Distrowatch

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Distrowatch

Indlægaf The Joker » 20. sep 2012, 20:58

Sidste Distrowatch opgørelse, for de sidste 6 mdr, med de 10 populæreste.

1 Mint 3510
2 Mageia 2248
3 Ubuntu 2082
4 Fedora 1532
5 openSUSE 1341
6 Debian 1260
7 Arch 1156
8 CentOS 868
9 PCLinuxOS 866
10 Puppy 791

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Distrowatch

Indlægaf Jimmyfj » 20. sep 2012, 23:16

Tallene på Distrowatch.com skal man ikke regne for meget med. Tallene er som regel kunstigt stemt op af fanboys.

Realistisk set har hverken Mageia eller Linux Mint det helt store run i det brede linux community. Følger du med på sider som http://www.lxer.com eller http://www.linuxtoday.com så vil du hurtigt kunne se, at ingen af de to er omtalt med nogen form for innovation, de udkommer begge efter Ubuntu er frigivet i en ny version. Mint har så lavet en Debian udgave af deres system, men selv dét har ikke gjort dem innovative i nogen henseende. Det er jo ikke innovation at tage andres arbejde, tilføje lidt ekstra pakker og så ellers "opfinde" et nyt system.

Ubuntu bygger på Debian, javel. Men Ubuntu er så langt foran Debian i dag, at Debian er kede af, at der ikke kommer flere pakker tilbage til Debian end tilfældet er.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Distrowatch

Indlægaf pollute » 21. sep 2012, 10:58

Jeg har prøvet Opensuse og Mint. Opensuse kunne jeg godt lide, der var selvfølgelig lidt start problemer. Det er jo en helt ny distro. Mint er ligesom der blev sagt meget som Ubuntu. De går dog en ny vej nu, med det der Sinnamon. Sinnamon har jeg ikke prøvet.
Min computer er en Acer Predator G3610

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Distrowatch

Indlægaf Jimmyfj » 21. sep 2012, 14:33

Hvis du gerne vil prøve Cinnemon, på Ubuntu 12.04, er her en guide til hvordan du installerer den via PPA:

http://www.linuxbsdos.com/2012/09/20/install-cinnamon-1-6-in-ubuntu-12-04-lts/

Jeg har den installeret på min egen 12.04, og, indtil videre, fungerer den ganske godt. Den er hurtig i menuerne og meget let at overskue. Så det skal blive spændende at se om den får lov at blive på systemet :D
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Distrowatch

Indlægaf Ivan » 21. sep 2012, 17:25

Jimmyfj skrev:Tallene på Distrowatch.com skal man ikke regne for meget med. Tallene er som regel kunstigt stemt op af fanboys.


Nåeh det var derfor Ubuntu i flere år lå nummer et, tak for afklaringen.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: Distrowatch

Indlægaf The Joker » 21. sep 2012, 18:43

Og 75% flere fanboys ved Mint end Ubuntu, så er Mint nok ikke helt upopulær, og hvorfor er det så grusomt vigtigt for mange Ubuntunister, at den er nr.1 og ikke nr.3, jeg bruger selv Fedora, der er nr.4 men er komplet ligeglad, jeg kan bedre lide den end de andre. min kone vil have Kubuntu, min ældste datter Mint, den yngste Ubuntu.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Distrowatch

Indlægaf Kurt Christensen » 21. sep 2012, 18:54

hvorfor postede du den liste?
Når lejligheden byder sig.

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: Distrowatch

Indlægaf The Joker » 21. sep 2012, 19:15

Hvorfor ikke, ganske alm. info, der kunne jo være nogen, der ikke havde set den.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Distrowatch

Indlægaf Kurt Christensen » 21. sep 2012, 19:33

fordi det ikke er interessant eller relevant at poste noget uden en mening eller formål hæftet ved, eller er der frit valg om hvad man skal tænke om posten?
jeg ved jeg tænkte lidt "nå og hvad skal jeg bruge det til" eller "vil han provokere med det indlæg" eller "det var da underlig intetsigende at poste denne liste"
men jeg kunne selvfølgelig lade være at reagere på den :twisted:
Når lejligheden byder sig.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Distrowatch

Indlægaf Jimmyfj » 21. sep 2012, 19:40

The Joker

Du glippede min pointe. Jeg forklarede dig netop, at du ikke kan regne med distrowatch fordi deres listinger ikke fortæller noget om antal installationer, der findes derude. Listen tæller ikke reelle installationer, det er der ingen der kan, da det langt fra er alle, der lader deres installation registrere gennem div. værktøjer til formålet.

Det handler ikke om, hvem der ligger nummer et på en lidt ligegyldig liste på nettet, men målt på hvor tilfreds man selv er.
Jeg HAR prøvet Fedora, men den falder ikke i min smag. Jeg har også prøvet OpenSuSE, den kan jeg til gengæld godt lide. Men i min lille verden er der ingen distro, som "slår" Debian og Ubuntu, som jeg dual-booter for tiden.

Lige meget hvor meget jeg distro-surfer så vender jeg ALTID tilbage til Debian og Ubuntu. Nu distro-surfer jeg gennem Virtualbox fra Oracle, så slipper jeg helt for at gen-installere mit system- VB ligger på min Ubuntu-install, hvor Ubuntu hoster mange forskellige systemer. Lige meget hvad en distro kommer med i dag skal den oppe sig for at følge Debian/Ubuntu. Her tænker jeg mest på "religionskrigen" mellem RPM pakkesystemet og DEB pakkesystemet. Spørger du mig slår .deb-systemet rpm-systemet med flere lysår. Men sådan er vi jo så forskellige.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Distrowatch

Indlægaf NickyThomassen » 21. sep 2012, 19:56

Ifølge besøgsstatistikken på Wikipedia, så sutter Distrowatch' liste så meget, at det ikke giver nogen mening at bruge den, til andet end at oplyse om hvilket distroer Distrowatch' brugere foretrækker. Præcis som blev fastslået sidste gang en eller anden postede tal fra den liste.

For hele august måned i år på Wikipedia, ser det sådan her ud:
Billede
( http://stats.wikimedia.org/wikimedia/squids/SquidReportOperatingSystems.htm )

Så der er flere besøgende der bruger Debian end Mint på Wikipedia, og Ubuntu har så mange flere brugere, at Wikipedia modtager flere besøgende fra Ubuntu, end resten af distroerne tilsammen (eks. Android, som ikke kan siges at gælde i den her sammenhæng, da den normalt ikke bruges som desktop).

Desuden, hvem henter overhovedet sin distro andre steder end hos kilden? Det virker ret unødvendigt at bruge Distrowatch.

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: Distrowatch

Indlægaf The Joker » 21. sep 2012, 20:10

Begribeligvis er det sådan det hænger sammen, det er hvad vi bedst kan lide, jeg startede med Ubuntu, og skiftede til Mint, så Kubuntu, så Mint KDE og så tror jeg det ender med Fedora, og det med pointer, så lad da os allesammen droppe det med den mest populære Linux distro, nu er vi i nogle år, blevet tudet ørerne fulde med lister, så lad dog os allesammen droppe det med, at bringe den åndsvage liste, jeg synes bare denne gang, at forskellen var så astronomisk stor, at Ubuntu måske skulle tænke lidt over, om de har gjort de rigtige ting, et eller andet må der være sket, når omvæltningen er så stor som den er, fordi Mint er jo egentlig bare en lysegrøn Ubuntu, men de har Cinnamon, Ubuntu Unity, der ligger en del af forklaringen måske, men et eller andet har Mint gjort anderledes, ellers ville de tal ikke være som de er.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Distrowatch

Indlægaf Jimmyfj » 21. sep 2012, 21:17

Altså, vi skal forstå det sådan, at du satte listen op som en provokation, eller for at flame Ubuntu overfor mint?

Det er da en trist mission på et Ubuntu-site som dette. Hvis du er glad for Fedora, så fred være med det. Os her på forum er her jo fordi vi er rigtig glade for at bruge Ubuntu. Jeg ved, at mange af os bruger Ubuntu af flere årsager: Den er utroligt stabil. Der ligger en af de smukkeste filosofier bag Ubuntu. Canonical er meget lydhør overfor brugerne. Hvad vil du mere?

Dit seneste indlæg, Joker, er en ren provokation. Du læser slet ikke de fakta du bliver præsenteret for, men bliver ved med at fremhæve andre distros for Ubuntu. Er Unity for kompliceret for dig, så installer gnome-shell, eller få nogen til at gøre det for dig. Hvis du er pist over Unity så find dig selv en anden kravlegård at lege i. Et Ubuntu-forum er nok ikke lige stedet, hvor du skal bashe Ubuntu, så må du forvente modangreb.

/Don't feed the trolls
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: Distrowatch

Indlægaf The Joker » 22. sep 2012, 06:52

For at gøre det ganske kort og det garanteret det sidste, hvis du læser mine ting ordentligt, vil du se, at det eneste der kan opfattes, men ikke er ment som nogen provokation er, at den distrowatchliste, som jeg bringer et uddrag her, er at den har været bragt på denne side, så lang tid Ubuntu var nr.1, jeg har ikke det fjerneste imod Ubuntu, tværtimod, 2 af 4 computere her i huset bruger Ubuntu, det eneste jeg gerne vil opnå med det her, er at der måske var nogle der skulle kigge indad, og måske tænke over på, er jeg så fejlfri som jeg selv går og tror.

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Distrowatch

Indlægaf pollute » 22. sep 2012, 11:07

Der er da godt nok folk der læser dette som fanden læser biblen.
Min computer er en Acer Predator G3610

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster