JesperSP skrev:...
Problemet er at installeren ikke ser min XP partition, hvilket er meget underligt eftersom jeg kan tilgå filerne i ubuntu og se partition i GParted.
Det er muligvis noget med at ubuntu ser disken som en del af en raid som den ikke tør pille ved. Jeg vil helst ikke slette min XP, men der er ikke noget vigtigt på installationen.
Man kan se et screenshot af problemet her

billede udeladt)
Din antagelse er forkert. Ubuntu ser din harddisk (=ikke computeren) som en SATA harddisk. Windows er
/dev/sda1, hvilket vil sige at selve harddisken er
/dev/sdaDu bør nuke Windows XP, da der ikke længere er support på den fra Microsoft.
Træk alle data filer ud på en ekstern backup, hvilket du alligevel bør gøre før du installerer Ubuntu.
Lad derefter Ubuntu spise Windows XP ved at overskrive harddisken med Ubuntu som styresystem.
XubuntuPersonligt ville jeg nok bruge Xubuntu til en maskine med 2 GB RAM, så der er noget mere RAM til overs til programmerne.
Xubuntu er også en Ubuntu, og fungerer på den samme måde som Ubuntu nede under morhjelmen.
Xubuntu er officielt understøttet af firmaet Canonical, der også laver Ubuntu.
Xubuntu har en mere letvægt desktop end Ubuntu: For Linux baserede styresystemer, så findes der rigtig mange desktops.
Xubuntus hjemmeside er:
http://xubuntu.org/I gennemsnit vil et program kun bruge 10% mere plads i RAM, hvis det er et 64-bit program, end hvis det var et 32-bit program, så jeg anbefaler at du bruger et 64-bit Linux baseret styresystem.
Der en teknisk fordel i at bruge et 64-bit styresystem, idet at man ikke så nemt løber tør for virtuel hukommelse, hvor virtuel hukommelse ikke er det samme som RAM.
Du kan også senere opgradere computerens RAM ved at installere f.eks. 8 GB RAM, og derefter straks tage den i brug uden de ca. 10% performance-tab, som der er, hvis en 32-bit PAE Linux kerne skal snakke med 8 GB fysisk RAM.
En PAE kerne kan adressere 36-bit (64 GB) RAM, men hvert program er stadig begrænset til at bruge 32-bit adresser, hvilket begrænser den til 4 GB i den virtuelle hukommelse.
Download Xubuntu "Trusty Thar"14.04.2 fra:
http://xubuntu.org/getxubuntu/#ltsLav backup af alle de data du ikke vil risikere at miste!/Lars