Ubuntu 8.10, FireFox 3.0.5, Digital Signatur, Nordea

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Boblebad

Ubuntu 8.10, FireFox 3.0.5, Digital Signatur, Nordea

Indlæg af Boblebad »

Hejsa

Hvad hulen er det for noget rod ??

Hvorfor skal det være så svært at få det til at virke i Linux ??

Personligt har jeg aldrig været glad for FireFox 3, der har fra dag et været problemer, og det er specielt når det kommer til Java, og det var det samme under Windows XP...

Jeg har i flere dage rodet rundt med det her, først skulle jeg bruge min digital signatur, men fandt så ud af at jeg skulle ha' den en tur gennem Opera, før der kom en brugbar fil ud af det, jeg fik også nogle pop-up vinduer frem, men kom aldrig frem til at det virkede...

Så ville jeg så logge ind på min Nordea netbank, og der gik det da helt i ged, så læste jeg lidt frem og tilbage, og fandt ud af at den ikke er glad for flere Java versioner installeret, så efter lidt oprydning der, så virker den nu :)

Men jeg skal gerne bruge min Digital Signatur til skat.dk - jeg har dog lige bestilt en alm. adgangskode dertil for en sikkerhedsskyld, men det der sker nu er at jeg får en fejlside når jeg prøver at vælge log ind med DigSig

Kode: Vælg alt

Der er opstået en fejl

Der er opstået en teknisk fejl. Fejl referencenr. rtbjhm

Prøv igen senere.

rtbjhm kan ikke bruges til en dyt, for hver gang jeg opdaterer siden ændres de til noget andet, så det er ingen specifik fejlmeddelelse...

Jeg er sikker på at det har noget med Java at gøre, men det kan da ikke være rigtigt at jeg ikke kan ha' både Nordea og Digital Signatur på en og samme tid ?? :shock:

Er der nogen som har prøvet denne kombination, og fundet en løsning, hører jeg meget gerne fra jer, er løsningen at smide FireFox 3 ud og installere FireFox 2, gør jeg det med glæde - venter sådan set blot på en undskyldning for at gøre det ;)

Mange hilsner
Carsten
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu 8.10, FireFox 3.0.5, Digital Signatur, Nordea

Indlæg af laoshi »

Jeg bruger Ubuntu 8.10 32 bit, Firefox 3.05 og har ingen problemer med hverken Nordea eller skat.dk med digital signatur. Men jeg har erfaret at nogle firefox-plugins kan volde problemer - især media-connectivity. Men no-script kan også drille. Så du kan da prøve at deaktivere dine plugins og så aktivere dem ét ad gangen igen og se om det gør nogen forskel.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Boblebad skrev:Hejsa

Hvad hulen er det for noget rod ??

Hvorfor skal det være så svært at få det til at virke i Linux ??

Personligt har jeg aldrig været glad for FireFox 3, der har fra dag et været problemer, og det er specielt når det kommer til Java, og det var det samme under Windows XP...
Har jeg desværre oplevet med firefox og 8.10. Det virker uden problemer på 8.04
Men jeg skal gerne bruge min Digital Signatur til skat.dk - jeg har dog lige bestilt en alm. adgangskode dertil for en sikkerhedsskyld, men det der sker nu er at jeg får en fejlside når jeg prøver at vælge log ind med DigSig

Kode: Vælg alt

Der er opstået en fejl

Der er opstået en teknisk fejl. Fejl referencenr. rtbjhm

Prøv igen senere.

rtbjhm kan ikke bruges til en dyt, for hver gang jeg opdaterer siden ændres de til noget andet, så det er ingen specifik fejlmeddelelse...

Er der nogen som har prøvet denne kombination, og fundet en løsning, hører jeg meget gerne fra jer, er løsningen at smide FireFox 3 ud og installere FireFox 2, gør jeg det med glæde - venter sådan set blot på en undskyldning for at gøre det ;)

Mange hilsner
Carsten
Den løsning jeg bruger er at gå ind i minbruger/home/ trykke crtl+H, finde .morzilla og omdøbe den til fx .morzilla1.

Derefter genstarter du firefox og du kan logge ind.

Efter brug sletter du den nye .morzilla og omdøber den gamle og du har igen dine bogmærker m.m.

Besværligt, ja men jeg har ikke fundet en anden løsning endnu (dvs finde den fil som blokerer i .morzilla).

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Boblebad

Indlæg af Boblebad »

Hej igen

Efter lidt frem og tilbage med lidt plugins, fandt jeg frem til synderen :)

NoScript

Men det kan jeg godt leve med, for det er ikke så tit jeg skal bruge min Digitale Signatur, så det at skulle slå NoSript fra for de få besøg går nok, men stadig lidt noget høns :roll:

EDIT: Well, lidt mere check, det er noget med noget XSS noget der blokeres som ikke er så heldigt, problemet er blot at jeg ikke lige kan få lov at indsætte en undtagelse for den...

Det NoScript skriver i konsollen er dette:

[NoScript XSS] Sanitized suspicious request. Original URL [https://login.service.csc.dk/sp/startSSO.ping?PartnerIdpId=https%3A%2F%2Fsaml.sikker-adgang.dk] requested from [https://fobs-sf.fobs.dk/readcookie.cdc?NOOA=2009-01-28T13:04:23.102Z&RESUME=aHR0cDovL3NrdGZic3BmNDo5MDMxL3NwL3Jlc3VtZS9zcC9jZGNzdGFydFNTTy5waW5n]. Sanitized URL: [https://login.service.csc.dk/sp/startSSO.ping?PartnerIdpId=https%3A%2F%2Fsaml.sikker-adgang.dk%2F].

Det nemmeste jeg umiddelbart kommer frem til er at klikke på det lille XSS blokade icon i højre hjørne, og vælge Unsafe Reload, på den måde vil den genloade siden uden at begrænse den :)

Mange hilsner
Carsten
Boblebad

Indlæg af Boblebad »

Well

Jeg har skrevet til NoScript folkene, så må de rette det så det kører uden problemer :)

Mange hilsner
Carsten
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Boblebad skrev:Well

Jeg har skrevet til NoScript folkene, så må de rette det så det kører uden problemer :)

Mange hilsner
Carsten

det får du INTET ud af... noscript er netop det der ligger i navnet. det tillader ikke at der kører scripts. Netbanken og lignende sider bruger scripts (og mange af dem) så det er ganske naturligt at disse bliver blocket. De SKAL nemlig blockes af en aplikation som noscript!
det duer ikke med en noscript funktion som så tillader at der køres noglescripts. det vil svare til at tillade en pedofil at arbejde i en børnehave da det jo ikke er alle dage han forgrier sig på børnene
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Boblebad

Indlæg af Boblebad »

soundpartner skrev:
Boblebad skrev:Well

Mange hilsner
Carsten

det får du INTET ud af... noscript er netop det der ligger i navnet. det tillader ikke at der kører scripts. Netbanken og lignende sider bruger scripts (og mange af dem) så det er ganske naturligt at disse bliver blocket. De SKAL nemlig blockes af en aplikation som noscript!
det duer ikke med en noscript funktion som så tillader at der køres noglescripts. det vil svare til at tillade en pedofil at arbejde i en børnehave da det jo ikke er alle dage han forgrier sig på børnene

Beklager - men jeg kan ikke give dig ret ;)

Og der er også mulighed for at tilføje sikre sider - og de skriver også selv om det, at der er sider som er sikre, men som bliver fanget i filteret, og i øvrigt er Nordea netbank nem at få til at køre, det er blot at give tilladelse til at Nordea må køre - men DigitalSignaturen kører noget kryds-noget, og det kræver lidt indsigt lige at sætte den tilladelse op...jeg har blot ikke forstand på at opsætte det, og har ikke lige kunnet finde en guide til det :)

Mange hilsner
Carsten