Jeg har rippet noget musik - både med forskellige programmer (SoundJouicer, Grip, RipperX) og i forskellige formater (ogg, flac, mp3)
Mit musik har jeg placeret dels lokalt på min Ubuntu-PC, dels på en NAS-server, der kører SqueezeCenter, så jeg kan afspille musikken på min SqueezeBox.
Den slags elektronisk musik virker jo kun "rigtigt", når det er rigtigt "tagget" - ellers kan man jo ikke se, hvad man hører

Jeg har tidligere forespurgt forum omkring software til redigering af tags. (https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=6527), men det lader ikke til at være et emne, der optager mange Ubuntu-brugere.
Lad det nu ligge - jeg har nemlig et spørgsmål om adgang til filerne:
1) Når jeg efter endt "ripping" kopier filerne (via ssh) til omtalte NAS-server må jeg der finde mig i de tags, som filerne er tildelt ved "rippingen" - for der er ikke adgang til at redigere i filerne på NAS-serveren - hverken via Windows eller via Ubuntu.
Jeg forsøger at køre det i ovenfor nævnte tråd nævnte program: MP3tag (via Wine), men MP3tag kan ikke lide filer, der ikke kan redigeres, så det crasher ved forsøg på indlæsning af filerne i programmet (altså før evt. ændringer i filerne)
Jeg forsøger at ændre i filernes rettighederne via egenskaber i filhåndteringen, men det lader ikke til, at have den store effekt.
Når jeg tilgår NAS-serveren med ssh i Filhåndteringen, og højreklikker for at vise egenskaber for en af de filer, der er rippet i Ubuntu, kan jeg der læse, at filens rettigheder besiddes af "root", mens rettighederne til de filer, som tidligere er rippet i Windows besiddes af en ejer, der er benævnt: "503", mens gruppen er benævnt: "users"
Hvis i stedet i Filhåndteren tilgår en fil i en delt mappe på min WinXP-PC, kan jeg se, at disse filers rettigheder ikke kan afgøres!?
2) De mp3- og flac-filer, som jeg har rippet i Ubuntu kan jeg ikke afspille i Rythmbox - men de filer, der tidligere er rippet via Windows (også mp3 og flac) spiller Rythmbox fint.
Ny-rippede ogg-filer spiller fint i Rythmbox

Det giver da ingen mening, eller hva'?
Jeg beklager at indlægget blev så langt, men jeg har forsøgt at beskrive hvad jeg oplever som "problemets kerne".
At fatte sig i korthed er desværre ikke en af mine stærke sider