Jeg bruger selv 10.4 men må nu erkende at det ikke holder - med mindre jeg vil til at kompilere de nyeste udgaver af forskellige programmer selv - f.eks. libreoffice 3.4.3.
Der skal indsættes en del ppa'er for at man har de nyeste udgaver af programmerne og nogle enkle programmer er slet ikke kompileret til 10.4 mere. jo det er drønstabilt, men desværre også ved at være uddateret, hvis man vil være lidt med på beatet. Og da jeg er tvunget til at skulle bruge docx filer konstant, har jeg problemer med lige netop dette.
Ang. Mint
Mint er ikke en del af Ubuntu universet - bl.a. fordi det ikke er under CoC, men også fordi der følger programmer og drivers med, som ikke overholdet de licensforudsætninger Ubuntu køres under. Man kan måske ligefrem sige, at Mint-folkene har valgt at bryde ud af Ubuntu communitiet - netop for at kunne strømline deres egen distro. Og det er fedt at de har gjort det. Det er fedt at de har brugt den frihed der ligger i Ubuntu styresystemet - men det er ærgerligt at de ikke kunne finde en "Ubuntu"-way. Og det samme kan man sige om f.eks. turnkey-linux ( http://www.turnkeylinux.org/ )
Der er intet galt med Mint - og jeg ved at mange gamere og dem der foretrækker let bloating fortrækker den distro - og så selvfølgelig også seriøse brugere. Og netop fordi det bygger på Ubuntu kan man også søge støtte i Ubuntu communitiet - men man er som almen bruger ikke indviet i hvad det er de har ændret. Og om Ubuntupakkerne også virker helt efter hensigterne med filer/placering/indstillingsfiler osv.
Og det kommer til at blive værre nu hvor Ubuntu har forladt GNOME som shell. Ubuntu vil compilere til Ubuntu og de distro's der er under paraplyen - ikke Mint.
Det er communitiet der kunne facilitere min overgang til at blive fuldstids Linux/opensource-bruger - og det er communitiet der fik mig til at oprettet Freedomnotbeer.dk, hvor Arvai også gør en stor indsats. Communitiet drejer sig om samarbejde, opsamling af viden og deling af viden .... og at gøre det muligt for alle der vil at bruge Linux. Ubuntu er mere end bare at bruge en computer - det er at være en del af et fællesskab.
.ubuntu |oǒ'boǒntoō|
Ubuntu is an ancient African word meaning 'humanity to others'. It also means 'I am what I am because of who we all are'. The Ubuntu operating system brings the spirit of Ubuntu to the world of computers
Tag det som noget filosofisk pladder, men den ide at gjorde en latterlig lille ubetydelig Linuxdistro til en af de mest udbredt på verdensplan. At ændre den fesen varm orange farve til at blive et brand, som du og jeg har fuld og fri adgang til.
Og lige nu er de med Unity interfacet ved at give både Microsoft og Apple baghjul, da det kan overføres direkte til touch. Det ville ingen have troet for bare 2 år siden.
Så det drejer sig ikke om at trække linierne skarpt op, men at der er forskel på at være inde i og uden for communitiet.
Jeg ser unity som en udfordring - en udfordring for mig som poweruser til at gå igang med et nyt system - om det så bliver Lubuntu eller Xubuntu ved jeg ikke endnu. Så der er Linus og mig enige .
Så egentlig er jeg taknemmelig for at det nu bliver sjovt og udfordrende at bruge Ubuntu igen - for det har været lidt kedeligt siden 10.04 -for skidtet har jo bare virket.
Jeg tror mere på tanken bag Ubuntu end jeg tror på selve systemet - men det er en bonus jeg gerne tager med.