 4. jan 2009, 09:39

Jarlen skrev:
ttppeewee skrev:
andsen skrev:Du kan også bare hente følgende pakke i Synaptic:

linux-backports-modules-intrepid

Driveren, ath5k, som er lavet til netop det wireless-chipset, er inkluderet i pakken. Den inkluderer også ath9k, som er driver til de atheros chipsets der er opererer med n-standarden - som det er tilfældet med den nyeste udgave af MSI Wind.

Med hensyn til WPA2 er jeg ret sikker på, at det fungerer fejlfrit - hæng mig dog ikke op på det :-)


Da jeg er total ny på linux håber jeg meget du kan fortælle mig hvordan jeg "bare" installere ovenstående pakke.


Jeg er ikke sikker på hvad du søger i dit spørgsmål. Men vis du gerne vil installere linux-backports-modules-intrepid (som står med fed i din tekst) er det en almindelig pakke der findes i synaptic.
Bare gå i "System" -> "Administration" -> "Synaptic package manager" og søg på backports... eller evt. på hele den tekst der står med fed i dit spørgsmål :-)


Som sagt er jeg HELT ny hvad ang. går linux. Men efter nogle timer foran computeren fandt jeg den pakke og tror nok jeg fik den installeret, men mit netkort virker desværre ikke endnu. Er der nogen som har en ide til hvad jeg så kan prøve.
Deter nemlig kun den trådløsenetkort som ikke virker, lan kan jeg godt bruge

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Indlægaf nymark1 » 19. feb 2009, 00:51

andsen skrev:Du kan også bare hente følgende pakke i Synaptic:

linux-backports-modules-intrepid

Driveren, ath5k, som er lavet til netop det wireless-chipset, er inkluderet i pakken. Den inkluderer også ath9k, som er driver til de atheros chipsets der er opererer med n-standarden - som det er tilfældet med den nyeste udgave af MSI Wind.

Med hensyn til WPA2 er jeg ret sikker på, at det fungerer fejlfrit - hæng mig dog ikke op på det :-)


Genialt! Jeg har døjet med mit trådløse netværk på en Acer bærbar i en evighed. Og nu virker det bare. :D

sio2
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jun 2007, 15:09
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Indlægaf sio2 » 12. apr 2009, 20:59

Har lige installeret 9.04 64-bit på en Asus sr59x laptop - og som så mange andre med et ath9k-netkort kunne jeg ikke komme på nettet. Mit "wired" net dued heller ikke. Efter at havde prøvet ovenstående var der stadigvæk intet der virkede. Det var også temlig besværlig og downloade på en gammel acer og derefter overføre det til min nye (ubruglige Asus).

Men nu har jeg fundet ud af at det ikke virker når jeg genstarter! Men hvis jeg lukker computeren helt ned og starter op igen - ja så virker nettet. Men mon ikke dr kommer en opdatering i nær fremtid der kan løse alle problemmer med ath9k.

Men ellers tak for alle bidrag, det løste trods alt mit problem til slut :D

mvh
Henrik
Fri OSvalg til alle

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Indlægaf soundpartner » 12. apr 2009, 21:14

til alle nye i ubuntu der læser denne tråd vil jeg lige pointere at ovenstående IKKE vil løse netop dit problem med at få trådløst net til at virke.

Det er vigtigt at det er den rigtige driver til netop DIT wifikort der biver installeret. Til nogle kort der er ovenstående løsningen, og til andre kort der vil ovenstående lave mere ballade og resultere i at det er nemmest at geninstallere for at få wifi til at køre.

Jeg har flere gange set at folk bliver skuffede for her er løsningen jo på at få wifi til at virke.

opret hellere en ny tråd på forum hvor du spørger om hjælp til wifi og husk at gå i terminalen (programmer>tilbehør>terminal) og kopier resultatet af følgende komando ind i den tråd du laver

Kode: Vælg alt

lspci

så kan vi se helt præcist hvad der er dit wifi-kort og give dig den rigtige løsning til netop dit kort
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Ramjet
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. jul 2009, 20:26

Re: Ubuntu 8.10 på Acer Aspire One (trådløst net)

Indlægaf Ramjet » 3. jul 2009, 20:30

Hej tak for de gode forslag her.

Jeg har dog stadig problem med at aktivere wlan på min acer 1.

Har været igennem instrukserne to gange og bootet uden success.
Hvad kan der ellers være i gære her.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster