Jeg ved ikke lige, hvor jeg skal skrive følgende, men nu prøver jeg her i dette forum

Min søn har fået sig en fint stor og relativ hurtig USB pen.
Så var vores tanke selvfølgelig, at vi ville installere UBUNTU derpå (indtil videre en 14.04LTS).
Tanken går så det videre, at han kunne installere sine programmer og lignende på USB'en, og benytte denne på flere computere.
For eksempel på min computer (som kører UBUNTU i forvejen), men måske også på hans skolebærbare, som knokler med at køre Win7.
Vi ville gerne lave fx en 32GB UBUNTU partition på disken (til boot og programmer), og lave resten til exFAT (til dokumenter).
Men hvilket filsystem er bedst på den bootable partion og hvordan installeres GRUB?
Vi forsøgte lidt - først med mindre held .. øv ..
Og ville egentligt have spurt herinde, men vi kom videre ..
Efter vi fandt ud af at lægge GRUB på USB-drevet, så virker det fint med et ext4 filsystem på den partion, som UBUNTU ligger på

Så med USB-drevet isat, er det nu en del hurtigere at boote UBUNTU eller lukke ned, end min traditionelle SSHD .. også lidt øv

Måske kan en af jer lave en korrekt installationsvejledning til ovenstående.
Så kan I samtidig overveje, om det er noget, I også kan anbefale?
Bedste hilsner
./nick og søn
PS. Dette virker selvfølgelig bedst, hvis man har en USB 3 port eller bedre (pt. 3.0 eller 3.1) og en hurtig USB-pen.