Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf Toddvarg » 29. maj 2015, 18:34

Måske er det en dårlig overskrift, men jeg har altid syntes det var bøvlede at finde den rette sti til de diverse mapper man skal pege på i terminal, specielt når det var mellemrum i filnavnet. Det er forskellige løsninger, så som at sætte " " i mellemrummet, men den bedste jeg opdaget stod i en bisætning (kan desværre ikke huske hvor den var). Det var at tage den specifikke mappe du skal åbne og trække den over i terminalen. Dvs hvis man skal til en mappe i Hentede filer der kaldes Styresystem, kan man skrive i terminalen cd "mellemrum" og trække hele folderen ind

Kode: Vælg alt

 cd '/home/gundersen/Hentede filer/IT/Styresystem'
Dette kan også gøres hvis man ex. skal redigere i en fil

Kode: Vælg alt

sudo gedit (og trækker den specifikke fil direkte over i terminalen)
Måske er det normal kundskab i linux, men jeg blev overstadig glad for at finde det og vil derfor gerne dele :D
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf martin joergensen » 29. maj 2015, 20:24

Super tip.

Jeg bruger personligt bare "tabulator"

Ofte rammer jeg den for hver 3 tryk på keyboardet, kald mig bare doven :)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf Jakob77 » 30. maj 2015, 00:08

Toddvarg skrev:Måske er det normal kundskab i linux, men jeg blev overstadig glad for at finde det og vil derfor gerne dele :D


Det kender jeg godt. Sådan havde jeg det, da jeg opdagede, at man i Ubuntu kan kopiere med musen uden at benytte Ctrl-C
Man markerer bare, og så trykker man på midterknappen, når musen peger der, hvor man vil have det markerede anbragt.
Den kan kombineres med Ctrl-C , så man har to buffere/klippeborde. Det er genialt.
Det kan også bruges til kopiering af stier i stifinder og terminal.
( Fandt tricket hos kimludvigsen via tip fra Ivan:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=131794#p131794 )


Angående "CD" specifikt, så ville jeg måske nok i Thunar ( stifinderen ) vælge Fil --> Åbn terminal her.

Men lækkert trick, du har fundet, jeg kendte det ikke og siger tak fordi du deler det. :)



martin joergensen skrev:Jeg bruger personligt bare "tabulator"

Ofte rammer jeg den for hver 3 tryk på keyboardet, kald mig bare doven :)


Det må du nok gerne forklare lidt nærmere.
Jeg har forsøgt at efterligne det, men der sker ikke rigtig noget, selvom jeg rammer tabulatoren.
De to gange, du rammer forkert, skal du da helst ramme noget andet bestemt, eller er det uden betydning.? ;)

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf Toddvarg » 30. maj 2015, 01:12

Jakob77 skrev:Angående "CD" specifikt, så ville jeg måske nok i Thunar ( stifinderen ) vælge Fil --> Åbn terminal her.

Jeg checket om nautilus havde det, og det havde den, dog ikke default, men denne kode løste det

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install nautilus-open-terminal
se dette link http://www.howtogeek.com/192865/how-to-open-terminal-to-a-specific-folder-in-ubuntus-file-browser/
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf Jakob77 » 30. maj 2015, 10:28

Toddvarg skrev:
Jakob77 skrev:Angående "CD" specifikt, så ville jeg måske nok i Thunar ( stifinderen ) vælge Fil --> Åbn terminal her.

Jeg checket om nautilus havde det, og det havde den, dog ikke default, men denne kode løste det

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install nautilus-open-terminal
se dette link http://www.howtogeek.com/192865/how-to-open-terminal-to-a-specific-folder-in-ubuntus-file-browser/


Det er da også en rigtig god ting, at man kan lappe sin Ubuntu Desktop med ekstraudstyr, så den ikke mere behøver at halte bagefter de muligheder, som er standard i Xubuntu. ;)

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf NickyThomassen » 30. maj 2015, 11:36

På spørgsmålet omkring Bash og dovenskab, så kan jeg varmt anbefale at indsætte linien

Kode: Vælg alt

bind 'set completion-ignore-case on'

i filen .bashrc, som ligger i hjemmemappen

Kode: Vælg alt

nano ~/.bashrc
(I Nano gemmes og afsluttes der ved, at holde CTRL nede og trykke "o" (bogstavet) efterfulgt af at CTRL holdes nede igen og der trykkes x)

Linien fortæller Bash, at den skal se bort fra store og små bogstaver i forbindelse med autocomplete, så hvis man skriver "skrive" og trykker på tab, så matcher den på "Skrivebord" (forudsat at man ikke har noget i den mappe, som faktisk starter med "skrive"; så gør autocomplete bare ikke noget).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf AJenbo » 30. maj 2015, 12:08

Tak til Toddvarg og Nicky for de gode tips jeg ikke kendte :)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf zob » 30. maj 2015, 14:06

Den var god Nicky. Den kendte jeg ikke.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf Jakob77 » 30. maj 2015, 17:06

Og jeg er så tungnem, at jeg stadig ikke kan få det med tabulatoren til at fungere. Er der evt. nogen, der har et link til en pædagogisk guide om det..?



@Toddvarg

Men når du nu har emnet oppe, så skal du da heller ikke snydes for et par ord om mit foretrukne pegeredskab til terminalen: scripts.
Et slag på tasten nederst næstlængst til venstre ( Super L ) åbner en terminal, hvori jeg f.eks. skriver "f u" Enter, og så åbnes dette forum under aktive emner.
Super L tasten og allias skal jeg selv sætte op, når jeg ca. hvert andet år installerer en ny Ubuntu. Men mine scrips følger min almindelige backup og kopieres direkte ind.

"f.sh" starter Firefox og argumentet vælger den foretrukne adresse, som er lagt ind i filen.
Det var Laoshi, der for længe siden hjalp mig med det script, og det virker endnu. Det er faktisk næsten utroligt, at det ikke er blevet slidt op, så meget jeg har brugt det.

På samme måde kan man sikkert også bygge et script, som leger med kommandoen "CD", hvis man har lyst.
Evt. "d.sh" , som kan kaldes med et argument for hvilken mappe, man ønsker at stille terminalen i.
Det er lidt af et stykke arbejde og måske ikke helt uden risiko at bygge de scripts, som passer til behovet. Men når det lykkes, så kan glæden over det også holde meget længe.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf zob » 30. maj 2015, 17:41

Hov Jakob77. Du skal da vist have kikket på en alias tutorial.

http://bash.cyberciti.biz/guide/Create_and_use_aliases

Om TAB:
TAB er bare autocomplete i terminalen. Hver kan du har skrevet nok til at der kun er 1 valgmulighed tilbage kan du bare taste TAB. Så bliver resten skrevet for dig.

Eksempel. I stedet for at skrive sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade kan du skrive:
sudo apt-get upd[TAB] && sudo apt-get di[TAB]

Eller måske kan du i stedet for at skrive firefox skrive fir[TAB]
Mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Command-line_completion

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf Jakob77 » 30. maj 2015, 19:21

zob skrev:Hov Jakob77. Du skal da vist have kikket på en alias tutorial.

http://bash.cyberciti.biz/guide/Create_and_use_aliases


Hvordan mener du, at det afsløres..? :)


zob skrev:Om TAB:
TAB er bare autocomplete i terminalen. Hver kan du har skrevet nok til at der kun er 1 valgmulighed tilbage kan du bare taste TAB. Så bliver resten skrevet for dig.

Eksempel. I stedet for at skrive sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade kan du skrive:
sudo apt-get upd[TAB] && sudo apt-get di[TAB]

Eller måske kan du i stedet for at skrive firefox skrive fir[TAB]
Mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Command-line_completion


Ok, mange tak for den forklaring.
Men jeg forstår det således, at den især trækker valg ud fra kommandoer, som er brugt tidligere, og fil og mappenavne, hvor man står, og står man forkert og har man ingen kommandoer brugt før, så er der heller ingen grund til at spilde tid på at trykke på tabulatoren.?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf zob » 30. maj 2015, 20:44

Jakob77 skrev:Men jeg forstår det således, at den især trækker valg ud fra kommandoer, som er brugt tidligere, og fil og mappenavne, hvor man står, og står man forkert og har man ingen kommandoer brugt før, så er der heller ingen grund til at spilde tid på at trykke på tabulatoren.?


Det er ikke tilfældet. Du kan sagtens bruge autocomplete i terminalen uden at have kørt nogen kommandoer før. Det er klart, filstier er relative til hvor du står, men det er kun godt, og der er ikke noget i vejen for at bruge absolutte stier. Selv om jeg står i home kan den sagtens autocomplete på /usr/share/applications eller ligenende.

Det lyder som om du forveksler autocomplete med [TAB] med CTRL+r i terminalen som søger gennem den kommandohistorik og tillader dig at køre en kommando der matcher en søgning. Hvis du f.eks. skriver CTRL+r og derefter skriver bogstavet f, så får du den sidste kommando du har kørt der indeholder et f.

Eller du forveksler den med !et_eller_andet. Du kan køre den seneste kommando du har kørt der starter med f.eks. chmod, ved at skrive !chmod.

Disse to sidstnævnte kræver en historik. Det gør TAB ikke.

PS: Du ved det nok. Men du kan altid skrive history for at se hvilke kommandoer du har kørt.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf Toddvarg » 31. maj 2015, 00:11

zob skrev:TAB er bare autocomplete i terminalen. Hver kan du har skrevet nok til at der kun er 1 valgmulighed tilbage kan du bare taste TAB. Så bliver resten skrevet for dig.
Man lærer noget nyt, for mig, hver dag. Tak

Jakob77 skrev:Super L tasten og allias skal jeg selv sætte op, når jeg ca. hvert andet år installerer en ny Ubuntu. Men mine scrips følger min almindelige backup og kopieres direkte ind.

Jeg tror ikke at jeg har kommet dit hen at script er noget der interesserer mig, endnu. Nok mest fordi jeg ikke har set nytten af de, det siger sikkert mere om mit niveau end noget andet :) . Desuden syns jeg at en ny installation giver en god mulighed for at rydde op i de programmer man ikke får brugt.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2015, 05:31

Hvis der er mere end en mulighed kan man også trykke på tab 2 gange for at få en liste af muligheder.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Nem måde at pege på mapper eller filer i terminal

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 09:17

@zob

Tak for mange flere terminaltips, som jeg ikke kendte. Jeg tvivler på, at jeg kommer til at bruge de fleste af dem, fordi jeg skriver for få kommandoer i terminalen. Jeg kopierer dem næsten altid ind, så jeg er helt sikker på at undgå slåfejl. Og skal jeg bruge en tidligere, så trykker jeg på pil op, indtil den viser sig.
Men jeg er virkelig også bare en klodsmajor til at færdiggøre ord med tabulatoren.

"history" er da også en fin kommando, hvis man f.eks. ønsker at tælle hvor ofte man benytter et bestemt kald.

Jeg kørte "history --help" og fik dette:
history: usage: history [-c] [-d offset] [n] or history -anrw [filename] or history -ps arg [arg...]


Det var ikke så meget hjælp, men jeg kunne da lige prøve "-c" og nogle flere argumenter. Det kunne der nok ikke ske så meget ved. Men efter den første prøve var der ikke mere history at lege med. ;)



@Toddvarg

Scripts ligger i en mappe for sig og har ikke noget at gøre med, om der skal nyinstalleres eller hvilke programmer man vælger at installere.
Men det er selvfølgelig en smagssag, om man helst vil gemme sine terminalkommandoer i filer og hente dem med filnavnet, eller om man hellere vil skrive dem manuelt hvergang. Der findes også ubuntu-brugere, som kun meget nødigt i det hele taget benytter terminalen.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster