Hej Brandt.
Jeg ville søge efter en guide der hedder "the perfect ubuntu server"
Det er en yderst informativ guide. Specialt hvis man ikke er kendt med "server" delen (som burde hedder basic install) Server installationen har absulut intet at gøre med en server install. Denne installation installere KUN basic.
Så alle "server" programmer skal du selv finde og installere.
Jeg har selv kørt min egen "hjemmeserver" de sidste 4-5 år. Og har hvist altid brugt ubuntu. I hvert fald som den primær løsning. Har jo selvfølgelig prøvet at rode med andre systemer også

. Men jeg falder altid tilbage til Debian pakkesystemet.
Nå men til dine spørgsmål.
1. Samba ville jeg vælge som din primær fildelingserver. (dette findes i den føromtalte guide)
2. Bittorrent... Tjaaa... Her er der vel lige så mange måder at gøre det på. Som der er forskellige meninger... Men en af mulighederne ville da være at dele en mappe gennem samba (på serveren) og smide alt du henter (fra dine clienter) i denne mappe...
3. domæner. Det er bare at sætte en apache webserver op og køre de forskellige domæner og virtual domæner. (dette findes i den føromtalte guide)
4. Mail server. Langt den letteste og samtidige holdbare løsning (efter min mening) er postfix. (dette findes i den føromtalte guide)
Så alt i alt er det bare at søge på google efter "the perfect ubuntu server" og evt tilføje søgeord som postfix og samba.
Og så er der jo selvfølgelig som du selv skriver mange timers læsning foran dig. Jeg læser stadig som en gal på disse områder

Håber dette vil hjælpe dig bare lidt i den rigtige retning. Eller evt give dig nye idér

- Frederik
PS. Glemte lige de sidste par spørgsmål.....
du kan altid optimere sikkerheden. En sikkerhed er jo aldrig mere sikker end den næste person der kan bryde den. Så det kommer halt an på hvor paranoid men selv er. Jeg køre selv med både intern filserver og webserver på samme maskine. Og har indtil nu undgået et angreb. Men om igen. Hvem gider da også og angribe "hr hansen" i nummer 5 på "ingenmandsvej" i lille DK. Ja igen det er et spørgsmål om hvad man selv behager. du kan jo evt sætte en webserver op på én "box" og derefter en filserver op på en anden "box" (box=maskine)
Antivirus..... tjaa.... du kan da installere det og sætte det op sådan at det scanner alt udgående mail og opdatere sig selv en gang imellem. Så er du da sikker på du ikke sender en virus videre til en anden person. Men om det er nødvendigt.... Hehe tror ikke engang jeg tør svare på det. Er sikker på der er de første 100 forskellige meninger om det indenfor ganske kort tid så. Og lad os da holde din tråd. Til hvad der er vigtig

Men som en fodnote. Kan jeg da fortælle, at jeg har antivirus installeret som den overnævnte løsning