Swap?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
karl
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Swap?

Indlæg af karl »

Jeg har en ældre bærbar med 256 mb ram. Den er temmelig langsom.
I systemovervågning kan jeg se, at min maskine bruger 150 mb swap, selv om der er ledige ram. Er det ok? Er løsningen alligevel at installere flere ram?
Dell Ubuntu 24.04
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Swap?

Indlæg af sprocket »

Hvis du har mulighed for at anskaffe dig lidt flere ram, vil det ikke gøre skade, jeg synes selv at 256 mb ram er for lidt til ubuntu. Inden du køber nye ram bør du være sikker på, at din ældre bærbar kan understøtte flere ram. Jeg har f.eks. en gammel bærbar, også med 256 mb ram og den kan højst anvende 500 mb ram (den kører dog med en anden linux der kræver mindre). Med hensyn til din swap kan du læse hvordan den virker her: http://www.centos.org/docs/4/html/rhel- ... space.html
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
karl
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Indlæg af karl »

Tak for dit svar. Det var nok også det jeg regnede med. Hvad er det for en Linux, der bruger færre ram?
Dell Ubuntu 24.04
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Indlæg af sprocket »

Har du prøvet xubuntu, det kræver mindre. I stedet for gnome bruger det xfce. http://www.xubuntu.org/. Det kan du endda nemt installere ved at klikke System->Administration->Synaptic - pakkehåndtering og søg efter xfce4 og markér til installation. (eller i terminal: sudo apt-get install xubuntu-desktop) Så skal du logge ud (CTRL + ALT + BACKSPACE) og skifte session. Jeg mener at der nede i venstre hjørne er en session knap, der skifer du til xfce og logger ind igen. Og prøv evt. også at gå efter letvægts programmer.

Hvis det ikke det kører bedre for dig kan du forsøge med andre distro's, som f.eks. Simply Mepis (er på den gamle bærbar vi har og kører fint) eller én af de meget lidt krævende som DSL og Puppy.
Senest rettet af sprocket 5. mar 2008, 22:02, rettet i alt 1 gang.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
gasolin
Geografisk sted: Ny assens kommune

Indlæg af gasolin »

Du skal ikke installere xubuntu desktop fordi da jeg prøvede det, skulle jeg konfigure xfce desktoppen som der er i xubuntu, fra bunden af og det er vist ikke lige noget man bare gør på 5 min, da jeg brugte xfce var der bare en ensfarvet skærm ingen iconer eller noget andet men prøv xubuntu rigtigt eller zenwalk eller wolvix som er velegnet til en bærbar med begrændet ram (og sikkert også begrænset cpu) eller min 1gb (ialt) ram + swap så burde du have nok, men meget ram er bedre fordi det meget hurtigere en en harddisk
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

gasolin skrev:Du skal ikke installere xubuntu desktop fordi da jeg prøvede det, skulle jeg konfigure xfce desktoppen som der er i xubuntu, fra bunden af og det er vist ikke lige noget man bare gør på 5 min, da jeg brugte xfce var der bare en ensfarvet skærm ingen iconer eller noget andet men prøv xubuntu rigtigt eller zenwalk eller wolvix som er velegnet til en bærbar med begrændet ram (og sikkert også begrænset cpu) eller min 1gb (ialt) ram + swap så burde du have nok, men meget ram er bedre fordi det meget hurtigere en en harddisk

Arh, nu skal man altså ikke være bange for en ensfarvet baggrund. Min baggrund har tre farver, og er glimrende. Xfce styrer ikke per automatik desktoppen - som man med et enkelt klik kan sætte den til, og på den måde bruge baggrunde og ikoner.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393