Virtualbox m. USB i Ubuntu 9.04

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 8.10

Indlægaf lath » 18. jan 2009, 15:17

Miol skrev:Når jeg går ind i enhedshåndtering har den et gult advarelses icon.. Har prøvet at geninstaller driveren, men det hjælper ikke..


Har genstartet ubuntu...

Der er tale om en extern HD fra Bell


Du må ikke lade Windows prøve at håndtere hardware direkte - det styrer Linux kernen med hård hånd, så det er derfor det mislykkedes.

Kig inde i Virtual Box programmet - der er der mulighed noget harddisk styring. Både generelt - og specifikt for hver gæste-operativsystem(OS). Mit gæt er at du først skal bruge den generelle harddisk håndtering skarp forfulgt af den OS specifikke harddisk håndtering.

Med andre ord, så læs i VirtualBox bruger manualen

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Klara_kluk
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27. apr 2009, 13:43
IRC nickname: klara_kluk

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 8.10

Indlægaf Klara_kluk » 29. apr 2009, 15:49

Hej.

Jeg har installeret virtuel box med USB understøttelse. Når jeg så vil lave en ny virtuel maskine (skal være XP) trykker jeg new og starter. Állerede når jeg når til "memory får jeg problemer. Den beder mig om at at skrive hvor mange ram i MB der skal være til rådighed for "base memory" via en "tidslinie" jeg kan skrue op og ned for. Den anbefaler mig 192 MB. Hvis jeg giver den det vil den bare ikke give mig lov til at trykke next. Dette bliver først muligt helt nede ved 168 MB. Hvis jeg så skriver det, får jeg under installationen af XP at vide det ikke kan lade sig gøre fordi basismaskinen ikke har plads nok.

Hvad kan jeg gøre for at give den nok plads eller løse problemet?

På forhånd tak.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 8.10

Indlægaf sådanUBUNTU » 29. apr 2009, 18:12

Der er noget, der tyder på, at din maskine ikke har nok ram/harddiskplads til windows.

Hvor meget RAM har din maskine - altså den rigtige maskine? Og hvor meget plads har du til overs på din harddisk?

Jeg vil anbefale mindst 256 mb allokeret til windows, og sæt gerne ca. 10 gb af til den virtuelle harddisk.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Klara_kluk
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27. apr 2009, 13:43
IRC nickname: klara_kluk

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 8.10

Indlægaf Klara_kluk » 29. apr 2009, 18:36

Må jo nok indrømme den ikke er hel ny. Har 15 GB. Jeg er ikke helt inde i alt det her endnu, men kan du bruge dette til noget?
malene@Musikcomputer:~$ free -m
total used free shared buffers cached
Mem: 229 225 3 0 6 55
-/+ buffers/cache: 163 65
Swap: 682 171 511

Vil det sige at jeg ikke kan installere både ubuntu og XP på computeren? Den har haft XP installeret før jeg installerede Ubunto.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 9.04

Indlægaf sådanUBUNTU » 29. apr 2009, 21:23

Det kan ikke lade sig gøre, da det ser ud som om du kun har ca. 256 RAM i din computer.

Virtualbox er en virtuel maskine, altså en form for program, som kan køre Windows inden i Ubuntu. Din computer skal altså trække både Ubuntu og Windows samtidig, og det kan ikke lade sig gøre med så lidt RAM. Faktisk er det ret imponerende, at du har fået Ubuntu installeret i første omgang :-).

Jeg har lidt ondt af alle dine genvordigheder ift. den genstridige ipod.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

jsr
Indlæg: 43
Tilmeldt: 31. jan 2009, 14:48

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 9.04

Indlægaf jsr » 30. apr 2009, 21:53

hej!
det ser spændende ud -- kan man v.hj.a. virtual box boote en anden partition / harddisk?
jeg har f.eks. stadig xp liggende på en anden harddisk i min computer og genstarter nogen gange i xp hvis jeg skal bruge CS pakken ell lign --- vil jeg kunne gøre dette gennem virtualbox? kræver det så et andet setup eller skal man bare pege virtual box mod xp installationen?
og ift punkterne i guiden -- er det nødvændigt at følge pkt 3-4 når man er i ubuntu 9.04?
/j

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 9.04

Indlægaf sådanUBUNTU » 30. apr 2009, 23:26

jsr skrev:hej!
det ser spændende ud -- kan man v.hj.a. virtual box boote en anden partition / harddisk?
jeg har f.eks. stadig xp liggende på en anden harddisk i min computer og genstarter nogen gange i xp hvis jeg skal bruge CS pakken ell lign --- vil jeg kunne gøre dette gennem virtualbox? kræver det så et andet setup eller skal man bare pege virtual box mod xp installationen?
og ift punkterne i guiden -- er det nødvændigt at følge pkt 3-4 når man er i ubuntu 9.04?
/j

Du skal oprette en virtuel maskine i Virtualbox, og her skal du installere Windows, og de programmer du har brug for. Hvis du laver meget grafiktunge opgaver a la vidoredigering eller tung billedbehandling, skal du nok overveje at beholde din nuværende løsning, da Virtualbox ikke kan trække direkte på dit hardwaregrafikkort. Ellers virker det glimrende. Min kone har brugt det til photoshop og illustrator uden problemer. Når Virtualbox er i fuldskærm, føles det som at sidde ved en Windowscomputer. Man skal lige fange idéen i Virtualbox. Så virker det hurtigt meget logisk det hele. Jeg foretrækker klart Virtualbox frem for dual boot.

Jeg er ret overbevist om, at det ikke er muligt for Virtualbox at anvende din eksisterende Windows-partition...

Den virtuelle maskines "Harddisk" er en stor aftryksfil på adskillige GB, som er placeret i din Ubuntu-hjemmemappe.

Ja, det er ifølge min erfaring nødvendigt at følge pkt. 3-4. Men jeg har ikke testet om det har ændret sig siden Ubuntu 8.10. Det virker i hvert fald på min computer, når jeg følger guiden.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 9.04

Indlægaf sådanUBUNTU » 30. apr 2009, 23:28

jsr skrev:hej!
det ser spændende ud -- kan man v.hj.a. virtual box boote en anden partition / harddisk?
jeg har f.eks. stadig xp liggende på en anden harddisk i min computer og genstarter nogen gange i xp hvis jeg skal bruge CS pakken ell lign --- vil jeg kunne gøre dette gennem virtualbox? kræver det så et andet setup eller skal man bare pege virtual box mod xp installationen?
og ift punkterne i guiden -- er det nødvændigt at følge pkt 3-4 når man er i ubuntu 9.04?
/j

Du skal oprette en virtuel maskine i Virtualbox, og her skal du installere Windows, og de programmer du har brug for. Hvis du laver meget grafiktunge opgaver a la vidoredigering eller tung billedbehandling, skal du nok overveje at beholde din nuværende dual boot-løsning, da Virtualbox ikke kan trække direkte på dit hardwaregrafikkort. Ellers virker det glimrende. Min kone har brugt det til photoshop og illustrator uden problemer. Når Virtualbox er i fuldskærm, føles det som at sidde ved en Windowscomputer. Man skal lige fange idéen i Virtualbox. Så virker det hele hurtigt meget logisk. Jeg foretrækker klart Virtualbox frem for dual boot.

Jeg er ret overbevist om, at det ikke er muligt for Virtualbox at anvende din eksisterende Windows-partition...

Den virtuelle maskines "Harddisk" er en stor aftryksfil på adskillige GB, som er placeret i din Ubuntu-hjemmemappe.

Ja, det er ifølge min erfaring nødvendigt at følge pkt. 3 og 4. Men jeg har ikke testet om noget af det kan udelades i 9.04. Det virker i hvert fald på min computer med Ubuntu 9.04, når jeg følger guiden.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

jsr
Indlæg: 43
Tilmeldt: 31. jan 2009, 14:48

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 9.04

Indlægaf jsr » 1. maj 2009, 10:13

hej,
og tak for det hurtige svar :)
jeg tror jeg holder fast i min windows partition lidt endnu....
men ved du tilfældigvis om der findes anden emuleringssoftware (wmware?) der tillader mig at boote en windows partition? det kunne jo være mægtig smart...

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 9.04

Indlægaf lath » 1. maj 2009, 14:12

jsr skrev:hej,
og tak for det hurtige svar :)
jeg tror jeg holder fast i min windows partition lidt endnu....
men ved du tilfældigvis om der findes anden emuleringssoftware (wmware?) der tillader mig at boote en windows partition? det kunne jo være mægtig smart...


Hej jar

Du vil aldrig kunne bruge en windows partition fra noget emuleringssoftware så som Virtual Box og WM Ware.

Årsagen er at emuleringssoftwaren ikke har adgang til den hardware, som du har installeret drivere til i Windows:

Sådan mere uteknisk, så er det:
Har du på din Windows partition en driver installeret til et monster-hurtigt grafikkort er den driver ubrugelig da emuleringssoftwaren afvikler grafikkortet i Windows som software. Emuleringssoftwaren har altså et andet (meget simplere) grafikkort end det grafikkort du fysisk har på din maskine. Emuleringssoftwaren kører et grafikkort i software, fordi den ikke har direkte adgang til grafikkort hardwaren - den adgang har kun host operativsystemet. I dit tilfælde vil host operativsystemet være Linux kernen i en Ubuntu Linux distribution.

KVM har mulighed for at videresende styring af hardware fra et guest operativsystem, men det er vist ægte alfa/beta software.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

tangoman
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11. mar 2008, 23:17

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 9.04

Indlægaf tangoman » 1. dec 2010, 13:42

Kan metoden også bruges ved kørsel af Mint 10?

Jeg kører Windows XP SP3 på VirtualBox 3.2.0 på Mint 10.
Jeg kan ikke få min USB nøgle til at virke på XP under VirtualBox - det er kun via internettet jeg kan sende modtage data til XP.

Mvh
Anders

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 9.04

Indlægaf AJenbo » 1. dec 2010, 15:54

Til de forrige kan jeg lige hurtigt oplyse at det.godt kan lade sig gøre at køre en eksisterende windows installation i VMWare det kræver blot at man først kør en kommando i windows som forbereder den på at skifte den grundlæggende hardware.

tangoman, du skal sørge før at installere den ikke fri udgave fra deres hjemmeside for at få usb understøttelse, men det burde være muligt at dele en mappe.

tangoman
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11. mar 2008, 23:17

Re: Virtualbox m. USB i Ubuntu 9.04

Indlægaf tangoman » 4. dec 2010, 15:00

Efter at have installeret: "Version 3.2.11 Edition" under Pakkehåndering i mint 10 - samt div. indstillinger har jeg adgang via USB, fildeling, dvd drev, m.m. Svært med nærmere beskrivelse, da indstillingerne blev fortaget af en bekendt med større viden til Linux end mig!
Jeg siger tak for hjælpen her som har været en del af vejen frem.
Mvh.
Anders

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster