tuxx skrev:Hey Ajenbo,
Hvis du mener kilobyte, så ligger den omkring 2-3000 stykker den langsomme vej og en faktor 10 den gode vej. Jeg har hele tiden haft den samme hastighed begge veje, men efter det hele har været slukket en uges tid er det blevet langsomt.
Jeg benytter SSH til at overføre filer (SSHFS) under Ubuntu. På Windows er det SMB/CIFS med samme resultat. Jeg har derfor udelukket en softwarefejl og søger hardwaremæssigt.
Installer
wireshark (klik på link fra firefox), eller via ubuntu Softwarecenter/Synaptic, eller med:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get --assume-yes install wireshark
Når den er installeret start så wireshark:
Begynd at lytte på trafik på eth0 (jeg gætter at det er dit Gigabit Ethernet interface)
Begynd en fil overførsel i den retning der er langsom.
Nu skal du kigge efter retransmissioner, altså pakker der bliver gensendt fordi pakken blev ødelagt. Det er TCP laget der står for retransmissioner.
Den kan måske også bruge UTP, og så kan du se fejl pakker der bliver sendt retur med en meddelelse om at pakken blev modtaget. Der er naturligvis også UTP pakker der blever sendt igen (har samme cheksum, som en tidligere pakke/tidligere pakker)
Kan du ikke finde ud af pakke analyse kan du stoppe lytningen efter et par minutter, og så gemme de data wireshark har fanget i en pcap fil.
Den oploader du så til en webserver, og så henter jeg den og laver pakke analyse for dig.
Bemærk at med Gigabit Ethernet skal der ikke meget til før det går galt:
- kabelet er ikke til gigabit ethernet
- kabler der bøjer i en vinkel over 45 grader over en kort afstand
- beskadigede kabler
- stik er ikke korrekt udført (=terminering er ikke udført korrekt)
- skærmen er ikke ført med helt ud til stikket
Der er flere muligheder.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og
indlejede systemer, hvor indlejrede systemer
er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags