hvordan downloade ubuntu-8.10-desktop-i386.iso fra klid.dk

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
hca
Geografisk sted: Holte

hvordan downloade ubuntu-8.10-desktop-i386.iso fra klid.dk

Indlæg af hca »

Jeg har en laptop (Dell inspiron), hvor cd drev'et ikke længere virker. Jeg vil gerne lave en installation af ubuntu på maskinen.
Jeg har med held installeret en basic debian fra internet ved hjælp af de dertil beregnede disketter. (installationen kan dog ikke bringes videre til et gui - Driver problem?) Maskinen har tidligere, før cd drevet gik i udu, kørt en OK ubuntu installation.) Hvad kan jeg gøre for at få ubuntu ind på maskinen.
Maskinen kan IKKE boote fra usb, men ok fra Diskette Drive (afprøvet) og tilsyneladende iflg. BIOS også på Internal HD, Modular Bay HDD, Mini PCI or APR PCI, Cardbus NIC , men altsså nu ikke mere fra CD.

Al virksom hjælp vl blive modtaget med ikke blot med taknemlighed men også med begærlighed! - Tak
/Hans Christian
Hans Christian
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvordan downloade ubuntu-8.10-desktop-i386.iso fra klid.dk

Indlæg af lath »

hca skrev:Jeg har en laptop (Dell inspiron), hvor cd drev'et ikke længere virker. Jeg vil gerne lave en installation af ubuntu på maskinen.
Jeg har med held installeret en basic debian fra internet ved hjælp af de dertil beregnede disketter. (installationen kan dog ikke bringes videre til et gui - Driver problem?) Maskinen har tidligere, før cd drevet gik i udu, kørt en OK ubuntu installation.) Hvad kan jeg gøre for at få ubuntu ind på maskinen.
Maskinen kan IKKE boote fra usb, men ok fra Diskette Drive (afprøvet) og tilsyneladende iflg. BIOS også på Internal HD, Modular Bay HDD, Mini PCI or APR PCI, Cardbus NIC , men altsså nu ikke mere fra CD.

Al virksom hjælp vl blive modtaget med ikke blot med taknemlighed men også med begærlighed! - Tak
/Hans Christian

Lidt søgen i 5 minutter gav: "How to Create a Bootable Disk for Ubuntu" http://www.associatedcontent.com/article/400309/how_to_create_a_bootable_disk_for_ubuntu.html

Håber at den kan bruges!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath

Indlæg af lath »

Kender ikke din viden ud i computere, så lige en ting: Du kan self ikke gemme iso filen på disketten.

Efter at linux kernen er bootet skal den forsætte fra en USB pen, hvor indholdet af iso filen er lagt ned på.

Du skal bruge nogle options til Linux kernen for at fortælle kernen, hvor den skal boote fra (altså hvad der er dens root partition.

Det skulle være noget a la "root=/dev/ ..." uden anførseltegn hvor " ..." er USB-enheden med / (root) filsystemet).
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
hca

Indlæg af hca »

Tak til Lars for dette, hurtige svar!
Det lader dog til, at svaret forudsætter, at jeg har et Microsoft operativsystem til rådighed. så 'thanks but no thanks'
Jeg troede, jeg kunne loade en iso-fil til HD og bote derfra med en passende tilføjese i /boot/grub/menu.lst. Jeg kan for eksempel uden problemer installere en debian basic ud fra de disketter, jeg har downloaded til formålet. (Den giver dog problemer, når jeg når til at ville bruge X-window.) Og da googling ikke viser frem til nogle Ubuntu disketter, der kan installere Ubuntu (som er mit foretrukne OS), må jeg bede om hjælp fra nogen, der kan vise mig en god vej.

lath skrev:
hca skrev:Jeg har en laptop (Dell inspiron), hvor cd drev'et ikke længere virker. Jeg vil gerne lave en installation af ubuntu på maskinen.

/Hans Christian

Lidt søgen i 5 minutter gav: "How to Create a Bootable Disk for Ubuntu" http://www.associatedcontent.com/article/400309/how_to_create_a_bootable_disk_for_ubuntu.html

Håber at den kan bruges!

/Lars
Hans Christian
lath

Indlæg af lath »

Det forudsætter ikke kun et M$ system.

I Linux bruger du dd kommandoen i en konsol/terminal.

Brug

Kode: Vælg alt

man dd
for at finde ud af hvordan dd virker. Man læseren afsluttes ved at trykke på 'q' tasten.
lath

Indlæg af lath »

Du burde kunne lægge indholdet af iso filen ind på en HDD - det skal bare ikke være samme HDD, som der skal installeres Ubuntu på.
hca

Indlæg af hca »

Det var da også en af de første ting, jeg prøvede. På en anden PC lagde jeg den CD, jeg havde brændt. Jeg satte så en scp i gang. Den begyndte fint, men det viste sig, at den loopede og overførte de mange direktorier og filer igen og igen indtil jeg selv stoppede processen.
Derfor er det at jeg forsøte at lave en netinstall af ubuntu uden at gå omvejen med en CD. Det gik jo fint med debian bortset fra at debian ikke ville genkende mit skærmkort i laptoppen, som ubuntu havde gjort før laptoppens CD holdt op med at virke pålidelig.

Måske kan vi omformulere mit problem til: ""Hvordan kan jeg med scp eller dd overføre en brændt installation af ubuntu til en partition i en laptop, som har LAN forbindelse men ikke noget CD-drev?" eller "Hvordan kan jeg lave nogle floppies, der kan det samme med ubuntu, som nogle andre floppies kan med debian."

lath skrev:Du burde kunne lægge indholdet af iso filen ind på en HDD - det skal bare ikke være samme HDD, som der skal installeres Ubuntu på.
Hans Christian
lath

Indlæg af lath »

Du kan self netboote et operativsysyem op med blandt andet BOOTP og overføre iso filens indhold med NFS - men jeg ved ikke hvordan man laver den opsætning.

Det nemmeste er nok at købe et nyt CDROM drev - så dyre er de heller ikke.

Du kunne lige - før du køber - tjekke din laptops CDROM drev for løse kabler (strøm og signal kabel) .

Hvis du køber et CDROM drev til en deskop kan den, imens du installere bare være uden for din laptop med strømkabel og signalkabel inde fra laptoppen (kaldes en fuglerede i elektronik-slang).

P.S. sørg få at få et CDROM drev med det rigtige signalkabels-tilslutning på drevet. (SATA, eller PATA ligesom inde i laptoppen).

Undgå at have syntetisk tøj på - det opbygger statisk elektricitet - som kan aflades igennem et elektrisk stød igennem laptoppens komponenter, hvilket de dør af (spænding >1000 volt! 50000 volt ikke usædvanligt)
hca

Indlæg af hca »

Ja, men der jo bare det, at den aktuelle laptop er en Dell Inspron 4000, som er ret forældet (Pentium III (Coppermine), 550 Mhz), som næppe retfærdiggør en eller anden udgift i penge men nok nogle timers natteroder fordi, det er livsbekræftende at få noget skrot til at fungere. Den kunne for eksempel meget vel godt gøre fyldest til mail-check og surf i mit sommerhus.

lath skrev:Du kan self netboote et operativsysyem op med blandt andet BOOTP og overføre iso filens indhold med NFS - men jeg ved ikke hvordan man laver den opsætning.

Det nemmeste er nok at købe et nyt CDROM drev - så dyre er de heller ikke.

Du kunne lige - før du køber - tjekke din laptops CDROM drev for løse kabler (strøm og signal kabel) .

Hvis du køber et CDROM drev til en deskop kan den, imens du installere bare være uden for din laptop med strømkabel og signalkabel inde fra laptoppen (kaldes en fuglerede i elektronik-slang).

P.S. sørg få at få et CDROM drev med det rigtige signalkabels-tilslutning på drevet. (SATA, eller PATA ligesom inde i laptoppen).
Hans Christian
lath

Indlæg af lath »

Er Damn Small Linux noget for den PC så?

DSL: http://damnsmalllinux.org/

Den kan boote fra en USB pen :)
hca

Indlæg af hca »

Ja, den har jeg haft megen glæde af til andre ting. men den aktuelle laptop har ikke en BIOS mulighed for at boote fra usb/

lath skrev:Er Damn Small Linux noget for den PC så?

DSL: http://damnsmalllinux.org/

Den kan boote fra en USB pen :)
Hans Christian