Så vi kom igang med systemrescueCD lidt før, men der virkede Gparted til gengæld! (http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage). Den CD er GULD VÆRD for folk der roder med operativsystemer. Desværre har jeg ikke fundet en ubuntu/debian baseret ISO der kan tilnærmelsesvist det samme, så vi må nøjes med en gentoo distro
Hvis du prøver løsningen så brænder du en USB med systemrescueCD og booter med den på maskinen, vælger dansk keyboard (mener det er 11) og skriver startx når du får en kommandolinie. Herefter starter den en meget rudimentær GUI op, hvor gparted er let at finde.
MEN!
Så vidt jeg husker er problemet at det er NTFS der er fucked up, så du risikerer at miste al data på din harddisk. Så hvis du har filer der skal gemmes på NTFS drevet så skal der tages backup først.
...
Det kan også hjælpe at starte XP op et par gange og lave et par skanninger af drevet, da det kan være noget NTFS'ish noget der låser disken og ikke vil slippe den del der ser ud som om den er blevet frigjort.
Og det er virkeligt seriøst ment med at du skal prøve ubuntu mate. Min gamle bærbare med nogenlunde samme stats som din kunne lige akkurat køre 14.04LTS - men den flyver med ubuntu mate 14.04LTS (altså så meget en PC uden SSD kan flyve overhovedet