Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Der kan stemmes om hvor god oplevelsen var. Samt om du bruger Unity eller Gnome.

5 ud af 5 Points
18
25%
4 ud af 5 Points
14
20%
3 ud af 5 Points
3
4%
2 ud af 5 Points
0
Ingen stemmer
1 ud af 5 Points
2
3%
Unity
28
39%
Gnome
4
6%
Ved ikke om det er Unity eller Gnome
2
3%
 
Afgivne stemmer: 71

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 9. maj 2012, 23:10

kent a skrev:Mangler lidt at jeg blæse alle med vinduer op på skærmen som man kan i gnome shell..


Har du prøvet super+w ?

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf kent a » 10. maj 2012, 15:14

AJenbo skrev:
kent a skrev:Mangler lidt at jeg blæse alle med vinduer op på skærmen som man kan i gnome shell..


Har du prøvet super+w ?


He he.. lige det jeg manglet

Smart at man kan trykke super ned et stykke tid og så kommer alle genveje....
Lubuntu 18.04 LTS

tormok
Indlæg: 44
Tilmeldt: 19. feb 2010, 11:55
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf tormok » 13. maj 2012, 07:02

Da min kaere Maverick Meerkat med Gnome 2 ikke laengere modtog opdateringer, var det tid til en opdatering.
Harddisken i min notebook skulle samtidig udskiftes til en storre, saa planen var en clean install af 12.04.
Der blev taget backup af data, en 12.04 Live USB blev genereret, harddisken blev skiftet og der blev bootet paa USB'en.

Lige efter partioneringen stopper installationen med "ubi-partman failed with exit code 10" og noget med, at der ikke var mere plads paa disken. Efter et par forsog med baade automatisk og manuel partionering med samme sorgelige resultat blev telefonen hevet frem, for at se om andre havde oplevet samme problem - der er der stort set altid med Ubuntu, og der er ogsaa stort set altid nogen, som har fundet en losning. Jeg kunne ogsaa finde flere med samme problem, men ikke nogen umiddelbar losning, udover at generere en ny Live USB, hvilket var lidt problematisk, da jeg sad med en notebook med en blank harddisk.

Da jeg meget hurtigt blev traet af at lave fejlsogning fra en 4" touchscreen og ikke gad at skifte til den gamle harddisk for at lave en ny USB, smed jeg en 11.10 installationscd i maskinen og installerede den uden problemer.
Ved forste boot en opdatering til 12.04, og da jeg tidligere havde provet Unity fra 11.10 cd'en ganske kort, uden at vaere videre begejstret for det, installerede jeg derefter Gnome 3.

Her kunne jeg saa skrive en masse grimt om Gnome 3, men vil nojes med at konstatere, at det kommer jeg ikke til at bruge.

Saa blev gnome-session-fallback installeret, og det saa jo dejlig bekendt ud.

Naa men da jeg ville have en clean install paa min nye harddisk, blev der leget med indstillinger, tweaks, themes osv og der blev genereret en ny Live USB med 12.04, som installerede uden problemer. Der har jeg ogsaa installeret gnome-session-fallback, men efter bla. have faaet aendret dokken i Unity til 32 pixel bredde og fundet ud af at holde SUPER-tasten nede, og er begyndt at laere nogle af alle shortcutsene, er jeg faktisk ved at blive glad for Unity.

Der er selvfolgelig et par smaating, der er irriterende, men det findes der sikkert en losning paa.

Bla. irriterer det mig, at naar jeg hojreklikker paa dashen og vaelger Applications, saa er filtrene ikke automatisk aabne. hvis jeg aabner dem, forbliver de aabne indtil naeste reboot, men det ville vaere rart, at de var aabne fra start. Og naar jeg saa klikker paa Accessories filteret, faar jeg vist 5 ikoner for recently used og 5 ikoner for installed samt et link til at vise resten. Jeg har indstillet dashen til at fylde hele skaermen, saa det ville vaere rart at den automatisk viste alle installerede Accessories i stedet for kun 5.

Hastighedsmaessigt synes jeg ikke der er nogen maerkbar forskel i forhold til 10.10. Maaske er den en anelse langsommere til at komme frem til et brugbart desktop, efter jeg har logget ind, men ikke noget der generer.

Alt i alt er jeg ganske godt tilfreds med 12.04, jeg tror jeg ender med at komme til at holde af Unity som brugerflade.
Compaq Presario C700 - Ubuntu 14.04 LTS 32-bit
Lenovo Thinkpad Edge E125 - Ubuntu 14.04 LTS 64-bit

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 13. maj 2012, 13:53

Hvordan får du den til at fylde hele skærmen?

tormok
Indlæg: 44
Tilmeldt: 19. feb 2010, 11:55
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf tormok » 13. maj 2012, 17:17

Jeg brugte værktøjet Unsettings, som jeg fandt i denne artikel
http://www.webupd8.org/2012/04/things-to-tweak-after-installing-ubuntu.html

Tilfojelse.
Ubuntu Tweak kan ogsaa maksimere dashen til hele skaermen, samt en helt masse andet.

Installer Ubuntu Tweak: Ubuntu Tweak 0.7.1 Available For Download

For at maksimere dashen i Ubuntu Tweak:
Vaelg fanebladet "Tweaks".
Vaelg Desktop / Unity.
Saet Dash size = Netbook.
Compaq Presario C700 - Ubuntu 14.04 LTS 32-bit
Lenovo Thinkpad Edge E125 - Ubuntu 14.04 LTS 64-bit

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Rattus Norvegicus » 20. maj 2012, 09:30

4 ud af 5 point herfra og jeg bruger hverken Unity eller Gnome, men Xfce, da det er en Xubuntu installation, hvor jeg har afinstalleret flere af default programmerne og installeret dem jeg var vant til fra den rigtige Ubuntu.

Jeg kan desværre ikke give 5 point, da der er enkelte applikationer der ikke virker i 12.04, men som virkede i 11.10, hvor jeg havde lavet samme custom install.

Hverken indicator-weather eller my-weather-indicator virker i 12.04, og især my-weather-indicator er noget surt ikke virker, da det er den bedste vejrudsigt jeg har prøvet til Ubuntu/Xubuntu.

Men ellers virker det til at alt andet virker som det skal.
Hilsen Kenny

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Jimmyfj » 20. maj 2012, 14:05

Lidt "træls" at sådan en afstemning ikke kan pindes ud i flere afdelinger i samme tråd, man må vel lære lidt PHP :roll:

Min oplevelse af skiftet til 12.04 er lidt svær at proppe ind i den afstemning, men "here goes"

Min installation af 12.04 er ikke en måned gammel endnu. Jeg havde tidligere installeret Debian Unstable ( "unstable? host) som jeg var usigeligt glad for. Men så skete der det, at vi valgte at flytte, og i vores nuværende hjem er der end ikke et telefonstik i huset. Typisk for TDC, så kan de ikke give nogen dato for, hvornår vi evt. kan komme på deres net igen, så vi valgte at kontakte Waoo, som er billigere, og har fiber (40/40).

I starten kunne jeg koble op på det det mobile netværk vi fik hos tdc, til vi kunne komme på kabel via min Debian, men en opdatering ødelagde dette for både konen og mig. Efter en række forsøg med div. distros gav jeg 12.04 en chance. Dette var inden konens Debian gik ned med samme fejl. Og YUP, Ubuntu fandt det mobile netværk første gang (havde heller ikke forventet andet).

Jeg er ikke "gal/skuffet" over Ubuntu, kun Unity, som jeg synes er et proprietært tvangsvalg fra Canonicals side. Det er ingen sag for de fleste af os her på forum, som vil skifte til GNOME. Men hvad med dem, der ikke har den erfaring/kunnen?

Ubuntu ér og bliver Ubuntu. Rent teknisk set fantastisk, endda så meget, at andre distros længe har bygget på den, hvilket må siges at være et "kvalitetsstempel"

Jeg gav oplevelsen af at skifte til 12.04 et 1-tal, for jeg har ikke prøvet 11.04 og 11.10. Men 12.04, bortset fra Unity, burde have et rent 10-tal.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Spotten » 20. maj 2012, 18:11

Min oplevelse med 12.04 LTS 64 bit fra 10.04 LTS 64 bit er i sidste ende god, men det startede kaotisk på en nysamlet maskine med SSD drev og jeg havde så sat min BACKUP på USB til under installationen, dum som jeg er, og det endte med jeg fik installeret på denne BACKUP i stedet for på min SSD som var hensigten, og da jeg fandt ud af dette, var skaden sket, men det er jo ikke Ubuntu's skyld!

Efterfølgende prøvede jeg så at installere igen, denne gang på mit SSD, og det gik umiddelbart fint, udover den ikke ville være med til at kryptere min hjemmemappe, så deri må ligge en fejl et sted da disken var helt blank (uallokeret), og det samme sker når den er formateret/slettet til ”Ledig plads” fra en LIVE-CD med Gparted og geninstalleret, den vil ikke kryptere min hjemmemappe.

Jeg mener jeg gemte et billede på mobilen af hvad den sagde, men hvis jeg så valgte at fortsætte uden kryptering var der ingen problemer.

Jeg har altid brugt Gnome, men jeg ved ikke hvilken, men går ud fra det jeg bruger nu er Unity, og ærligt talt er førstegangsindtrykket ikke det der trækker, det er mildest talt besværligt at finde ud af.

Jeg har forsøgt at få det ind, dog er det få dage siden jeg har installeret 12.04, men det virker bare ulogisk iforhold til måden jeg er vant til i 10.04.

Jeg dummede mig også første gang jeg fik det rigtigt ind på den rigtige disk da jeg ikke genstartede med det samme efter jeg installerede den anbefalede grafikdriver, men blot opdaterede systemet og først genstartede efter den var færdig, dette resulterede i en smule grafisk flimmer, dog kun ved login skærmen, kunne typisk skrive halvdelen af min 25 cifrede login kode og så forsvandt billedet bare og kom så frem igen og jeg skulle taste koden forfra, dog skete det altid kun én gang under et login, ikke flere, og intet grafisk galt inde i selve systemet, dog skal det siges jeg ikke rigtigt har rodet med noget særligt, så det er måske tidligt at bedømme.

Jeg synes til at starte med det var lidt bøvlet med flash og java, men måtte så gå i skammekrogen da jeg fandt ud af flash virker ved en ren installation ved første boot, hvis man blot beder den hente disse ting i starten af installationen, men java skal man lige smide ind, og da jeg først fandt ud af hvor nemt det var i forhold til 10.04, så kan jeg kun sige god for 12.04.

Jeg giver 3 ud af 5 da jeg synes Java skulle være med fra start som flash, altså så man selv tilvælger dette under installationen, derfor en stjerne ned.

Unity skal jeg vænne mig til, det trækker 1 stjerne ned også, det ender så på 3 herfra! :-)

Skulle jeg sammenligne med den fulde oplevelse af 10.04 vs 12.04, vil jeg sige klart 10!
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 20. maj 2012, 19:11

Jimmyfj skrev:Jeg er ikke "gal/skuffet" over Ubuntu, kun Unity, som jeg synes er et proprietært tvangsvalg fra Canonicals side. Det er ingen sag for de fleste af os her på forum, som vil skifte til GNOME. Men hvad med dem, der ikke har den erfaring/kunnen?

Er det ikke lige så strengt at Debian kommer med Gnome og ikke KDE?
At kalde det proprietært er vist også bare decideret forkert: http://en.wikipedia.org/wiki/Proprietary_software

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Jimmyfj » 20. maj 2012, 20:49

AJenbo skrev:
Jimmyfj skrev:Jeg er ikke "gal/skuffet" over Ubuntu, kun Unity, som jeg synes er et proprietært tvangsvalg fra Canonicals side. Det er ingen sag for de fleste af os her på forum, som vil skifte til GNOME. Men hvad med dem, der ikke har den erfaring/kunnen?

Er det ikke lige så strengt at Debian kommer med Gnome og ikke KDE?
At kalde det proprietært er vist også bare decideret forkert: http://en.wikipedia.org/wiki/Proprietary_software/


Du kan sagtens få Debian med KDE:

http://packages.debian.org/squeeze/kde-full

http://wiki.debian.org/KDE

http://www.cyberciti.biz/tips/download-debian-6-cd-dvd-iso.html
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Spotten » 20. maj 2012, 21:40

Lidt OT! Har hentet Ubuntu Tweak 7, men jeg kan ikke finde den som gør at ens programliste / vindue, fylder hele skærmen ud så man bedre kan se alle ens mange programmer?

Nogen som kan hjælpe? Lidt dumt at oprette en tråd for det, eller?

Hvad skete der lige med mit indlæg der?! :-D
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf NickyThomassen » 20. maj 2012, 21:52

Spotten skrev:Hvad skete der lige med mit indlæg der?! :-D

En lille fejl i forumsoftwaren, som nogen gange kommer til udtryk :)

Jeg har rettet lidt i jimmyfj's indlæg (uden at røre indholdet selvfølgelig), og det skulle være fixet nu.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Spotten » 20. maj 2012, 23:03

TitanusEramius skrev:
Spotten skrev:Hvad skete der lige med mit indlæg der?! :-D

En lille fejl i forumsoftwaren, som nogen gange kommer til udtryk :)

Jeg har rettet lidt i jimmyfj's indlæg (uden at røre indholdet selvfølgelig), og det skulle være fixet nu.


Takker. blev helt forvirret! :-D Troede jeg havde hacket hans indlæg! :-)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Kurt Christensen » 20. maj 2012, 23:36

Spotten skrev:Lidt OT! Har hentet Ubuntu Tweak 7, men jeg kan ikke finde den som gør at ens programliste / vindue, fylder hele skærmen ud så man bedre kan se alle ens mange programmer?

Nogen som kan hjælpe? Lidt dumt at oprette en tråd for det, eller?

Hvad skete der lige med mit indlæg der?! :-D


det er altid bedre at oprette en ny tråd til et andet emne
Når lejligheden byder sig.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Artificial Intelligence » 23. maj 2012, 19:29


Det kan du jo også med Ubuntu = X/K/L-ubuntu. Eller ubuntu mini (36MB) for dem der vil have fuld kontrol, og selv bestemme. Og så er der selvfølgelig Server Edition.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster