Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af Finn Bjerke »

Hej

Rosegarden programmet som er et lydoptageprogram (såkaldt DAW eller sequenser) er lidt morsom, den har optage funktionen på skrivebord #1 og gemmer så resten af programmet på skrivebord #3. Den som søger skal finde..

Nå der er ingen lyd ind på Rosegarden. Jeg har lyd ind på Skype og "lydoptager". De skriver at http://www.gratisupload.dk/download/45865/ den skal kalde et andet eksternt program og der er noget eom enten ALSA eller JACK for forbindelsesled.


Der er et andet lydprogram der skriver følgende ufroskammet heder til mig :

You don't appear to have a sane system configuration. It is very likely that you
encounter xruns. Please apply all the above mentioned changes and start jack again!


Det fatter jeg ikke, men satser på Rosegarden de skriver at der ikke er lyd ind:

Rosegarden 10.04.2 - AlsaDriver [ALSA library version 1.0.22, module version 1.0.21, kernel version 2.6.32-22-generic]

JackDriver::initialiseAudio - JACK server not running

ALSA Client information:

14,0 - (Midi Through, Midi Through Port-0) (DUPLEX) [ctype 2, ptype 655362, cap 99]

Using low-resolution system timer, sending a warning
Current timer set to "system timer"
WARNING: using system timer with only 100Hz resolution!
AlsaDriver::initialiseMidi - initialised MIDI subsystem

Using low-resolution system timer, sending a warning
Current timer set to "system timer"
WARNING: using system timer with only 100Hz resolution!
AlsaDriver::setPlausibleConnection: connection like "" requested for device 0
AlsaDriver::setPlausibleConnection: nothing suitable available
AlsaDriver::setPlausibleConnection: connection like "" requested for device 1
AlsaDriver::setPlausibleConnection: nothing suitable available

ALSA Client information:

14,0 - (Midi Through, Midi Through Port-0) (DUPLEX) [ctype 2, ptype 655362, cap 99]


tak for kaffe, det fatter jeg ikke. Lovlig teknisk, men det er lydproduktion generelt, og det er surt at mit fine RME lydkort ikke støttes af producenten. Tyske firmaer er gode til lydprodukter men for arrogante til at yde service er min erfaring Surt at sælge et godt lydkort fordi jeg bruger Ubuntu..
Kardemommeloven er en god ting.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af zob »

Hvilket RME-kort?
Sikker på det ikke er understøttet?

Hvad skal du optage? Kan det eventuelt klares i audacity? Den er meget enklere at gå til. Hvis du skal multitracke audio, er ardour også værd at tjekke ud. Hvis du skal multitracke audio+midi skal du rigtignok have fat i Rosegarden. (som i øvrigt hos mig ikke åbner på flere skriveborde).

Hvis du skal bruge de mere komplicerede programmer og gerne vil have muligheden for at route lyden rundt mellem audio IN, DAW og effekter og tilbage, etc. så skal du lære at bruge Jack. Måske skal du også bruge en low latency kernel, evt. en real-time kernel.

Men du må meget gerne beskrive dit setup (og gerne være specifik med hardware) og hvad du skal optage hvordan, så er det lettere at vide, hvad du har brug for at vide.

Jack er lidt svær at forstå til at begynde med, men man finder med tiden ud at hvor mange muligheder den giver: https://help.ubuntu.com/community/HowTo ... figuration
Lang og informativ tråd: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=5038203
Kik på dette forum: http://www.linuxmusicians.com/
Deres wiki også: http://wiki.linuxmusicians.com/doku.php

Husk også at der er en ubuntu-studio udgave. Du kan installere komponenterne oven i din eksisterende ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/Ubunt ... m%20Ubuntu
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuStudio

Men som sagt, kan du evt. "nøjes med" audacity? Det ville gøre det hele lidt lettere.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af Finn Bjerke »

Tak for svar

jeg behøver bare et spors optagelser foreløbig, jeg har Cubase på en windows maskine med RME Fireface 400, opmagasineret for tiden. Her har jeg alt mulig pløkind osv..

Desværre er RME Fireface 400 IKKE støttet i linuxudgave sidst jeg søgte på det, så der bliver latenstid til flere spor desværre.. Nå jeg skal bare indspille 1 guitar og vokal i et spor med en lille Sony mic via PC lydkortet som i Ubuntu omtales som "internal med stereo duplex" der er andre muligheder for opsætning.. Input under System/indstillinger/lyd er talrige

1.input
2 mic 1
3 mic 3

osv

Jeg tester lige audacio
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af Finn Bjerke »

Audacity passer godt for nu. 1000 tak for det jeg havde glemt det lille program. Det ville være perfekt at smide Cubase+windows ud på længere sigt. Meeen jeg har købt meget skrammel som er ikke-kompatibelt. VST, trommemoduler, lydkort osv... Måske jeg skal lære at klare mig med et-take et spor for en stund. En god sang er en god sang... Hvis jeg dog bare kunne synge rent.........
Kardemommeloven er en god ting.
swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af swotie »

det lyder dejligt at du har fået det til at virke.

Vil du være sød og skrive [LØST] i emne linien i dit første indlæg
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af zob »

Det giver god koncentration at lave 1. takes.
Synge rent...? Det kan man jo ændre på, men det lyder bare lidt mærkeligt, i hvert fald uden for den elektroniske genre hvor det jo nærmest bliver brugt som en effekt.
Audacity er slet ikke så tosset som audio-editor.
Du kan dog også godt optage flere spor med audacity. Prøv selv at optage et guitarspor og oprette et nyt sport til f.eks. sang. Så skulle du kunne optage sang samtidig med at du hører guitar (nå ja, hvis det ikke var for dit lydkort der ikke virker). Det er rigtigt. Jeg havde glemt at deres firewire-kort ikke er understøttede. Jeg har også RME - men det er altså PCI og kører perfekt.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af Finn Bjerke »

Mic lyden er 95% for lav. Der mangler en Mic-booster eller noget der giver bedre input niveau. Mikrofonen er denne sony mic:

http://i.testfreaks.co.uk/images/produc ... 535447.jpg

som laver ret god lyd på min MP3 indspiller... Mine preamps er pakket laaangt væk lige nu..
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af Finn Bjerke »

Der er et tomt batterirum på denne mic, så det forklarer at den virker på MP3 men ikke har volumen nok her vil jeg tro. Så jeg mangler et LR44 1.5V battery. Det er faktisk en fin lille mic ellers.. Jeg har andre mics jeg gir mig sgu ikke så let...
Kardemommeloven er en god ting.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af zob »

Du bruger altså så det interne lydkort, ikke sandt?
Det ryger vel igennem pulse når du ikke bruger JACK. Derfor burde du kunne give den lidt mere saft fra System-Indstillinger-Lyd fanebladet Input.
Hvis ikke du kan give den et nøk over 100% derinde, kan du prøve at kikke i alsamixer.

Batterirummet er der helt sikkert af en grund. Så det synes jeg da du skulle prøve.

Og hvis du har preamps, så er det da bare med at komme ned i flyttekasserne.

I det lange løb er det JACK der er vejen frem, men det bliver du nok nødt til at læse lidt på (og lege lidt med). Du er selvfølgelig velkommen til at spørge men det er lidt for stort et emne til at jeg kan hjælpe dig hele vejen igennem. Men kik lidt på de links jeg smed længere oppe. Spørg eventuelt på linuxmusicians.com - der er faktisk en dansk ubuntu-bruger derinde der hedder thorgal, som er lidt af en guru på feltet.

Emnet er ikke så fuldstædig standard her på forum, men du får da lige et link til en tråd hvor lignende ting blev diskuteret:
viewtopic.php?f=12&t=8482&st=0&sk=t&sd=a
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af thj01 »

Af ren nysgerrighed

Har du installeret Rosegarden på en "almindelig" ubuntu 10.04 eller en med en real time kerne (http://ubuntustudio.org/)??


Hvis du vælger en specialdesignet udgave er det hele jo sat rigtigt op fra starten.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af Finn Bjerke »

Så fik smidt et batteri i den ene mic.

Der kommer lyd ind og meget brum. alt for meget brum...
Kardemommeloven er en god ting.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af zob »

Nå øv. Fik du prøvet det jeg anbefalede i min sidste post?
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg eksperimenterer stadig lidt. Min Staionære Pc er 64bit udgaven af 10.04, jeg har ikke gjort andet end at installere den på normal vis.

ledning fra mic til PC er 10 cm, måske det hjælper at få den væk fra blæseren. Der er brum også selvom jeg har koblet højjtalere fra.
Kardemommeloven er en god ting.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af zob »

Understøttelse til din fireface 400 er for resten på vej. Ikke fra RME men fra ffado-projektet.
http://www.ffado.org/?q=node/73
Se hans kommentar fra 4. juni i år.

Husk der er en Donate-knap hvis du skulle brænde inde muligheden for at udtrykke din taknemmelighed.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Rosegarden og andre lydindspilningsprogrammer for musikere

Indlæg af Finn Bjerke »

Det ser spændende ud, vi får se. Fireface driveren har været længe undervejs. Jeg har stadig Cubase og en masse VST jeg har betalt for. Foreløbig er det guitar+vokal med en mic, der er interessant, hvorfor brummer mic så vildt på indspilningen mon?
Kardemommeloven er en god ting.