Jeg kan så tilføje, at jeg købte denne:
http://www.satech.dk/privat/wireless.php?SID=57188a6464437f9dd469&ProductID=91
Citat fra siden:
--------------------
SN-0401AW3 (802.11g 54Mbps accesspoint med 72Mbps turbo mode som mulighed)
Pris incl. moms: 179,00 DKK (143,20).
Produktnr.: 91
Lagerstatus: Varen forventes på lager d. 10/03-2009
Nyt accesspoint fra SATechnetworks til dem der ikke har brug for en router, eller har en router i forvejen, men ønsker trådløst adgang til lokalnetværket. SN-0401AW3 skal blot tilsluttes en ledig 10 mbps eller 100 mbps port på lokalnetværket.
SN-0401AW3 understøtter en bred vifte af de nyeste krypteringsformer i form af 64/128-bit WEP, WPA(TKIP med IEEE 802.1x), WPA2 og AES
Accespointet er desuden testet og verificeret med en bred vifte af produkter og løsninger fra andre producenter og kombatibelt med bla. Intersil trådløse netværksløsninger, hvilket betyder, at denne router let kan fungere med produkter fra andre producenter.
--------------------
Jeg synes, at det er billigt, og den ser ud til at have mange funktioner både som AP og som repeater.
Men jeg kunne ikke få repeaterfunktionen til at spille med min router, som er af et andet mærke.
Det har jeg oplevet før, og derfor ser jeg selvfølgelig frem til, at Ubuntu kan hjælpe med at løse opgaven.
Strømforbruget er bestemt heller ikke altid et seriøst argument for at snyde Ubuntu for at være med.
Men foreløbig har jeg fundet ud af at klare mig med en "USB-netadapter til trådløst netværk" evt. med forlængerledning.