Hehe, jeg har været i branchen siden vi rodede rundt i MS-DOS 5.0 og så småt begyndte at installere Windows 3.0 og efterhånden også Win 3.1 og 3.11. Derefter gik det slag i slag med Win95, Win98, WinME, XP, Vista, og nu også Win7 og 8/8.1.
Og det som slår mig gang på gang, er at for hver ny udgave, så bliver tingene mer og mer besværlig. Spesielt alle formaliteter rundt registrering og validering, og ens retigheder bliver mer og mer begrænset for hver gang. Eksempelvis - nu har jeg installeret min lovlig købte Windows 8 så mange gange (fire eller fem?) at jeg er nødt til at ringe til Microsoft hver gang, og hele prosessen tager nærmere en time (jeg må gøre det samme med Office).
Samtidig har jeg en masse bøvl fordi licensnummeret til den gamle Windows ligger i Bios, og da lader ikke den nye Windowsen sig installere. I min verden burde det ikke være på den måden, for faktum er jo at jeg ikke "ejer" programmet - jeg har bare "lånt" det. Og enhver form for validering er, efter mit syn, noget rigtig lort, for hvad sker den dagen leverandøren ikke gider mer, eller går konkurs, eller bare bestemmer sig for at jeg skal købe noget nyt og lukker ned det jeg allerede har?
Et godt eksempel på dette er den strategien som både Microsoft og Adobe (plus flere andre) nu har begyndt med, at man "lejer" programmer i skyen. Jeg har en licens på Photoshop 7.0, og skal jeg opgradere den, må jeg købe (leje) et program som valideres i skyen hos Adobe. Vil jeg have nyeste program derfra, kan jeg ikke længer købe og installere det, det SKAL lejes. Summen for dette er ikke al verden rigtignok, men det er principet, for i praksis er jeg så nødt til at betale Adobe i al evighed for at have tilgang til mine egne filer(!) Microsoft gør nu det samme, og man skal over i Office 365 hvis man vil "hænge med", og man binder sig (eller bliver holdt som gissel) fordi man simpelthen skal have et abonnement for at kunne åbne sine dokumenter.
Jeg vil have friheden til at flytte rundt på mine programmer som jeg ønsker, jeg vil betale (ja, jeg har ingenting i mod at betale) kun én gang, og så vil jeg selv bestemme hvor og hvornår jeg vil installere mine programmer. Jeg vil kunne give dem væk hvis jeg ønsker det, og jeg er pisse træt af at hele tiden skulle købe nyt og nyt, bare fordi der kommer nogle nye og fancy funktioner jeg ikke har bedt om og ikke kommer til at bruge. På begyndelsen af 90'erne var en Windowsinstallation på syv disketter, og Office på fem(!) Og jeg tør næsten garantere at 90% af alle dem der bruger Office i dag, kunne have klart sig med den versionen endnu. De aller fleste bruger Word til at skrive enkle brev i, og excel til helt enkle oversigter og udregninger, og det behøver man ikke en mastodont på flere GB til. Men det er nu min påstand da

Uf, dette blev langt, men håber det er ok ...
Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic