ActionpackedPIVII skrev:Kunne godt tænke mig lidt konklussion hvis det er muligt

Så harddisk har det fint nogen gange og andre gange er der fejl på den, eller hvordan skal jeg forstå det?
Er det fordi harddisken på en eller anden måde bliver læst forkert? (jeg har valgt kompatibilitets tilstand i BIOS da ubuntu ellers ikke vil boot fra den)
Hej
SMART er en meldefunktion indbygget i nyere diske og dermed ikke en del af operativsystemet. På wiki er det glimrende beskrevet.
Se:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/S.M.A.R.T.I gamle dage.. dvs for mere end 10 år siden skulle man ved mistanke om fejl lave en tidskrævende overfladescan. Dette behov fjerner de fleste SMART implimenteringer idag, men bemærk at SMART er ikke en entydig standard.
Jeg har adskillige gange fået SMART meldinger fra diverse diske. Første gang giver det selvfølgelig et gip i en... Spørgsmålet står lysende klart på skærmen... f.eks er alt på disken utilgængeligt om 2 minutter og er ens backup nu af tilstrækkelig ny dato ? osv osv
Min erfaring er, at man skal tage det roligt. Noter dig hvad SMART meldingen REELT er (noter det ned) Er der kritiske data på disken, så tag med det samme en frisk backup.
Kør så stille og roligt videre og check løbende om der sker ændringer i SMART meldingen.
Er der derimod løbende ændringer i fejlmeldingerne, så er det nok en ny disk som skal til.
Lige nu sidder jeg med en harddisk som for mere end 2 år siden første gang fremkom med meldingen.. "harddisk failure" Det gør den stradig, men antallet af fejl er uændret selv med 8-12 timers daglig drift. Trods efterfølgende mange tusinde drifttimer virker disken - udover meldingen - 100%. fejlfrit.
vh
Poul