Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Der kan stemmes om hvor god oplevelsen var. Samt om du bruger Unity eller Gnome.

5 ud af 5 Points
18
25%
4 ud af 5 Points
14
20%
3 ud af 5 Points
3
4%
2 ud af 5 Points
0
Ingen stemmer
1 ud af 5 Points
2
3%
Unity
28
39%
Gnome
4
6%
Ved ikke om det er Unity eller Gnome
2
3%
 
Afgivne stemmer: 71

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Artificial Intelligence » 3. maj 2012, 16:28

Wipe'n'install af GRUB i /boot med en live CD.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 3. maj 2012, 22:43

Artificial Intelligence skrev:/var er sat til ReiserFS da den er rigtig god/hurtig til masser af små filer. /var bliver brugt til en masse små filer ;). Er stadigvæk hurtigere énd EXT4 når det drejer sig om det. EXT er mere all-around.


Du bør nok over veje at skifte hvis ikke du har lyst til selv hat udvikle på kernen:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTA5NjE

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Artificial Intelligence » 4. maj 2012, 00:46

NOOOOoooo....

Håber at der nogen der samler projektet op :cry:

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf NickyThomassen » 4. maj 2012, 09:46

Artificial Intelligence skrev:NOOOOoooo....

Håber at der nogen der samler projektet op :cry:

/var er jo typisk besat af små logfiler, hvor du sikkert ikke har brug for tidsstempler. Desuden kan du tillade asynkron diskadgang på partitionen (jeg kan ikke huske om det er standard), men det øger risikoen for datatab ved nedbrud en smule.

Kig på
async / sync
atime / noatime
diratime / nodiratime

http://aptget.dk/filer/fstab.php#ftilvalg

Og så ved jeg ikke om en mindre blokstørrelse, end de sædvanlige 4 kb ville være hurtigere? Hvis mange af filerne er mindre end blokstørrelsen, så ville der i hvert fald kunne spares lidt plads.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf thj01 » 5. maj 2012, 01:01

Hvor meget tidsgevinst snakker vi reelt om? ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Jakob77 » 5. maj 2012, 02:58

Når installations CD'en går ned, og jeg venter længe på, at den skal sende en besked om fejlen, og det så ender med, at den slet ikke vil, fordi programmet forresten er færdigudviklet, så kan det ikke blive til mange stjerner fra mig denne gang.
I bund og grund er det jo også mest irriterende at skulle installere nyt styresystem og dermed smadre den gamle brugerflade, som man er glad for og har brugt lang tid på at konfigurere.

Jeg ved heller ikke, om jeg kører Unity eller Gnome, men med hjælp fra alternate CD'en, så fik jeg også 12.04 i kassen.
Det er nu også lykkedes mig at få mine scripts og allias til at fungere igen.

Men systemet har snuppet Super L tasten, som jeg plejer at benytte til terminalen, og jeg kan tilsyneladende ikke overtrumfe systemet med valg af genvejstast.
Det kan lyde som en lille ting, men det kommer til at irritere min brugeroplevelse i flere måneder, at den tast skal flyttes.

Og så er der panelerne, som jeg endnu ikke har fundet ud af, hvordan jeg flytter. Eller hvordan jeg får min elskede systemovervågning til at vise sine flotte små grafer i panelet igen.

Men når de hurdler er overvundet, så mangler jeg nok også "bare" at installere alt det løse, så flash og java osv. kommer til at virke ordentligt.
Jeg opdagede i 10.04, at jeg havde kørt længe med en forældet java til netbank. Jeg håber, at det kan lykkes mig at få det installeret bedre, så der opdateres automatisk i 12.04

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 5. maj 2012, 04:05

Det lyder som om du køre med Unity (standard), jeg har ikke lige prøvet Gnome 3 så jeg kan ikke lige svare dig på om den også vil overtage superl men det er måske et forsøg værd:
gnome-shell
Du skifter ved at trykke på Ubuntu ikonet ved login.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Stra » 5. maj 2012, 09:26

Jakob77 skrev:Men systemet har snuppet Super L tasten, som jeg plejer at benytte til terminalen, og jeg kan tilsyneladende ikke overtrumfe systemet med valg af genvejstast.
Det kan lyde som en lille ting, men det kommer til at irritere min brugeroplevelse i flere måneder, at den tast skal flyttes.
Det er fordi superL tasten er en hel central del af den måde systemmet er bygget op på. (aktivering af dash(bælken til højre), genvejstast til programmer i dash fx superL+tal osv.

For at få terminal frem kan bruges Crtl+Alt+T
Jeg opdagede i 10.04, at jeg havde kørt længe med en forældet java til netbank. Jeg håber, at det kan lykkes mig at få det installeret bedre, så der opdateres automatisk i 12.04
Hvis du bruger openjdk-6-jre og icedtea-plugin forgår det automatisk, men ved brug af oracle java, skal man selv holde øje med opdateringer.
Systemmet er født med openjdk-6-jre.
Muligvis skal du kigge på denne side for at få det til at spille https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=15645
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Jakob77 » 5. maj 2012, 12:01

@Stra

Tak for tippet om Java. Den gik lige i kassen. :)

Stra skrev:
Jakob77 skrev:Men systemet har snuppet Super L tasten, som jeg plejer at benytte til terminalen, og jeg kan tilsyneladende ikke overtrumfe systemet med valg af genvejstast.
Det kan lyde som en lille ting, men det kommer til at irritere min brugeroplevelse i flere måneder, at den tast skal flyttes.
Det er fordi superL tasten er en hel central del af den måde systemmet er bygget op på. (aktivering af dash(bælken til højre), genvejstast til programmer i dash fx superL+tal osv.

For at få terminal frem kan bruges Crtl+Alt+T


Ja, jeg kan jo bare lære at gå over til at bruge tre fingre i stedet for kun een. Men det smarte ved det, kan jeg da ikke få øje på.
Måske også lidt besynderligt, at en tast ( Super L ), som Ubuntu ikke har brugt i flere år pludseligt skal være den tast, som hele systemet hviler på. Endda til en funktion, som jeg kun kommer til at bruge yderst sjældent, fordi den er for langsom og besværlig.


(aktivering af dash(bælken til højre)


Jeg forstår ikke, hvad du skriver om her.
Jeg har to paneler, et til venstre og et i toppen, og de er begge låst fast, og jeg kan ikke finde ud af at flytte dem eller konfigurere dem, som i 10.04
I 10.04 kunne jeg flytte dem, så de begge kom ud til siden, hvilket er en fordel, fordi min skærm er meget bred i forhold til højden.
Jeg kunne installere systemovervågning i bjælken, så jeg hele tiden kunne følge med i harwarens aktiviterer.
Jeg havde også en oversigt over de åbne programmer og meget andet.
Der kan selvfølgelig være nogle sikkerhedsmæssige årsager til de reducerede muligheder, og det må jeg selvfølgelig acceptere. Men det er da ikke ligefrem en brugeroplevelse, der tænder en stjernekaster.




Sådan her så min højre bjælke ud i 10.04:

1004-H-menubjalke.jpg
1004-H-menubjalke.jpg (10.27 KiB) Vist 353 gange

Øverst en liste med knapper til de åbne programmer.
I midten systemovervågning, der viser om maskinen har travlt, og hvilke enheder, der arbejder.
Det tager nok lidt computerkraft at have den kørende, men min oplevelse er, at det tjenes ind mange gange i færre frustrationer, fordi man aldrig behøver at blive overrasket, når maskinen er længe om at reagere på en ny kommando.
Jeg værdsætter også at kunne følge med i aktiviteter på netforbindelsen, så jeg kan afbryde den, hvis det ser for underligt ud.

Men disse funktioner kan jeg ikke finde ud af at sætte op i 12.04


Se også den charmerende "slukbjørn" i venstre bjælke:

1004-V-menubjalke.jpg
1004-V-menubjalke.jpg (6.64 KiB) Vist 353 gange

Det er nok det eneste hyggelige, jeg har på min computer, og det er nu væk med 12.04
Nå ja, det skal jeg også nok overleve. Men igen er det ikke ligefrem et plus for brugeroplevelsen.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Stra » 5. maj 2012, 13:22

Kort: SuperL tasten har tidligere også været i brug, fx superL+D lukkede åbne vinduer på skrivebordet og viste skrivbordet, superl+W havde også en fukntion osv.

Prøv at holde superl tasten nede. Du vil så se, at der kommer tal på bjælken til venstre og at der åbnes en genvejstaste menu.

Talene kan anvendes således superL+2 åbner programmet (hos mig Firefox). Dog skal programmet være "låst til panelet" for at kunne gøre det ved start. Det har jeg så gjort til alle mine mest anvendte.

Arbejder jeg så på et andet program, kan jeg igen trykke superL+2 og der skiftes focus til Firefox.

Trykker du kort på supeL, åbnes en mulighed for at søge på programmer og filer, som også er meget hurtig og anvendelig.

Faktisk har jeg skjult venstre panel, for jeg bruger det aldrig.

Der er for mig ingen tvivl om, at du med en smule tilvending, vil blive betydelig hurtigere til dit arbejde med de nye muligheder.

Der kan tweakes lidt med mybuntu og/eller ubuntu-tweak.
Senest rettet af Stra 5. maj 2012, 20:31, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 5. maj 2012, 15:58

Øverste panel kan du også næsten se bort fra når det kommer til skærm plads da den nu inde holder program menuen hvilket vil sige at programmet nok faktisk vil bruge mindre plads lodret end den gjode på din 10.04 opsætning.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Jakob77 » 5. maj 2012, 17:15

Stra skrev:Prøv at holde superl tasten nede. Du vil så se at der kommer tal på bjælken til højre og at der åbnes en genvejstaste menu.

Tallerne kan anvendes således superL+2 åbner programmet (hos mig Firefox). Dog skal programmet være "låst til panelet" for at kunne gøre det ved start.


Tak for tippet.
Det bedste ved det er, at du fik mig til at lege så meget med tasten, at jeg opdagede, at Super L faktisk alligevel godt kan bruges til at starte terminalen med. Når genvejstasten for terminalen er sat til Super L, så er det kun et spørgsmål om at holde tasten nede i lidt længere tid, så kommer terminalen frem alene. :)


Stra skrev:Faktisk har jeg skjult venstre panel, for jeg bruger det aldrig.


Hvordan får du den til det.?
Jeg kan slet ikke finde en konfigurationsmulighed til paneler og menu, så måske har jeg overset noget.
Et stykke tape kan selvfølgelig gøre noget, men det er jo nok ikke din metode.


Stra skrev:Der er fro mig ingen tvivl om at du med en smule tilvending vil blive betydelig hurtigere til dit arbejde med de nye muligheder.

Der kan tweakes lidt med mybuntu og/eller ubuntu-tweak.


Du snakker godt for sagen.
Men jeg ved ikke, hvad det "tweak", du skriver om, er for noget.




AJenbo skrev:Øverste panel kan du også næsten se bort fra når det kommer til skærm plads da den nu inde holder program menuen hvilket vil sige at programmet nok faktisk vil bruge mindre plads lodret end den gjode på din 10.04 opsætning.


Til gengæld får jeg en top venstreorienteret musearm, når jeg anvender mindre vinduer længere nede på skærmen. Hvis jeg f.eks. redigerer et lille billede i GIMP og gerne vil have billedet midt på skærmen.
Foruden det giver flere museklik, så frygter jeg også at løbe vildt i det, så jeg kommer til at kommandere med et forkert vindue, hvis jeg f.eks. har tre eller fire nautilusser åbnet samtidigt.
Men det kan selvfølgelig som så meget andet læres forfra hvert andet år.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 5. maj 2012, 18:32

Du kan trykke på ALT-tasten for at benytte HUD til hurdigt at finde menupunkter i stedet for at klikke med musen. Hvis du har musen mere i venstre side er den jo også tættere på program panelet ;)
Du kan finde indstillinger for Unity under systemindstillinger->udsende->opførseln samt systemindstillinger->skærm.
Ubuntu-tweak er et program du skal hente og installere fra nette. I softwarecenteret kan du også finde MyUnity som kan bruges til at fin justere Unity.

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Nordsig » 5. maj 2012, 20:05

Jeg tænkte på om der var lavet en guide i form af et A4 ark med hvordan man kommer i gang med Unity i 12.04 ?

Da jeg opsætter en prøve pc på arbejde, ville det være lækkert hvis der var en begynderguide til Unity . Det er jo ikke særligt åbenlyst at man skal trykke på Windows tasten for at finde programmer.

Så er der allerede lavet en hører jeg gerne om hvor den kan hentes, ellers skal jeg jo selv igang.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 5. maj 2012, 20:11

Har du læst den guide der kommer hvis du holder Win tasten nede?

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster