Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 9. feb 2021, 13:01

marie@idiomatic skrev:Øh, kan jeg godt bare hive usb'en ud nu her mens jeg står inde i bios? For så vil maskinen vel forsøge at starte fra SSD'en, og så får jeg testet Windows på den måde uden at jeg behøver sætte den øverst i bootrækkefølgen.

Ja.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2021, 13:05

marie@idiomatic skrev:
AJenbo skrev: Saa lange den ikke starter et system fra harddisken er der ikke noget data der bliver andret og saa kan du bare slukke ved at trykke paa tænd-/slukknappen.

Også mens jeg står inde i bios?

Ja, altid.

marie@idiomatic skrev:
AJenbo skrev:Gaar den selv igang med disk check?

Ja. Da den havde gennemført det et par gange, valgte jeg at afbryde med ctrl+c for at komme lidt hurtigere videre, men den går troligt i gang selv efter hver genstart. Det gjorde den for øvrigt også dengang jeg bootede fra dvd.

Ok, det kunne godt lyde som om den her USB ikke er sat korrekt op. Jeg prover lige selv at teste senere i dag for at se om det er tilfaeldet eller ej.

marie@idiomatic skrev:
AJenbo skrev:Har du proevet Ubuntu Safe Graphics?

Nej - ved ikke hvad det indebærer, men det kunne jo så blive det næste. Jeg må hellere teste Windows først for at se om det også kører hos mig eller kun hos Føniks.

Goer det, saa kan vi udlukke en masse mistanker og fokusere hvor det giver mest effekt.

Safe Graphics er ikke saa paent og langsomt men kan bruges hvis der ikke er en passende driver til grafikkortet.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 9. feb 2021, 13:28

Du kan også teste din USB på den gamle maskine, for at se om den starter op og kan komme i gang med installation. Sålænge du du bare ikke går i gang med at skrive til HD.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 14:50

Så har jeg forsøgt at starte Windows. Først genstartede den et par gange (det nåede jeg ikke at fotografere), og derefter skrev den at min pc ikke var blevet startet korrekt (se billede 5113 i mappen her):
https://www.dropbox.com/sh/5nb7fm1sbkdi9ha/AADkH3FcLYuPHEBtrDeuHL72a?dl=0
Jeg trykkede "genstart", og det hele gentog sig. Jeg trykkede denne gang "avancerede indstillinger" og kom derved til siden med "vælg en indstilling" (se foto). Jeg valgte "fejlfinding" (se foto) og derefter "avancerede indstillinger" (se sidste foto). Hvad skal jeg gøre nu? Der er jo lidt forskellige muligheder.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 14:54

Jeg kan også prøve at slukke maskinen helt (via "sluk din pc" i stedet for "fejlfinding") og starte Windows fra slukket tilstand?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 14:58

Men måske kan én af de første tre valgmuligheder give lidt indsigt i hvad der foregår?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 15:14

Nå, nu får jeg igen travlt med andet arbejde resten af ugen, så jeg når ikke så meget mere i denne omgang. Jeg kan prøve lidt igen i aften hvis I kommer med et bud på hvad jeg skal gøre, men ellers må jeg gå tilbage og vælge "sluk din pc" og lade det ligge indtil videre.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2021, 15:20

Ok, det er da meget interessant. Jeg ved ikke lige ellers hvad du kan hive ud af Windows, så bare sluk den.

Det tyder på at problemet er med noget du har sluttet til computeren. Prøv at begrænse det til minimum (kun skærm og tastatur).

Prøv eventuelt med en anden skærm og tastatur. Prøv med strøm fra et andet sted.

Også et rigtig godt forslag fra Klaus med at prøve USB på en anden computer.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 15:33

AJenbo skrev:Ok, det er da meget interessant. Jeg ved ikke lige ellers hvad du kan hive ud af Windows, så bare sluk den.

OK.

AJenbo skrev:Det tyder på at problemet er med noget du har sluttet til computeren. Prøv at begrænse det til minimum (kun skærm og tastatur).

Altså uden mus?

AJenbo skrev:Prøv eventuelt med en anden skærm og tastatur.

Suk, sikke noget bøvl, men okay, jeg kan da prøve det. Et andet tastatur er nemt nok, skærm er mere bøvlet.

Men kan det ikke have noget at gøre med at jeg havde startet fra usb'en inden jeg forsøgte at starte Windows?

AJenbo skrev:Prøv med strøm fra et andet sted.

Kan det være selve strømkablet? De ville ikke have kablet med da jeg indleverede den, så det er ikke testet.

AJenbo skrev:Også et rigtig godt forslag fra Klaus med at prøve USB på en anden computer.

Ja, det har jeg også tænkt på. Men nu må det vente.

Tak for alle jeres input so far.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2021, 15:42

marie@idiomatic skrev:
AJenbo skrev:Det tyder på at problemet er med noget du har sluttet til computeren. Prøv at begrænse det til minimum (kun skærm og tastatur).

Altså uden mus?

Ja, skær alt fra der ikke er strengt nødvendgit for at se om den virker.

marie@idiomatic skrev:Men kan det ikke have noget at gøre med at jeg havde startet fra usb'en inden jeg forsøgte at starte Windows?

Det tror jeg stadig ikke, den ændre ikke noget.

marie@idiomatic skrev:Kan det være selve strømkablet? De ville ikke have kablet med da jeg indleverede den, så det er ikke testet.

Det kan det forså vidt godt.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 18:12

Nu startede jeg lige Windows igen (denne gang fra slukket tilstand) uden at ændre på noget først, og nu starter det tilsyneladende normalt! Så nu må jeg hellere tage at teste usb'en i en anden computer. Men:

a) Jeg har oprettet usb'en efter vejledningen, så hvad kan jeg gøre anderledes næste gang?

b) Windows beder nu (selvfølgelig) om koden til vores trådløse netværk og alle de der basale ting fra når man tænder første gang. Må jeg gerne gennemføre denne proces for at komme frem til en mulighed for at lukke maskinen korrekt ned igen?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 9. feb 2021, 18:15

marie@idiomatic skrev:Må jeg gerne gennemføre denne proces for at komme frem til en mulighed for at lukke maskinen korrekt ned igen?

Ja, det sker der ikke noget ved.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 18:38

Tak, Klaus.

Sært - nu siger den "forbindelse til dette netværk kan ikke oprettes". Nå, men nu er jeg igennem alle de irriterende spørgsmål man skal svare på (bl.a. om annonceindstillinger - jeg har da ikke bedt om annoncer i det hele taget!) og er endelig kommet "ind i Windows", så jeg kan få det lukket igen.

For øvrigt kommer der en meddelelse: "NVIDIA Kontrolpanel blev ikke fundet. Klik her for at installere NVIDIA Kontrolpanel fra Microsoft Store." Men det har sikkert ikke noget med vores problem at gøre.

I hvert fald lod det til at Windows denne gang startede normalt. Men er det ikke stadig lidt foruroligende at det ikke ville starte første gang?

I mellemtiden vil jeg forsøge mig med at bruge usb'en i en anden maskine.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 21:06

Nu har jeg hentet min meget gamle bærbare frem hvorpå der ligger Ubuntu 12.04. Den skulle egentlig have været kasseret fordi skærmen er defekt, men den har bare ligget i et hjørne. "Den kan bruges til at teste usb'en med," tænkte jeg, så nu har jeg tilsluttet den nye skærm, og 12.04 starter fint op på den. Men desværre har jeg glemt hvordan man kommer ind i bios'en på den, og den booter ikke af sig selv fra usb'en. Jeg kan heller ikke huske hvad maskinen hedder. Suk. Det er en Lenovo fra, ja, 2012, tror jeg. Hm. Måske har jeg fået hjælp til den herinde og kan finde en tråd hvor jeg nævner hvad det er for en maskine. Det må jeg lige prøve.

Eller kan man inde fra Ubuntu bede maskinen om at genstarte og boote fra usb?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 9. feb 2021, 21:10

Prøv at trykke F12 under boot.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster