Opdateringshåndtering - 8.10/9.04 [LØST]

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Opdateringshåndtering - 8.10/9.04 [LØST]

Indlæg af Vinder »

Jeg opdaterer helst via System->Administration->Opdateringshåndtering, da jeg synes at det er betryggende at jeg får en liste over de tilgængelige opdateringer, før jeg siger ok til at hente dem. Siden Ubuntu version 9.04 blev frigivet har denne stået som en mulig opgradering i listen over opdateringer, men jeg har foreløbig valgt at blive på 8.10.

Problemet/spørgsmålet går på at jeg, når jeg kører opdateringen via GUI, nu får vist en lang række opdateringer som er "grå" og ikke kan vælges. Jeg regner med at det skyldes at de viste opdateringer er til 9.04 og derfor ikke relevante/brugbare for min 8.10-installation. Er der en måde, så man kan sætte opdateringshåndteringen til kun at søge efter og vis opdateringer til 8.10?

Problemet er jo at det med tid vil ende med at blive en utrolig lang liste med opdateringer, der skal ses igennem, for at spotte de opdateringer, der tilhører 8.10.
Senest rettet af Vinder 15. maj 2009, 22:14, rettet i alt 1 gang.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Opdateringshåndtering - 8.10/9.04

Indlæg af laoshi »

Jeg vil tro at du slipper for den lange liste, hvis du går ind i System > Administration > Softwarekilder og redigerer på fanen 'opdateringer' så du nederst vælger 'aldrig' til 'vis nye distributionsudgivelser'
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Vinder

Indlæg af Vinder »

Det lød ellers så lovende :)

Desværre er resultatet kun at opdateringshåndteringen ikke viser den nye distro 9.04. Listen over ubrugelige opdateringer bliver længere og længere - er nu vist oppe på ca. 25 stk (fik dog 6 brugbare i dag - hurra!).

Jeg får hver gang en "advarsel" om at ikke alle opdateringer kan installeres - med valgmulighederne "vælg delvis opgradering" eller "luk". Her skal jeg så vælge "luk", hvorefter advarslen lukkes og jeg kan kontrollere og installere de pakker der åbenbart passer til min distro.

Når man ved det, er det selvfølgelig ikke noget problem, men jeg var nu helst fri for at se advarslen.

Er der nogen forslag?
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Her er noget helt galt med logikken. De opdateringer som vises i din opdateringshåndtering hører ALLE til din udgave af Ubuntu.

Med mindre du, manuelt, har tilføjet repos til 9.04, og derved, fejlagtigt, modtager opdateringer beregnet på 9.04 til din 8.10 version, så hører alle opdateringer til din udgave.

Når du, næste gang modtager den advarsel, så SKAL du køre en delvis opgradering for at få de sidste opdateringer med.

Kør eventuelt, i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude update

Og herefter:

sudo aptitude safe-upgrade
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Vinder

Indlæg af Vinder »

Hvis jeg vælger "delvis opgradering" får jeg en fejlmeddelelse der lyder sådan:

Kunne ikke beregne opgraderingen 

An unresolvable problem occurred while calculating the upgrade.

This can be caused by:
 * Upgrading to a pre-release version of Ubuntu
 * Running the current pre-release version of Ubuntu
 * Unofficial software packages not provided by Ubuntu

Dette er højst sandsynligt et midlertidigt problem, prøv igen senere.

Der er ikke tale om et midlertidigt problem! Og jeg har ikke rodet med release 9.04 - hverken i den endelige version eller i nogen pre-release.

Jeg har kørt de to kommandoer du nævner via terminalen og så blev der faktisk hentet en hel del ting, bl.a. den nye kerne 14. Jeg kan se i terminalen at den sidste terminal-kommando opgraderer 19 pakker (og der meldes ikke om fejl). Herefter beder systemet om en genstart, hvilket jeg så har gjort. Når jeg så efter genstart vælger den grafiske opdateringshåndtering får jeg samme fejl som tidligere. Nu står der så 19 grå pakker i listen, som jeg ikke får lov at røre ved.

Jeg studser lidt over at de 19 pakker går igen i både terminal og GUI og lurer lidt på om fejlen nu blot skyldes at der ligger en log et eller andet sted, der skal slettes.

Hvordan kommer jeg videre?
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Prøv lige engang at tjekke dine softwarekilder under System>Administration. Kig især efter under fanen "Tredjeparts-kilder" om ikke der her skulle være et clue til hvad problemet skyldes. Måske har du, uden at tænke over det, evt. via Ubuntu Tweak lagt nogle tredjeparts repos ind i software-kilder.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Vinder

Indlæg af Vinder »

Dette er hvad jeg har stående under softwarekilder:

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/2T002416.jpg

Jeg skriver dette indlæg fra en anden PC, som har samme opsætning som min egen. Problemet er det samme på denne (men dog med et andet antal grå pakker i opdateringshåndteringen).

Vedlagte kan måske illustrere hvad jeg ser når jeg åbner Opdateringshåndteringen:

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/wjq03125.jpg

Pakkerne vises i Opdateringshåndteringen inden jeg har bedt om at få kontrolleret for opdateringer, så oplysningerne må vel være blevet gemt i en log?
Vinder

Re: Opdateringshåndtering - 8.10/9.04 [LØST]

Indlæg af Vinder »

Sagen er løst.

Af en eller anden grund er der ikke sket en synkronisering mellem Opdateringshåndtering og Synaptic - eller mellem terminalkommandoerne og Synaptic. I hvert fald løstes problemet ved at køre "Genindlæs", "Vælg alle opgraderinger" og "Anvend" i Synaptic. Når jeg derefter kører Opdateringshåndtering er listen tom - altså fuldt opdateret.

Jeg undrer mig bare over hvorfor jeg også skal bruge Synaptic, for jeg har altid hidtil kunne nøjes med at bruge Opdateringshåndtering?