I mit svar flytter lidt rundt på dine spørgsmål så det er noget nemmere at læse:
pelle skrev:Jeg kom til at prøve noget med musik på i mappen, det var ikke min smag.
....
?Hvordan kan der komme filer ind i min PC som jeg ikke har ønsket?
Det er nemt at svare på, da du selv har givet svaret.
Det ikke rigtigt at du ikke har ønsket filerne da du "kom til at prøve noget musik, det var ikke min smag".
pelle skrev:Der er dukket en mappe op der hedder: Ubuntu_Free_Culture_....
Jeg kom til at prøve noget med musik på i mappen, det var ikke min smag.
Nu vil jeg gerne have slettet noget i mappen eller helst hele mappen.
?Hvordan gør jeg det?
Og som jeg ikke ejer og ikke kan komme af med igen!!
?Hvad vil det sige at jeg ikke ejer en fil?
Du har enten:
- kørt almindelige programmer ved at bruge sudo eller gksudo, eller
- på en eller anden fået ændret ejerskab af dine mappe og filerne i den mappe.
Husk ikke at køre almindelige programmer med sudo eller gksudo (det er meget sandsynligt det du har lavet).
Hvis du gør det alligevel vil filerne være ejet af bruger root, som er navnet på superbrugeren i Linux/BSD og UNIX systemer.
Det er derfor du ikke har tilladelse til slette de filer, da filernes brugernavne ikke passer med det brugernavn du har
Bemærk at her omtales en mappe også som en fil, fordi det rent teknisk faktisk er en fil med en liste af filer, hvor hver fil betår af 1 stk. tekst og 1 til mange i-nodes per fil - og en mappe er stadig en speciel fil.
Der er kun 1 måde du kan slette den på, og det er ved at slette filerne med et program der er tildelt superbruger rettigheder.
Vigtigt!
Når du bruger Nautilus (Filhåndtering) i superbrugertilstand, så kan du ødelægge filsystemet så meget at du gør systemet komplet ubrugeligt.
Det betyder at hvis det lykkedes dig at ødelægge filsystemet, så bliver du nødt til at reinstallere Ubuntu forfra. Du kan også risikere at miste massive mængder af data, hav en backup af alle de data du ikke ønsker at miste - nu er du advaret.- og så kommer kommandoen, som startes med ALT+F2 (Kør program), eller via terminal:
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og
indlejede systemer, hvor indlejrede systemer
er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags