Lidt info tak

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
RoYalPIMP

Lidt info tak

Indlæg af RoYalPIMP »

Hey, jeg har været på denne side før, hvor jeg også fik lidt hjælp. Men efter lidt tid gik det i stå, og jeg skiftede linux ud med xp igen da jeg aldrig fik løst min problemer. Istedet fik jeg mod på at installerer linux på mit andet bærbar, og der har det virker fint, indtil videre.
Jeg har så nogle ting jeg gerne vil vide mere om, og afklaret nogle af dem, så håber der er et par stykkker af jer som gider bruge lidt tid og svare på alle tingene.

Jeg har Ubuntu Fiesty på mit IBM bærbar med intel, og det hele virker (heldigvis) Jeg har så ville prøve at have et baggrund ved brug af skydome (beryl). Men jeg kan ikke få det til at virke. Har prøvet forskellige størrelser. Nogen af jer der ved hvilken størrelse det skal være for at det virker? Mit skærmopløsning er 1024x7xx (sidste tal glemmer jeg altid)

Ellers så er der bare småting som jeg vil vide fx:

Hvad er:
- Hvordan installerer man .gz eller .tar på ubuntu?
- AIGLX
- X
- XGL
- Repositories

Hvordan får jeg:
- Ændret den der Ubuntu mærke i proceslinjen? (evt hvordan kan jeg lave det hele om til mac lookalike, vil gerne prøve det og har ikke kunne finde nogle temaer som ligner det endnu :( )

- film og klips til at være i bedre kvalitet? Alle de film jeg afspiller, afspilles i totem, og der er mega meget kontrast på, hvilket gør billedet meget hvid :( og alle andre programmer der virker filmene ikke ordenligt.

- Hvis i kender til Objectdock fra windows, hvilket program anbefaler i så til linux som minder om det? Har prøvet med gdesklets, men det stinker ærligt. Og her idag prøvet jeg AWN (tror jeg vidst det hedder) og det kunne jeg heller ikke få til at funke rigtig. fx kunne jeg ikke få "program starters" til at virke

Kan jeg få ubuntu studio på mit pc? har ikke meget viden om det ligenu, men vil gerne lære mere go samtidig lære tingene.

Indtil videre kan jeg ikke komme på flere ting. Håber at jeg får svar på alt.

På forhånd tak
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Lidt info tak

Indlæg af Wrapper »

RoYalPIMP skrev:Ellers så er der bare småting som jeg vil vide fx:

Hvad er:
- AIGLX
- X
- XGL
- Repositories

tar (incl. gz, bz og og hvad der nu ellers er) er et komprimeringsformat, lidt ligesom .zip og .rar. Men det du mener er nok at ofte når man henter disse pakker ned er det kildekoden til et program. Denne skal kompileres før programmet virker.
Først skal man udpakke tar-filen, det kan man bl.a. gøre på følgende måde:
tar -zxvf filnavn.tar.gz

så skal der kompileres, en måde at gøre det på er:

./configure
make
make install

- Første kommando laver en ny såkaldt makefil (aner ik helt hvad det er). Anden kommando "make" kompilere programmet. og den sidste "make install" installere programmet.

- AIGLX
Mener det er et alternativ til XGL (kig ned)

- X
Den grafiske bruger flade (GUI) har noget der hedder en X-server - det er bl.a. en vigtig del i XGL og andre 3D effekter. Mener X er det der styre GUIen.

- XGL
XGL er noget af det nyeste inden for Eyecandy til Linux. XGL er en såkaldt X-server. XGL kræver dog at man allerede har en window-manager på sin maskine, det kunne f.eks. være Gnome eller KDE.
XGL tilfører nyt liv til dit skrivebord, dette være sig i form af "blævrende" vinduer, eller en "cube" når man skifter arbejdsområde.

- Repositories
Oversat er det depoter. Det "depoter" på nettet som opbevarer de såkaldte pakker, dvs. programmer som du kan installere via apt-get, aptitude, synaptics osv.
Man kan fjerne og tilføje dem på denne måde:
nano /etc/apt/sources.list
Jeg anbefaler dog at hvis man ikke har så meget kendskab til terminalen, så bår man tilføje/fjerne dem i synaptics.
Synaptics > settings > repositories > third party

Da du er interesseret i Eyecandy kan jeg anbefale en guide jeg skrev for noget tid siden: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=276
Billede

Billede
noflex
Geografisk sted: Pandrup, Nordjylland

Lidt info tak

Indlæg af noflex »

vil lige knytte lidt info til det som Wrapper skrev.

./configure laver som han rigtig nok skriver en makefil, en makefil er en fil som bruges til at compile et program, en makefil indeholder oplysninger om hvilke parameter, der skal bruges til at lave programmet, hvor det skal installeres og sådan noget. Du kan ændre disse parameter ved at give configure nogle oplysninger, om de ting du vil ændre, som regel kan du bruge configure --help til at se hvad du kan ændre.

make
make er et program som bruger makefil til at compile programmet, da der i makefil er oplysninger om hvilken compiler osv. der skal bruges for at lave programmet.

make install
kopier filer til de mapper de skal ligge i for at programmet som du netop har lavet kan køre.

Det er vigtigt at forstå at programmer som du installer med disse kommandoer, ikke er helt så nemme at fjerne igen, da de ikke benytter sig af pakkesystemet, og ikke alle har en make uninstall funktion, det er meget få der har det. Der er så programmer som checkinstall og andre som gør dette lidt letter at have med at gøre.
En god ide med tgz er at installer dem i dit /home/user da det gør det letter at fjerne dem igen, men du undgår også at du får en masse uønsket filer spredt ud over hele dit system.

Inden du giver dig i kast med at installer tgz. skal du tjekke om ikke der findes en .deb fil, da det er langt letter at håndtere, de også sørge for at afhænigheds til andre filer bliver opfyldt.

have fun!
noflex
AMD64 X2 5000+ Ubuntu 7.04 amd64
noflex@jabber.org
RoYalPIMP

Lidt info tak

Indlæg af RoYalPIMP »

Okay tak for hjælpen. Det var faktisk meget lærerigt.

Dog vil jeg nu gerne vide hvordan man installere programmer i ens /home/user/ mappe som du siger? for wrapper linker til eyecandy siden, hvor adesklets er med, hvilket jeg gerne vil prøve. Så der er det jo ikke sikkert at jeg vil beholde det, og derfor ville det være dejligt at kunne fjerne det igen. og evt også hvordan man fjerner nogle programmer :)
noflex
Geografisk sted: Pandrup, Nordjylland

Lidt info tak

Indlæg af noflex »

Først vil jeg sige at installer fra source, ikke altid bare går som det skal, der kan være mange pakker du skal have installeret for du kan køre configure til enden, og det er ikke engang sikkert at alle pakker er tilgængelige osv.

Men har du fundet et program som du vil installer fra source, har du et par muligheder som jeg har nævnt tidliger, for at installer til /home/user/ skal configure som regl have --prefix=/home/user/ men tjek din configure med --help. Dette gør at når du køre make install vil filerne blive lagt i dit home, og opretter nogle dir så som ~/bin osv. for at du så kan køre det program skal du have tilføjet ~/bin til din path, det gør du ved at rette i din .bashrc her skal du sætte export så den inkluder ~/bin Når alt dette er gjort skulle du kunne afvikle dit program.

For så at slette det igen, skal du jo bare slette de filer den har lagt i dit /home/user

En anden måde at installer fra source er at bruge programmet checkinstall, dette program kan lave en .deb pakke som du så kan installer med dpkg -i pakke.deb og betyder jo så også at du kan fjerne den igen med dpkg -remove pakke

Håber dette besvare noget af det du søger, hvis ikke må du jo råbe op :)

have fun!
noflex
AMD64 X2 5000+ Ubuntu 7.04 amd64
noflex@jabber.org
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Lidt info tak

Indlæg af Toddvarg »

Jeg hænger mig på denne tråd, da jeg har lidt problemer med .tgz filer. Jeg har læst forskellige steder hvor let der er at udpakke og få det her til at fungere, så et eller andet gør jeg forkert.

Jeg har downloadet et regnskabsprogram der kaldes Saldi og under egenskaber kan jeg se at den kaldes saldi_1.1.1.tgz. Jeg går ind i en terminalen og skriver
tar -zxvf saldi_1.1.1.tgz
og får som resultat:
tar: saldi_1.1.1.tgz: Kan ikke open: No such file or directory
tar: Fejl kan ikke reddes; afslutter nu
tar: Child returned status 2
tar: Udsat fejl-afslutning som resultat af tidligere fejl

selv om jeg skriver sudo får jeg samme resultat. Jeg har haft saldi_1.1.1.tgz liggende på skrivebordet og i tmp-mappen, men lige lidt hjælper det. Er det nogen som kan komme med et bud på hvad der går galt. Og jeg antager at hvis jeg kommer så langt at jeg får det her til at virke, skal jeg skrive i terminalen:
./configure
make
make install

skal det være sudo foran ./configure
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
fas
Geografisk sted: Nørresundby

Lidt info tak

Indlæg af fas »

Hvis jeg forsdtår det du skriver rigtigt, så prøv at flytte din tar-fil til /home/dinbruger. Det kan gøres med klip/sæt-ind (nautilus) eller "sudo mv /home/dinbruger/Desktop/saldi_1.1.1.tgz /home/dinbruger/ (terminal).

Derefter åbner du en terminal og skriver "cd /home/dinbruger"

Så kører du kommandoen "tar -zxvf saldi_1.1.1.tgz"

Derefter "cd /home/dinbruger/saldi_1.1.1" og

,/configure
make
make install

Så skulle den gerne være der.

mvh.
fas
Ubuntu 8.10, Ferrari 4005WLMi
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Lidt info tak

Indlæg af Toddvarg »

Mit problem var at jeg ikke kunne finde tgz pakken, der lå på desktop. Det har jeg løst nu, men jeg fik vide af noflex at det jeg prøvede at installerer som program er en web application, derfor skal jeg installer Apache web server og php samt postgresql-server foran den skal fungere, så det går jeg i gang med efter sommerferien.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Link700

mine proceslinjer:S

Indlæg af Link700 »

hey jeg har lidt af et problem jeg har lige fået cuben til at virke men nu er mine proceslinjer lige smuttet sin vej hvordan for jeg dem igen???
Link700

det samme

Indlæg af Link700 »

lige meget har fundet dem