Kommandoer til foredragsaftener

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Kommandoer til foredragsaftener

Indlægaf Christian.Arvai » 30. jun 2011, 17:29

Hejsa :)

Jeg er ved at lave oplæggende til 4 aftener om terminalen på irc/lernid. Selve foredraget skal jeg nok selv kunne få styr på, men jeg vil gerne have nogle input til hvilken kommandoer, som kan være interessante at tage med.

I skal ikke tage jer så meget af om det er en "trin 1 eller trin 4" kommando, vi sortere bare det hele til sidst.

Dem af jer som er med på wiki, kan bare gå direkte ind og skrive nye forslag til kommandoer her https://wiki.ubuntu.com/ubuntu-dk/lernid/terminal1#Opl.2BAOY-g_til_de_kommandoer_som_afsnittene_skal_omhandle . Og hvis man ikke er med på wiki, kan man bare skrive de nye kommandoer i denne tråd.


På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kommandoer til foredragsaftener

Indlægaf AJenbo » 30. jun 2011, 20:12

Hej christian.arvai, godt arbejde

Her er lige en liste af nogle af de ting jeg bruger mest her på arbejde:
more, tail, grep, cat, history, sudo, cd, find, locate, ls, lspci, ifconfig, ping, killall, scp, top, diff, apt-get, nano, du, df, free, date, cp, service, gunzip, unlzma, unzip, rm, mkdir, touch, rmdir.

Jeg bruger også git meget, men den er nok ikke så relevant ;)

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Kommandoer til foredragsaftener

Indlægaf NickyThomassen » 30. jun 2011, 20:43

Den ser rigtig flot ud wiki-siden, det er lige til at gå til. Det ser ud til at jeg kan redigere i wiki'en, så du må endelige sige til hvis jeg skal opdatere noget af det.

Jeg tror vi kunne få meget ud af en dag at snakke om at kompilere og vedligeholde software manuelt. I den forbindelse ville git være meget relevant at få med, for det må da være en af de letteste måder at holde sin source opdateret.

Måske "shutdown" og "man" skulle tages med?
"dig" kan også være ret sjov og informativ. Fx har dmi.dk samme webudbyder som mig :)
Muligheden for meget let at lave custom-kommandoer i /usr/local/bin er måske værd at nævne i at af de senere kurser?

Ellers har AJ vist dækket ret godt :D

Hilsen Nicky

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Kommandoer til foredragsaftener

Indlægaf poulb » 30. jun 2011, 23:50

Hej christian
Godt initiativ!
Som relativ ny i Linux sammenhæng må jeg vel også komme med nogle kommentarer.
Da jeg selv - netop nu - roder med diverse Linux terminalkommandoer er behovet klart. Hvorledes omsættes de gammelkendte dos/windows kommandoer... subst, attrib, fdisk, find, replace, format, chkdsk, label, sys, print md, mkdir, rd, rmdir, cd.. cd \ dir, xdir, del, xdel, copy, xcopy osv osv til Linux udgaver. F.eks copy con read.me + F6... hvordan gøres det i Linux?
Mount kommandoer er ligeledes ret forskellige. Rettighedsstyring er total anderledes i linux.

Nogle kommandoer har næsten identisk funktion i begge systemer. Andre findes slet ikke i Linux og langt flere findes kun i Linux.

Jeg foreslår derfor, at princippet med at indlæring fremmes ved genkendelsens glæde følges! Dette ud fra den forudsætning at kunderne i "begynder-kurset" idag må forventes at have en vis Windows erfaring.

I en anden streng her på foraet har der været forslag om en vejledning.. sådan gør man i Windows og sådan gøres tilsvarende i Linux. Dette kan også gælde terminalkommandoer. Hvis de er beskrevet ordentligt vil mange negative oplevelser hos begynderen kunne vendes til noget positivt.
For mit eget vedkommende kan jeg sige at mit "point of no return" til Linux's fordel er sket idenfor de sidste 4 uger. Efter utallige installationer gennem årene af diverse distroer kunne jeg endelig her i Ubuntu 11.04 gøre - næsten - hvad jeg kunne i windows.
Netværk og sikkerhed vil være mine fokusområder her hen over sommeren. Også her er terminalkommandoer er åbenbart nødvendige - selv om jeg helst havde været foruden :roll:.

Jeg sidder faktisk i øjeblikket og brygger emner og pensum sammen til 5-6 Linux dage i en ingeniørgruppe jeg deltager i.

Det er tidligt i arbejdet, så jeg er meget modtagelig for ide'er og gode råd. Men herom senere.

vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Kommandoer til foredragsaftener

Indlægaf zob » 1. jul 2011, 01:05

En lækker lille sag er xkill.

ps aux
apt-cache policy navnPåProgram

Jeg er stadig aptitude-fan, men det er måske ikke så aktuelt længere.
Sådan noget som:
which programNavn
eller whereis programNavn.

uname

wget måske

dmesg

xrandr
Mulige skærmopløsninger
eller måske xdpyinfo | grep 'dimensions:'
Aktuel skærmopløsning.

F.eks. Hvilke alsa-ting har jeg installeret
dpkg -l | grep "alsa"

alsamixer

lshw med divers parametre
f.eks. sudo lshw -C multimedia

Alt hvad der er værd at vide om dit motherboard (sikkert overkill):
sudo dmidecode -q | less

Hvis jeg tilslutter noget til computeren som tilsyneladende ikke virker, bruger jeg ofte denne her til at se hvad der sker, mens jeg tilslutter:
tail -f /var/log/syslog


ssh og rsync måske?

Tast CTRL+r i terminal og du har search-as-you-type.
Ctrl+c og ctrl+d er også gode.
Escape og q
TAB selvfølgelig
Og pil op/ned

Jeg kan ikke huske om det er noget jeg selv sætter op eller det er default. Men jeg starter min terminal med CTRL+ALT+T

Husk at fortælle at man ikke kan se noget når man taster password. Det faktum har gennem tiderne fået mange store hærdebrede mænd til at gå helt i knæ foran terminalen.

Og sikkert meget meget mere.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kommandoer til foredragsaftener

Indlægaf AJenbo » 1. jul 2011, 01:16

Det var også nogle rigtig gode forslag du hade der zob, minder mig om at jeg skal have undersøgt hvad forskellen er på more og less.

poulb skrev:Hvorledes omsættes de gammelkendte dos/windows kommandoer... cd..

Lige den vil jeg tillade mig hurtigt at svare på her, det er en fejl i windows/dos, den burde have været cd .. (altså ChangeDirectory to ..->parent-folder, som virker på samme måde i Linux og Windows/DOS), men de har beholdt den for bagud kompatibilitet :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandoer til foredragsaftener

Indlægaf Christian.Arvai » 2. jul 2011, 13:52

Det er da glædeligt at der er kommet så mange gode forslag, og jeg er sikker på at vi nok skal få noget fornuftigt ud af det. Jeg venter lige med at opdatere Wiki, og laver en guide om lernid først, da vi jo skal bruge dette program til undervisningen.

"man" virker ikke altid efter gensigten :

Kode: Vælg alt

c@c-desktop:~$ man woman
No manual entry for woman
c@c-desktop:~$

:lol:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster