Jeg er sprit ny i Ubuntu, men er da ved at kunne finde rundt i det, men et problem er jeg stødt ind i som jeg ikke helt forstår.
Jeg vil gerne skifte DNS server, dette gjorde jeg først på min Ubuntu maskine, fint nok, adgang til internettet, men jeg kunne ikke få adgang til min NAS server og Win PC, som jeg bruger som server. Jeg fjernede DNS server indstillingerne og ingen problemer med at finde mine lokale PC'er.
Så tænkte jeg, hvad om jeg lavede DNS server indstillingerne i min router, som også er min adgang til internettet, dette gav samme problematik.
Gør jeg noget forkert eller er der en eller anden indstilling jeg overser.
Kan da lige tilføje problemet er både i 10.04 og 10.10
Anden DNS
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Anden DNS
Anders64 skrev:Jeg er sprit ny i Ubuntu, men er da ved at kunne finde rundt i det, men et problem er jeg stødt ind i som jeg ikke helt forstår.
Jeg vil gerne skifte DNS server, dette gjorde jeg først på min Ubuntu maskine, fint nok, adgang til internettet, men jeg kunne ikke få adgang til min NAS server og Win PC, som jeg bruger som server. Jeg fjernede DNS server indstillingerne og ingen problemer med at finde mine lokale PC'er.
Så tænkte jeg, hvad om jeg lavede DNS server indstillingerne i min router, som også er min adgang til internettet, dette gav samme problematik.
Gør jeg noget forkert eller er der en eller anden indstilling jeg overser.
Kan da lige tilføje problemet er både i 10.04 og 10.10
Hvis du i dit netværk giver din NAS server og din Win PC en bestemt IP adresse (på baggrund af deres MAC adresse for eksempel), så kan du i /etc/host indsætte et navn og en IP adresse.
Fast IP adresse til en maskine på baggrund af MAC adresse opsætter du i din router.
Der bliver kigget i /etc/hosts før der bruges DNS så det bør virke.
Jeg kan ikke rigtig forstå at du har et problem ved at skifte DNS servere. Hvad sker der hvis de alle bruger de samme DNS servere?
Sådan retter du i /etc/hosts filen:
- Åbn Terminal fra Programmer > Tilbehør menuen
Bemærk at indsæt (paste) i Terminal er tastekombinationen Shift+CTRL+V - Dernæst en backup af filen, hvis du gør noget du ikke skulle gøre i gedit.
Kør:Kode: Vælg alt
sudo cp /etc/hosts /etc/hosts_backup
Du bliver bedt om at taste dit kodeord. Der skrives ikke noget på skærmen imens du taster, men det modtages. Du kan ikke rette fejlindtastninger. Afslut indtastningen med enter/return/retur-tasten. - Nu skal vi åbne en teksteditor. Kør:
Kode: Vælg alt
gksudo gedit /etc/hosts
- Du må ikke slette indhold i filen
- Tilføj nederst i filen din win maskine og din nas server.
- Gem når du er færdig med at skrive
- Luk gedit
- Luk Terminal ved at skrive
Kode: Vælg alt
exit
eller brug tastekombinationen Shift+CTRL+Q
Formatet (hvordan du skal skrive) i /etc/hosts er for eksempel:
192.168.1.10 foo.mydomain.org foo
192.168.1.13 bar.mydomain.org bar
146.82.138.7 master.debian.org master
209.237.226.90 http://www.opensource.org
Rækkefølgen fra venstre mod højre er:
- IP adressen
- mindst et mellemrumstegn (white space)
- det der hedder canonical name - det er det du indtaster i en f.eks. browser
- mindst et mellemrumstegn (white space)
- et alias
Hvis din NAS har IP adressen 10.0.0.2 kan du f.eks skrive:
10.0.0.2 nas nas
Når du i Ubuntu skal snakke med din nas bruger du så bare ordet nas
I windows skal du finde en systemmappe der hedder etc og finde hosts filen (win XP), hvis du vil oprette en ip adresse til navn mapning til din ubuntu maskine, som også skal have den samme IP adresse hele tiden.
hosts findes også i de andre windows.
hosts kan måske hedde host
hosts filen er iøvrigt forgængeren for DNS
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej igen, det tog lidt længere tid end beregnet, men jeg har haft travlt med andre ting, men har nu fået tid til at prøve det hele af og jeg har stadig problemer med netværket, hvis jeg giver mit system en anden DNS også selv om det bliver gjort på wan siden af min router??
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Anders64 skrev:Hej igen, det tog lidt længere tid end beregnet, men jeg har haft travlt med andre ting, men har nu fået tid til at prøve det hele af og jeg har stadig problemer med netværket
ok
Anders64 skrev:jeg har stadig problemer med netværket, hvis jeg giver mit system en anden DNS også selv om det bliver gjort på wan siden af min router??
Det bliver du lige nødt til at forklare lidt bedre.
Hvad mener du helt præcis med
jeg giver mit system en anden DNS også selv om det bliver gjort på wan siden af min router
Du forklarer ikke hvordan du har forsøgt at løse problemet, så det er ikke muligt for mig at svare.
På en router kan DNS indsættes enten:
- ved at bruge manuelt indtastede statiske IP adresser til DNS servere
eller - ved at lade en DHCP klient på WAN siden få oplysninger om IP adresser til DNS servere
Hos internetudbydere kører DHCP på en server - typisk sammen med noget software der også monitorerer nettets tilstand.
Sidste mulighed er at en klient ikke bruger DHCP på LAN siden, men har statisk IP adresse, netmaske, og IP adressen på gateway og DNS indtastet manuelt (typisk for en server)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags