Kom i gang med Linux/Ubuntu på Windows

Alt omkring ubuntudanmark.dk
T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Kom i gang med Linux/Ubuntu på Windows

Indlægaf T-buch » 15. feb 2012, 00:15

Kunne det ikke være en god ide med en guide - måske oven i købet placeret på forsiden - som kunne hjælpe folk i gang med Linux/Ubuntu mens de stadig sidder med deres windows maskine?

De fleste windowsbrugere bekymrer sig jo nok en del om, hvorledes de skal klare overgangen. Til dem kunne sådan en guide få dem stille og roligt i gang med en tilvænning til Linux ved at de i første omgang stille og roligt kunne få udskiftet deres rene Windows-programmer med Cross-/Multi-platform programmer (som der bekendt både kan køre på Windows OS og Linux)

Jeg nævner i flæng:
    Billedredigering: Gimp
    Pakkeprogram: 7-zip
    Browser: Firefox
    Medieplayer: VLC
    Mailprogram: Thunderbird
    Kontorprogram: Libreoffice
Byd selv ind på flere

Blot en skridt i retningen af det ædle formål, at få stadig flere over på Linuxvognen

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Kom i gang med Linux/Ubuntu på Windows

Indlægaf zob » 15. feb 2012, 00:33

Tjoh. Du kan måske have ret i at der kunne være et link (mere) på forsiden. Men der er jo altid et link til Guides uanset hvor du er på siden. Det sidder i panelet i toppen.
Her er også guides om installation, wubi og den slags, som kan få folk igang.
Hvis du har tjekket dem og synes der mangler noget, må du meget gerne komme med konkrete forslag.
Med hensyn til at finde erstatningsprogrammer synes jeg at denne side er rigtig god:
http://alternativeto.net/

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Kom i gang med Linux/Ubuntu på Windows

Indlægaf T-buch » 15. feb 2012, 01:07

JEg noterer mig bare at man på forsiden skriver:
"Ubuntu Danmark arbejder [...] med at udbrede kendskabet til Ubuntu og Fri Software... "

Det er denne formålsparagraf, som jeg synes man skulle skrue lidt mere op for - allerede på forsiden

En træt Windowsbruger på en løssluppen inspirations-google-surf-tur med Linux som søgeord skulle gerne venligst og lokkende indfanges, hvis hans surf-færd bringer ham (M/K) ind på UbuntuDanmark.dk

Så det er fint med links som "Guides" og "Hjælp", men jeg synes også det kunne være en god ide, hvis der direkte lige i øjenhøjde sammen med den i øvrigt fine velkomsttekst kunne være to direkte links á la;

    Er du nybegynder udi Linux, så prøv at klikke på nedenstående links:

    Alt hvad du behøver at vide for at komme i gang med Ubuntu

    Du kan også her se en oversigt over programmer, som både virker til Linux og Windows - på den måde kan du i ro og mag snyde-starte lidt på Linux ved at vænne dig til programmer, som du også ville kunne bruge, når du en gang beslutter dig for at gå helt over til Ubuntu


Ja det skal måske lige slibes lidt til, men jeg håber man kan se min pædagogiske pointe. Hele ideen er jo at få kunder i butikken

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Kom i gang med Linux/Ubuntu på Windows

Indlægaf NickyThomassen » 15. feb 2012, 09:24

Det følgende dækker hverken en officiel holdning, eller nødvendigvis min egen mening

---

T-buch skrev:Kunne det ikke være en god ide med en guide - måske oven i købet placeret på forsiden - som kunne hjælpe folk i gang med Linux/Ubuntu mens de stadig sidder med deres windows maskine?

Umiddelbart virker det som en god idé, og det har faktisk været diskuteret flere gange før. Den ene af gangene blev der endda lavet et udkast, men af forskellige grunde blev det ikke gennemført.

En af dem, lad os kalde det en Debian-effekt, er om vi overhovedet er interesseret i at sælge Ubuntu som Windows?

Overvej følgende eksempel: Ville Firefox være blevet så populær hvis den havde været en kopi af Internet Explore? FF indførte tabed browsing og plugins på en tid hvor IE understøttede hverken enten eller, og noget af grunden til FF's succes må kunne tilskrives dens anderledes måde at fungere på.

Prøv og nærstudér følgende tråd jeg fandt i Debians forum til formålet:
http://forums.debian.net/viewforum.php?f=30&sid=bed70cadc4bd4dd567ad33423785f640

Uden på nogen måde at pege fingre af sdooley, så repræsentere han (i mine øjne) en uerfaren PC-bruger som sikkert kommer fra Windows. 2 gange bliver han rådet til at gøre tingende anderledes end han plejer, men han er åbenbart ikke villig til at opgive sine gamle vaner for nogle nye (og sikker bedre).

Problematikken med at 'sælge' Ubuntu som Windows bliver tydelig her, sdooley prøver at gøre som han plejer, og forventer at systemet og forummet forstår ham (og hjælper ham). Så hvis Ubuntu skal sælges som Windows er det nødt til at minde en del om Windows, og som vi så med FF, så er det ikke nødvendigvis en fordel.

Ellers får vi bare en bunke nye brugere 'til låns', som skifter tilbage til Windows når drømmen om et bedre Ubuntu brister. Det er derfor langt vigtigere at vi fokusere vores ressourcer der hvor der er brug for dem: I forummet. For først når folk på egen hånd tager beslutningen om at skifte deres OS ud, kan vi hjælpe dem. Vi kan ikke hjælpe dem hvis vi selv har lokket dem, for Windows er ikke det samme som Ubuntu, og ingen mængde af næsten-ens programmer vil ændre på det.

---

Jeg har lige rykket tråden til Ubuntu Danmark hvor den egentlig hører til.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Kom i gang med Linux/Ubuntu på Windows

Indlægaf NickyThomassen » 15. feb 2012, 10:37

Man kunne også formulere det simplere:

Hvis GNU/Linux = frihed, hvor bliver den frihed så af, hvis vi fortæller folk hvordan de skal bruge deres computer?

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Kom i gang med Linux/Ubuntu på Windows

Indlægaf eyvind » 15. feb 2012, 13:48

Det er nok ikke så tosset med at vise hvad ubuntu kan bruges til.
Jeg er selv ved at lægge ubuntu ind i windows som program, via wobi.
Det er ikke min egen maskine så det skal være så enkelt som muligt.
Det hele kan jo pilles ud, uden videre og windows ligger som opstartsvalg.

At man bliver anvist nogle "fælles" programmer gør måske at flere vil stifte bekendskab med resten af de mange programmer som findes inde i Linux/ubuntu

Måske er jeg bare en forstokket gammel windowsbruger, men jeg kan altså ikke rigtig slippe windows.
Og derfor kører jeg med begge styresystem typer.
Rigtige mænd tager ikke backup.

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Kom i gang med Linux/Ubuntu på Windows

Indlægaf T-buch » 15. feb 2012, 17:25

TitanusEramius - jeg kan godt se din pointe

Men jeg slår blot en slag for, at man vel godt kan tage Windowsbruger, som nu allerede har vist en interesse ved at træde ind på siden - lidt ved hånden og så har du jo ret i, at man da godt lige ret hurtigt kan advokere for at man ikke skal regne med at ubuntu er et stykke gratis Windows. Men byd dem dog varmt indenfor og forsøg at gøre det så indbydende og så let som muligt
Alt sammen for at sørge for at få så mange kunder i butikken, som det er potentielt er muligt. Jo flere som har klaret overgangen, jo bedre - både for eksisterende (hardwareproducenter ser pludselig et behov for at lave drivers også til Linux osv.) og kommende brugeres af Ubuntu.
Og igen til at gøre overgangen lettere, kunne det jo være en hjælp at starte i det små med at vænne sig til programmer, som også kan køres på Linux - for mange er det desværre et for stort et slag både at skulle vænne sig til et nyt styresystem (som rent faktisk vel er det mindste???) og så sige forvel til et hav af programmer som man lige havde gennemskuet kompleksiteten af.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Kom i gang med Linux/Ubuntu på Windows

Indlægaf buddig » 23. apr 2012, 20:54

T-buch skrev:Kunne det ikke være en god ide med en guide - måske oven i købet placeret på forsiden - som kunne hjælpe folk i gang med Linux/Ubuntu mens de stadig sidder med deres windows maskine?

De fleste windowsbrugere bekymrer sig jo nok en del om, hvorledes de skal klare overgangen...
Jeg oplever efterhånden, at det største problem er at få back-up af data , herunder mails og billeder osv. ud af Windows.
Det er så vanskeligt, at de fleste venter til deres pc afgår ved døden.
Så køber de en ny med Windows på, og tingene gentager sig.
Nogle køber en Mac og kommer videre, og tænker, kan det virkelig være så let og godt. :)
Det skulle vi have gjort for længe siden.
Jeg oplever at Mac brugere sagtens kan undvære Windows.
Hvis Ubuntubrugere købte en ny PC med Ubuntu, så tror jeg det vil være tilsvarende positive oplevelse.
Jeg håber at det lykkes at få nogle Ubuntu computere solgt i http://www.fcomputer.dk
da de for nyligt er gået med til at tilbyde det til deres kunder.
// Henning

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kom i gang med Linux/Ubuntu på Windows

Indlægaf thj01 » 24. apr 2012, 09:14

Problemet er også, at hvis UbuntuDanmark begynder at advokere for fri software/OpenSource Windowsprogrammer, bør der så ikke også være mulighed for at få hjælp til det i vores forum.

Og et af problemerne som mange brugere har med den slags programmer på Windows skyldes Windows og Proporetær software- og ikke selveprogrammerne. For havde GIMP'e nogle problemer hvis folk ikke til gik, det som om det burde være som photoshop og Libre/Open Office som det skulle være MSO?

DET vil jeg se om et problem - fordi der er rigeligt at gøre med at holde styr på nye brugeres udfordringer med Ubuntu
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster