Terminalen avanceret (supporttråd)

Hvis at i har opdaget fejl i en af artiklerne, eller har ros eller ris til dem, så skriv det endeligt i dette fora.
Denmark LoCo Team
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22. sep 2013, 23:48

Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Denmark LoCo Team » 26. sep 2013, 13:51

Denne tråd er oprettet, for at forums brugere har mulighed for at kommentere "Terminalen avanceret" guiden.

Hvis at i har opdaget en fejl i guiden, eller har ros eller ris til den, så skriv det endeligt her. Bemærk at det denne gang er en LoCo-guide, og at det derfor er en fælles opgave at finde løsninger og forbedringer, sådan at vi alle har en god guide at gå efter.

Vi søger også testere til vores nye guides. Så hvis at du har lyst til det, er her en tråd om emnet her.
Det er ikke muligt at sende privatbeskeder til denne bruger. Hvis at du har spørgsmål eller kommentarer, ros eller ris til guidende, så skriv dem i de dertil indrettede tråde, som der linkes til fra de enkelte guides.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 26. sep 2013, 14:26

Jeg kan lige tilføje at, der er to gode filer, som også er med i guiden, med kommandoer til Ubuntu:

https://ubuntudanmark.dk/filer/fwunixref.pdf
https://ubuntudanmark.dk/filer/ubunturef.pdf

Vi har også en del spændene ting på en gammel Wiki https://wiki.ubuntu.com/ubuntu-dk/lernid/terminal1

Hvis at der er nogle af jer, som gerne vil have mere med i guiden, så skriv kommandoen og den beskrivende tekst i et indlæg, så vi kan få den med i guiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf lath » 26. sep 2013, 19:46

Det er bedst at lave en ordentlig nedlukning af systemet, så at bruge init direkte er direkte dårligt, man kan bruge halt, reboot, eller shutdown kommandoen i stedet.

shutdown kan lukke ned om noget tid
Jeg har brugt det til at lukke Ubuntu ned og slukke for computeren ned om 2 timer og 15 minutter på en computer hvor den lige var startet på installationen efter at have downloaded alle pakker, og jeg skulle med et tog:

Kode: Vælg alt

sudo shutdown -P +135


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 2. okt 2013, 21:07

Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 2. okt 2013, 21:08

lath skrev:Det er bedst at lave en ordentlig nedlukning af systemet, så at bruge init direkte er direkte dårligt, man kan bruge halt, reboot, eller shutdown kommandoen i stedet.

shutdown kan lukke ned om noget tid
Jeg har brugt det til at lukke Ubuntu ned og slukke for computeren ned om 2 timer og 15 minutter på en computer hvor den lige var startet på installationen efter at have downloaded alle pakker, og jeg skulle med et tog:

Kode: Vælg alt

sudo shutdown -P +135


/Lars

Jeg er ikke helt med. En ting er at nogle kommandoer er bedre end andre, men mener du at, denne slet ikke virker efter hensigten?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf lath » 2. okt 2013, 21:33

Christian.Arvai skrev:
lath skrev:Det er bedst at lave en ordentlig nedlukning af systemet, så at bruge init direkte er direkte dårligt, man kan bruge halt, reboot, eller shutdown kommandoen i stedet.

shutdown kan lukke ned om noget tid
Jeg har brugt det til at lukke Ubuntu ned og slukke for computeren ned om 2 timer og 15 minutter på en computer hvor den lige var startet på installationen efter at have downloaded alle pakker, og jeg skulle med et tog:

Kode: Vælg alt

sudo shutdown -P +135


/Lars

Jeg er ikke helt med. En ting er at nogle kommandoer er bedre end andre, men mener du at, denne slet ikke virker efter hensigten?


Det er den direkte brug af init jeg ikke kan lide. Det giver en dårlig nedlukning af systemet.
Brug en af de dertil indrettede standard kommandoer i stedet.

En helt anden ting er at systemet kan bruge noget helt andet i fremtiden:
Ubuntu "Raring Ringtail" 13.04 bruger f.eks. Upstart: https://wiki.ubuntu.com/RaringRingtail/ReleaseNotes#Upstart_1.8 samt https://wiki.ubuntu.com/RaringRingtail/ReleaseNotes#Upstart_User_Sessions_.28technology_preview.29 - og man kan godt skifte, så der bruges systemd i stedet for.

Sammenligning af features for - init (Sys V Init er det rigtige navn), Upstart, og systemd: http://0pointer.de/blog/projects/why.html
I web siden, som det sidste link peger på, skrives der at systemd er et 1 år gammelt som projekt.
Da den side blev lavet den 28. April 2011 er det projekt nu gået hen og blive omkring de 3½ år gammel.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 3. okt 2013, 00:03

init 5 er bedre gjort med "reboot"

Vil du stoppe netværket bør det gøres med:

Kode: Vælg alt

sudo service netorking stop

(Upstart)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 3. okt 2013, 00:06

Personligt bruger jeg heller aldrig Init, men jeg vil da meget gerne hører mere om emnet, inden at vi evt. sletter et afsnit, som vi måske alligevel kunne bruge.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 3. okt 2013, 00:09

Sys V (init) er på vej ud af Ubuntu, de fleste kommandoer fungere stadigvæk i hoved træk men er blot genveje til Upstart hvor tingene fungere lidt anderledes. På andre Linux systemer er de efter hånden ved at skifte over til SystemD, så der er ikke den store grund til at lære sig Sys V på nuværende tidspunkt.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf lath » 3. okt 2013, 00:11

Christian.Arvai skrev:Personligt bruger jeg heller aldrig Init, men jeg vil da meget gerne hører mere om emnet, inden at vi evt. sletter et afsnit, som vi måske alligevel kunne bruge.


Det er vel snarere en omskrivning, hvor man nævner reboot, halt, og shutdown.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 3. okt 2013, 00:11

AJenbo skrev:Sys V (init) er på vej ud af Ubuntu, de fleste kommandoer fungere stadigvæk i hoved træk men er blot genveje til Upstart hvor tingene fungere lidt anderledes. På andre Linux systemer er de efter hånden ved at skifte over til SystemD, så der er ikke den store grund til at lære sig Sys V på nuværende tidspunkt.

Så længe at vi har tilsvarende kommandoer, som fx "shutdown" og "reboot", så kan vi vel godt fjerne det afsnit.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf lath » 3. okt 2013, 00:16

Ja bare fjern den.

En fordel ved at bruge halt, reboot, og shutdown er at når (ikke hvis) det underliggende system ændrer sig, så gør de nævnte kommandoer stadig de rigtige.
At de fungerer på forskellige måder i Sys V init, Upstart, og systemd er en implementationsdetalje, som man ikke bør belemres med som almindelig bruger.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 3. okt 2013, 00:19

Er her nogle herinde, som gerne vil beholde det afsnit (selv om der er bedre løsninger)?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 3. okt 2013, 11:54

Hvis det er det samme det gør, så synes jeg det bør bevares.

Så vidt jeg forstår forskellen på kommandoerne shutdown og init 0, så er forskellen netop at man med shutdown kan angive parametre og udsende en meddelelse til alle der er logget på.

Og hvis man sidder ved maskinen og den ikke er i et netværk så er forskellen akademisk. init laver ikke en "beskidt" nedlukning.

funktionsmæssige er det at sige kartoffel og kartoffel... (den er mere sigende på engelsk, men er hysterisk grinagtig på dansk.... hvis man tænker lidt over det)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 3. okt 2013, 12:19

Der er ikke nogen god grund til at beholde de direkte init kommandoer. halt/shutdown virker på alle systemer men init 0 virker kun på systemer der har SysV eller kompatible scripts, de virker også selv om man har startet systemet i et andet runlevel. Man skal ikke tage hensyn til om det er en maskine med andre brugere eller ej. Hvis noget køre uden om init vil det ikke blive lukket korrekt med "init 0". halt/shutdown er officielt understøttet, det er ikke sikkert init vil virke ud i fremtiden, men det vil de andre. halt/reboot er kortere at skrive og du kan bruge autocompleat. shutdown kan afbrydes hvilet ikke er helt let med "sleep 5; init 0". Man skal vide hvad 0-9 gør ved init, mens de andre kommandoer beskriver hvad de gør. Jeg kan virkelig ikke se nogen fordele ved at bruge init direkte ud over vane. Der for vil jeg stærk fra råde at det er noget vi lære nye brugere.

Tilbage til "Supportfora til forums artikler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster