Indledning (kan springes over)
Jeg har i lang tid haft en fin Mac lignende docky menu i bunden. Men selvom denne, har jeg haft mine faste genveje i toppanelet og har ikke rigtig kunnet vænne mig fra at bruge Docky'en.
Forleden så jeg så et supert lækkert genvejpanel på en screenshot jeg simpelthen måtte kopiere.
Man kunne lave denne med docky og andre dock programmer, men da den jo er i monokrom ser det forkert ud at andre åbne programmer ligger sig sammen med disse.
Derfor har jeg bare brugt et standard gnome panel i bunden.
MiniGuide
1. Hent en samling monokrom ikoner her: http://brsev.deviantart.com/art/Token-128429570
2. pak dem ud i en mappe på skrivebordet, så de er let tilgængelige. Der er to temaer i ikonerne, en lys og en mørk, jeg har brugt den mørke, da det giver såden en forsænket effekt.
3. opret en mappe på skrivebordet.
4. kopier genveje af de programmer du ønsker at have, over i den nye mappe. Dette kan gøres ved at trække et program ikon fra hovedmenuen og ned i mappen.
5. Højreklik på en af de nye genveje og vælg egenskaber.
6. åben mappen med de monokrom ikoner du hentede fra internettet.
7. Træk det ønskede ikon over på genvejens ikon i egenskab dialogen og du har på denne måde givet din genvej et nyt ikon. Denne fremgangs metode gentages for alle genvejene.
8. opret et nyt panel, ved at højreklikke på dit andet panel og vælge tilføj nyt panel. Hvis du ligesom mig har panelet i toppen, kommer det et nyt i bunden.
9. højreklik på dette og vælg tilpas.
Her kan du f.eks.:
- Gøre det gennemsigtigt
- ændre størrelsen til eks. 48
10. Træk nu de nye genveje fra din mappe ned på denne og du får en fin stilren genvejsmenu, der ikke bliver forstyrret af andre åbne programmer mv.
Evt. problemer:
Da jeg bruger compiz, har jeg skygger på mine vinduer, men det dur ikke med sammen med et 100% transparent panel, så dette måtte jeg slå fra med compiz- manager under windows decorations.