OpenOffice fejl - kan ikke geninstallere

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

OpenOffice fejl - kan ikke geninstallere

Indlæg af Vinder »

Jeg fik i går en fejl ved opdatering, som resulterede i at jeg afinstallerede pakker, der satte OpenOffice ud af funktion. Ingen problemer tænkte jeg - det er vel bare at geninstallere, men jeg får, når jeg prøver dette, en fejlmeddelelse, der lyder sådan:

Kode: Vælg alt

E: /var/cache/apt/archives/openoffice.org-core_1%3a3.1.0-3ubuntu2~intrepid1_i386.deb: løb tør under læsning i buffer_copy ('backend' dpkg-deb under './usr/lib/openoffice/basis3.1/program/libxoli.so') ("short read")

Hvad er det der er galt? Jeg kan ikke få afsluttet geninstallationen af OpenOffice.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: OpenOffice fejl - kan ikke geninstallere

Indlæg af Stra »

Der kunne være et afhængighedsproblem.

Prøv i terminal at skrive

sudo invoke-rc.d system-tools-backends stop
sudo dpkg --configure -a
taget herfra http://forum.ubuntuusers.de/topic/synap ... ermeldung/

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Vinder

Indlæg af Vinder »

Den sidste kommando gav følgende:

peter@peter-desktop:~$ sudo dpkg --configure -a
dpkg: afhængighedsproblemer forhindrer konfiguration af python-uno:
 python-uno afhænger af openoffice.org-core (= 1:3.1.0-3ubuntu2~intrepid1), men:
  Pakken 'openoffice.org-core' er ikke installeret.
dpkg: fejl under behandling af python-uno (--configure):
 afhængighedsproblemer - efterlader den ukonfigureret
Der opstod fejl under behandlingen:
 python-uno

Det er vel ikke overraskende, for jeg prøver jo netop at installere openoffice. Jeg har prøvet at fjerne python-uno via Synaptic, men det kan ikke lade sig gøre.
Stra

Indlæg af Stra »

Vinder skrev:Den sidste kommando gav følgende:

peter@peter-desktop:~$ sudo dpkg --configure -a
dpkg: afhængighedsproblemer forhindrer konfiguration af python-uno:
 python-uno afhænger af openoffice.org-core (= 1:3.1.0-3ubuntu2~intrepid1), men:
  Pakken 'openoffice.org-core' er ikke installeret.
dpkg: fejl under behandling af python-uno (--configure):
 afhængighedsproblemer - efterlader den ukonfigureret
Der opstod fejl under behandlingen:
 python-uno

Det er vel ikke overraskende, for jeg prøver jo netop at installere openoffice. Jeg har prøvet at fjerne python-uno via Synaptic, men det kan ikke lade sig gøre.
Prøv med denne kommando i terminal

sudo aptitude purge pyton-uno
lykkedes det ikke, kan du forsøge med

sudo aptitude purge -f pyton-uno

stra

PS har du en anden openoffice.org-core (version 1.3.0.1) installeret, kan det være du skal afinstallere den først.

Og hjælper det ikke vil jeg gerne se et skærmbillede fra synaptic af, hvad du har installeret af openoffice
stra
Vinder

Indlæg af Vinder »

Jeg har nu prøvet at fjerne pyton-uno med den den viste kommando. Det så ud til at lykkes. Når jeg nu prøver at geninstallere Openoffice får jeg så den viste fejl:

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/wz249686.png

Jeg har ikke nogen anden openoffice.org-core installeret. Hvordan laver jeg en overskuelig udskrift af pakkerne i Synaptic? Hvis jeg søger kommer der jo en meget lang liste, hvor kun nogle få er markeret med "grøn firkant" som installeret.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Vinder skrev:Jeg har nu prøvet at fjerne pyton-uno med den den viste kommando. Det så ud til at lykkes. Når jeg nu prøver at geninstallere Openoffice får jeg så den viste fejl:

Jeg har ikke nogen anden openoffice.org-core installeret. Hvordan laver jeg en overskuelig udskrift af pakkerne i Synaptic? Hvis jeg søger kommer der jo en meget lang liste, hvor kun nogle få er markeret med "grøn firkant" som installeret.

hmmm den der fejl siger ikke rigtigt noget der siger mig noget. men...
prøver du at installere openoffice 3,1 eller 3,0?
for jeg har haft en del ballade med 3,1, men har fundet en lille workaround hvor jeg sletter en masse pakker, opdaterer og så installerer dem igen
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Vinder

Indlæg af Vinder »

Jeg prøver at installere fra Programmer->Tilføj/fjern - er ikke helt sikker på hvilken version der ligger der.

Kan du afsløre hvad din workaround går ud på? Så kunne jeg jo eventuelt prøve om den gør nogen forskel. Jeg er lidt ligeglad om det er version 3.0 eller 3.1.
Stra

Indlæg af Stra »

Vinder skrev:Jeg har nu prøvet at fjerne pyton-uno med den den viste kommando. Det så ud til at lykkes. Når jeg nu prøver at geninstallere Openoffice får jeg så den viste fejl:

Hvis du står i status (synaptic nederst til venstre), kan du trykke på installeret, og du vil kun få de pakker, som er markeret med grønt at se. Dem kunne du tage et skærmbillede af og ligge herind.
stra
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Vinder skrev:Jeg prøver at installere fra Programmer->Tilføj/fjern - er ikke helt sikker på hvilken version der ligger der.

Kan du afsløre hvad din workaround går ud på? Så kunne jeg jo eventuelt prøve om den gør nogen forskel. Jeg er lidt ligeglad om det er version 3.0 eller 3.1.

jo da...
den er en smule avanceret... og jeg bruger terminalen da jeg syntes dette er lettere.

hvis du vil opdatere til openoffice 3,1 så skal du tilføje et repository med disse filer samt en nøgle til dette. I terminalen kan dette gøres med en komando nemlig denne:

sudo cp /etc/apt/sources.list ~/sources.tmp && sudo chmod 777 ~/sources.tmp && echo "deb http://ppa.launchpad.net/openoffice-pkgs/ubuntu `lsb_release -cs` main" >> ~/sources.tmp && echo "deb-src http://ppa.launchpad.net/openoffice-pkgs/ubuntu `lsb_release -cs` main" >> ~/sources.tmp && sudo chmod 644 ~/sources.tmp
sudo mv ~/sources.tmp /etc/apt/sources.list && gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 60D11217247D1CFF && gpg --export --armor 60D11217247D1CFF | sudo apt-key add -

så skal vi have slette en stak pakker som laver ballade

sudo aptitude purge openoffice.org-base-core openoffice.org-calc openoffice.org-common openoffice.org-core openoffice.org-draw openoffice.org-gnome openoffice.org-gtk openoffice.org-help-da openoffice.org-help-en-gb openoffice.org-help-en-us openoffice.org-impress openoffice.org-l10n-da openoffice.org-l10n-en-gb openoffice.org-l10n-en-za openoffice.org-math openoffice.org-style-human openoffice.org-writer python-uno -y

så opdaterer vi med

sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade -y && sudo aptitude install openoffice openoffice.org-base-core openoffice.org-calc openoffice.org-common openoffice.org-core openoffice.org-draw openoffice.org-gnome openoffice.org-gtk openoffice.org-help-da openoffice.org-help-en-gb openoffice.org-help-en-us openoffice.org-impress openoffice.org-l10n-da openoffice.org-l10n-en-gb openoffice.org-l10n-en-za openoffice.org-math openoffice.org-style-human openoffice.org-writer python-uno -y && sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade -y

hvis dette ser alt for uoverskueligt ud har jeg selv et script til det som kan køres med følgende:

wget http://soundpartner.linux.dk/904/ooo.sh && sh ooo.sh 
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Vinder

Indlæg af Vinder »

Jeg prøvede at køre soundpartners forslag, men fik endnu engang fejl ifm. pyton-uno, da installationen var kørt næsten færdig.

Efter det mislykkede forsøg har jeg følgende Openoffice-pakker installeret i Synaptic:

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/4GR41382.png

Any clues??
Stra

Indlæg af Stra »

Vinder skrev:Jeg prøvede at køre soundpartners forslag, men fik endnu engang fejl ifm. pyton-uno, da installationen var kørt næsten færdig.

Efter det mislykkede forsøg har jeg følgende Openoffice-pakker installeret i Synaptic:

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/4GR41382.png

Any clues??
I forhold til min installtion mangler du disse pakke

openoffice.org-core
+

python-uno
+

openoffice.org-base-core
. Hvad siger den hvis du forsøger at installere dem?

Stra
stra
Vinder

Indlæg af Vinder »

Begge de to sidste pakker har afhængigheder der gør at Synaptic forsøger at installere pakken openoffice.org-core også. Det betyder at jeg får en fejl, når jeg forsøger at installere det tre pakker, der er identisk med den jeg nævner i min første post.

Jeg har forsøgt at installere pakkerne en for en, så jeg kunne se om det ville lykkes med en eller flere af dem.

Fejlmeddelelsen i den første post synes jeg ser ud til at vise problemer med to pakker/filer. Er løsningen at slette en eller begge de viste filer? Er der nogen risiko?

TILFØJELSE:

Jeg har prøvet at søge på de to pakker/filer, men "./usr/lib/openoffice/basis3.1/program/libxoli.so'" findes ikke på maskinen. Hvordan kan jeg gendanne den - pakken findes ikke i Synaptic?
Stra

Indlæg af Stra »

Vinder skrev:Begge de to sidste pakker har afhængigheder der gør at Synaptic forsøger at installere pakken openoffice.org-core også. Det betyder at jeg får en fejl, når jeg forsøger at installere det tre pakker, der er identisk med den jeg nævner i min første post.

Jeg har forsøgt at installere pakkerne en for en, så jeg kunne se om det ville lykkes med en eller flere af dem.

Fejlmeddelelsen i den første post synes jeg ser ud til at vise problemer med to pakker/filer. Er løsningen at slette en eller begge de viste filer? Er der nogen risiko?

TILFØJELSE:

Jeg har prøvet at søge på de to pakker/filer, men "./usr/lib/openoffice/basis3.1/program/libxoli.so'" findes ikke på maskinen. Hvordan kan jeg gendanne den - pakken findes ikke i Synaptic?
Først kan du afinstallere "openoffice.org-hyphenation-en" (ser ud som om den er til version 2.4) Derefter geninstaller du og "openoffice.org-l10n-common" og derefter installation af tre tidligere nævnte pakker.

Hjælper det ikke kunne du prøve at oprette libxoli.so selv. Først skriv i terminal

sudo nautilus
for at kunne ændre i nautilus med root rettigheder, så forsigtighed.
Derefter finde hen til /usr/lib/openoffice/basis3.1/program/ vælg opret mappe og kald den libxoli.so.

Om det så virker ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd.

stra
stra
Vinder

Indlæg af Vinder »

Jeg syntes ikke at jeg kunne få løst problemet med min OpenOffice og havde derfor tænkt mig at lave en clean install af Ubuntu 9.04 i stedet for den eksisterende 8.10. Da jeg tilgik maskinen i lørdags kørte jeg som sædvanligt en opdatering og kunne se at der var OpenOffice-pakker blandt det der lå til download. Jeg opdaterede og prøvede – uden det store håb – igen at installere OO fra Programmer->Tilføj/fjern. Det lykkedes!!! :)

I forbindelse med back-up af mit gamle /home før den planlagte ny installation havde jeg fjernet de skjulte mapper .openoffice og .openoffice2, som jeg havde liggende. Umiddelbart efter mapperne var slettet prøvede jeg også at installere OO, men uden succes.

Jeg ved altså ikke hvad der løste problemet, men det kan vel kun være enten sletning af mapperne .openoffice og .openoffice2 plus genstart – eller de nye opdateringer fra sidste uge – eller en kombination af det hele.

Resultatet er dog at jeg igen har en fungerende kontor-pakke og at jeg slap for en ny installation denne gang.